Geen vraag te gek
088 973 06 00

Kopen, leasen of toch een abonnement op je matras?

Ieder jaar bezoek ik met een aantal collega’s IMM Cologne, de internationale meubel- en designbeurs in Keulen. Over nieuws struikelen we daar de laatste jaren niet, mooie stands zien we des te meer.

Zo werd er wat geëxperimenteerd met een aparte ‘Smart Home’ hoek. Maar ook daar werd ik niet omvergeblazen met echte noviteiten.

Positief verrast

Pas toen we als laatst de slaaphal bezochten, werden we positief verrast. Hier presenteerde Auping het eerste volledig circulaire matras. Een matras zonder schuim en lijmen maar mét innovatieve alternatieven van zacht en recyclebaar polyester. Het was het enige product in de stand. Ik vond het een mooie maar ook gedurfde primeur, afkomstig van een oer-Nederlands bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Auping heeft lef! Want hoe ver zijn consumenten en retailers werkelijk als het om bewustzijn draait, om keuzes gemaakt op basis van duurzaamheid?

Abonnementsstructuur

Auping is zelfs al verder, denkt ook na over manieren waarop deze matras door de consument gekocht kan worden. Eén daarvan is een abonnementsstructuur. Voor een vast bedrag per maand lig je comfortabel, aan het eind van de levensduur gaat je matras retour naar Auping die deze dan weer volledig kan recyclen. Dat is interessant! Hier zie je heel concreet een trend waarover we het in ons onderzoek Retail Richting 2030 schrijven. Shift 3 gaat over de trend van bezit naar gebruik.

Duurzaamheid

Zal deze ontwikkeling in de woonbranche doorzetten? Een vraag die daarbij gesteld moet worden is wat de achterliggende gedachte is: gaat het hier om een financieringsvorm voor klanten die nu het geld niet hebben om een woonproduct te kopen? Of zit er een duurzaamheidsgedachte achter, zoals bij Auping? Of is het misschien een combinatie van beiden? Feit blijft dat vooral jonge consumenten steeds minder om bezit geven. Zij willen liever voor een vast bedrag per maand en zonder zorgen wonen, fietsen, slapen, films kijken, muziek luisteren, enzovoort.

Dit brengt interessante uitdagingen met zich mee. Hoe ga je hier als retailer mee om, bied je deze mogelijkheid aan? Heb je het er wel eens over met je leverancier? In dit soort businessmodellen kunnen laatstgenoemden een belangrijke rol gaan spelen.

Nieuwe businessmodellen

Feit is dat er nu al volop geëxperimenteerd wordt en dat INretail deze ontwikkeling nauwgezet volgt. We spreken partijen die hier al ervaring mee hebben en organiseren dit voorjaar al een bijeenkomst waar we jou samen met de experts informeren over deze trend. Wat is het onderscheid tussen Leasing, Product As A Service (PAAS) en huurkoop? Welke kansen en wellicht ook bedreigingen leveren de nieuwste businessmodellen op? Houd onze nieuwsbrieven de komende tijd in de gaten. En ben je al aan het experimenteren, dan hoor ik graag wat je ervaringen zijn!

Bert-Jan van der Stelt
Branchespecialist Wonen

Delen