Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Inzet van lokale sportinfluencers

Als het om de sponsoring van topsporters gaat, kun je je als winkelier natuurlijk never-nooit meten met de grote merken. Vooral de grote voetbaljongens geven enorme bedragen uit aan sponsoring van iconen die hun schoenen dragen en promoten.

Je moet als sportretailer dan maar hopen dat een amateurvoetballer juist die schoenen bij jou komt kopen. Je hebt er geen enkele invloed op of sponsoring door jou in klinkende munt kan worden omgezet.

Tevreden

Waar een sportretailer zich mijn inziens wél kan spiegelen aan grote sportmerken is de inzet van influencers. De grote merken uit de voetbalsport gebruiken daarvoor natuurlijk ook  hun iconen. Voor jou als sportwinkelier is dat niet weggelegd. Maar toch kun je wel degelijk gebruik maken van influencers. Bijvoorbeeld van plaatselijke of lokale sporters die toch al klant bij jou zijn, die tevreden zijn over jouw winkel en de service die je biedt en die daarom best bereid zijn dat aan anderen kenbaar te maken.

Sympathie

In feite kan iedere klant die in jouw winkel komt of jouw website of webshop bezoekt een influencer zijn. Je hoeft niet meteen met een enorme zak geld klaar te staan. Wees creatief als het om belonen gaat. Je zult zien dat echte ambassadeurs van jouw winkel niet veeleisend zijn.

In elke plaats zijn wel sporters, trainers of coaches te vinden die door hun prestaties of sportiviteit sympathie hebben. Én veel volgers op hun social media.

Doorklikken

En wat nu zo aardig is: het effect van het inzetten van local influencers is relatief groot, omdat je ze direct aan jouw winkel koppelt. Tip: zorg ervoor dat volgers van de influencer direct van het social media account kunnen doorklikken naar jouw website of webshop, om daar de gespotte schoenen te kunnen kopen. Slim toch?

Delen