Geen vraag te gek
088 973 06 00

Klanten om te knuffelen

De week van Jan Meerman | week 24 | 2020

De week van Jan Meerman | week 24 | 2020

Corona begint zijn eerste ondernemerssuccessen op te leveren. Soms maak ik ze van dichtbij mee. Dit is het verhaal van Jan Schutrups.

Als Jan niet ter wereld was gekomen in een familie van schoenondernemers, was hij de frontman geweest van de plaatselijke rockband, of een excentrieke politicus die het met zijn sociaalbewogen verhaal ver zou schoppen in Den Haag. In het dagelijkse leven, staat Jan Schutrups uit het Drentse Exloo, een dorp met meer schapen dan mensen, aan het hoofd van een onderneming die 98-jaar geleden door zijn overgrootvader werd gestart als een schoenreparatiebedrijf. Jan bouwde het in de afgelopen dertig jaar uit naar de 1.500 vierkante meter tellende zaak die het nu is. Met een voetzorgcentrum bestaande uit 10 praktijkruimtes (en nevenvestigingen in Meppel, Hoogeveen, Winschoten, Groningen, Kampen en Elburg), een bar restaurant (de Foot & Soul lounge) en de enige Nederlandse fanshop van de Hamburgse cultvoetbalclub St. Pauli (met die afschuwelijke bruine tenues voorzien van een doodshoofd). Daarnaast heeft Schutrups een topsportzorgcentrum samen met het Martini Ziekenhuis in Groningen en ontwikkelde hij speciale lesprogramma’s voor mbo-opleidingen in het Noorden. Jan heeft 59 mensen in dienst en is zeven dagen in de week open. Het kantoor van zijn imperium bevindt zich in een boomhut.

Deze eigenzinnige Jan Schutrups, die met zijn jongensachtige branie, ieder ondernemersprobleem naar zijn hand leek te zetten, zocht halverwege maart van dit jaar, contact met me en gaf aan dat hij het even niet meer zag zitten. Dat was voor het eerst in zijn carrière. De corona-uitbraak had alles in zijn onderneming lamgelegd.

Na een uur, waarin hij zijn hart had gelucht en een beetje tot bedaren was gekomen, vroeg Jan of hij me nog een keer mocht bellen.

Dat deed hij, begin april.

Nederland was nog bevangen door Covid-19. Er werd gehamsterd, mensen zaten thuis en de scholen potdicht. Toch klonk Jan Schutrups anders dan bij de eerste keer. Hij had weer overzicht, zei hij. Zo had de ondernemer al zijn leveranciers gebeld om een betalingsregeling af te spreken en samen met zijn medewerkers gekeken naar oplossingen om uit de crisis te komen. Daaruit bleek dat iedereen vond dat ze dicht bij de kern van de schoenenzaak moesten blijven en hun klanten zo persoonlijk mogelijk wilden blijven bedienen. Desnoods aan huis. Ook hadden ze samen nieuwe omzetprognoses gemaakt, waarbij ze in de komende weken, 60 procent van de omzet wilden behalen van het vorig jaar. Er was zelfs met leveranciers gesproken over mogelijke mini-events, zodra er sprake zou zijn van versoepelingsmaatregelen. De winkel was in ieder geval al helemaal coronaproof gemaakt en via social media werden klanten iedere dag verrast met leuke nieuwtjes en aanbiedingen. “De verkoop van de webshop is met 200 procent toegenomen,” hoorde ik Jan door de telefoon glunderen.

Een maand was het stil, totdat hij twee weken geleden een appje stuurde. Dit schreef hij:

‘Ha Jan, ik ben er volgens mij doorheen. We laten de crisis achter ons. De omzetprognoses zijn naar boven bijgesteld. Ik zit weer vol met ideeën. De Shiatsu Enso-dag die we hebben georganiseerd over het effect van voeding en leefstijl op spier- en gewrichtsklachten was een succes. Datzelfde gold voor de Running & Bootcamp. Waar was jij? Hahaha. En er komt nog veel meer aan. Zelf kijk ik uit naar de wijnwandeling op 16 augustus. Dat is ook meer iets voor jou, toch? En weet je wat, sinds kort vertalen we techniek naar onze producten. Met een groep studenten doen we tests met sensoren in podologische voetzooltjes. Die corresponderen weer met de mobiele telefoon van de klant. Weten ze hoe ze bewegen. Wordt iedereen beter van. Toekomst! Retail is geweldig Jan. Je moet alleen één willen zijn met je producten en je klanten. Die zijn om te knuffelen. Dag Jan! En hup St.Pauli!’

Mooi hè.

Jan Meerman

P.s. Dank voor alle reacties. Door alle Corona-hectiek lukt het Jan niet om iedereen persoonlijk een reactie terug te sturen. Weet wel dat alle ideeën, opmerkingen en suggesties worden gelezen en eventueel worden meegenomen.

Bekijk ook onderstaande video's, waar Jan Schutrups uitlegt hoe hij omgaat met de inzet van social networks naar social commerce en hoe zij omgaan met 'attractie' in en om de winkel.

 

Delen

Reageer