Geen vraag te gek
088 973 06 00

Hoger bonbedrag

Er is geen enkele twijfel dat de ondernemers in onze sector hun klanten tijdens het ‘kopen op afspraak’ veilig kunnen ontvangen. Ruimschoots voordat de lockdown inging hadden schoenwinkeliers hun zaakjes immers al prima voor elkaar. Desondanks mogen de winkels nog steeds niet volledig open en moeten we het doen met deze onbevredigende tussenstap. Ik merk dat veel ondernemers er het beste van proberen te maken.

Aandacht

Vooral speciaalzaken spelen goed in op de nieuwe situatie, ook al staat de winkeldeur slechts op een kier open. Voor specialisten in kinderschoenen en pasvormwinkels is kopen op afspraak immers niet nieuw. Ze zijn gewend om voor klanten die meer aandacht nodig hebben een bepaald tijdstip en bezoekduur te reserveren. Ook voor deze hopelijk tijdelijke situatie van kopen op afspraak geldt: neem de tijd voor je klant. Laat je niet opjagen door de tien-minuten regel die grote ketenwinkels hanteren. Daar gaat het vooral om kwantiteit.

Bonbedrag

Als je het bezoek goed spreidt kan ook jij meerdere klanten per dag ontvangen. Per slot van rekening mag de winkel open zijn van acht tot acht. Voldoende tijd besteden aan de klant heeft nog een ander voordeel, naast de voldoening die hij ervaart door de persoonlijke aandacht die je hem geeft. Je zult merken dat het bonbedrag per winkelbezoek stijgt. Het hoeft geen betoog dat dit in deze zware tijd zeer welkom is.

Open!

Dit alles neemt niet weg dat INretail de druk op de politiek flink opvoert. De centrale boodschap is: de retail moet nu open! Het kan op een veilige manier. Als retail lopen we wekelijks zo’n 700 miljoen euro aan omzet mis. Als dit nog langer duurt dreigen er van de 300.000 banen tussen de 50.000 en 60.000 verloren te gaan. Daarnaast spreken we als INretail de Nederlandse consument aan via de campagne Retail is van ons allemaal. Eergisteren was de petitie al bijna 15.000 keer ondertekend. 

Delen