Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Welke merken dragen bij aan jouw identiteit?

Het nieuwe inkoopseizoen staat voor de deur. Het is vooral nu goed om als retailer stil te staan bij de vraag: Welke merken geven inhoud aan mijn missie om betekenisvol te blijven voor mijn bezoekers en kopers?

Om die vraag te kunnen beantwoorden zul je om te beginnen zelf een vertrekpunt moeten hebben. Wat wil je betekenen en voor wie wil je dat?

Harmonie

Simpel gezegd: Hoe maak jij je gasten zo gelukkig dat ze bij je willen horen, kopen en terug komen? Er moet harmonie zijn tussen de functionele en emotionele waarden van je bedrijf. Dat gaat verder dan alleen je productkeuzes baseren op smaak of inkoopbudget. 

Mensen verwachten dat je hen begrijpt, helpt, makkelijk maakt, de plek verrijkt, onvergetelijke ervaringen brengt en transparant bent in wat je concreet voor iemand betekent. Betekenisvol zijn voor mensen zit in een individuele mix van factoren, namelijk passende producten, bedrijfscultuur, uitstraling en wat je betekent voor individuele personen en de lokale omgeving.

Een goede match

Als je het voorgaande niet helder hebt, dan zou je niet moeten inkopen. Het is vooral zaak dat je inhoudelijk voorbereidt op een gesprek over de duurzame relatie tussen merken. Waar zit de match tussen jou als merk, met een duidelijke identiteit, en je toeleveranciers. En wat voegen die toe?

Tip: Maak voor jezelf een overzicht. Welke merken dragen bij aan jouw identiteit en herkenbaarheid? Hoe kan je daarmee beter samenwerken? Wat levert je dat op in je rendement?  Waar in de klantreis kan je samen betekenisvoller worden en blijven? Succes met de inkoop!

Delen