Geen vraag te gek
088 973 06 00

Lessons learned

We hebben de vrijheid van vóór de coronapandemie weliswaar nog niet volledig terug, de versoepeling die eerder deze week van kracht is geworden zorgt ervoor dat we weer plezier kunnen uitstralen in onze winkels. Er gaat niets boven direct en onbelemmerd klantcontact. Daar zijn we immers goed in. We zijn te veel afhankelijk geweest. Als ondernemers ergens een hekel aan hebben is het afhankelijkheid.

Afhankelijkheid

Dat hebben we de voorbije maanden aan den lijve ondervonden. Afhankelijkheid van de overheid door de strenge regels die ons zijn opgelegd en door de steunmaatregelen waarvan we noodgedwongen gebruik hebben moeten maken. Afhankelijkheid van internet om toch nog een beetje omzet te maken, maar waar we direct moeten concurreren met de grote merkleveranciers en invloedrijke platforms. Afhankelijkheid van het systeem van voororderen met lange doorlooptijden, waardoor flexibiliteit ver te zoeken is.

Verdeel en heers

De vraag is dan ook: hebben we wat opgestoken van de afhankelijkheid die we de laatste tijd hebben meegemaakt? In ieder geval dat onafhankelijkheid, als belangrijke pijler van zelfstandig ondernemen, een groot goed is. Maar tegelijkertijd is duidelijk geworden dat volledig op eigen kracht acteren onmogelijk is. Alleen al door de tijdens de pandemie verder aangescherpte verdeel en heers strategie van grote merkleveranciers en platforms. Kortom: we zullen het toch écht samen moeten doen.

Kritische vragen

Eén van de vragen die we moeten beantwoorden is of de sterke focus op fast fashion die onze sector voor een groot deel bepaalt nog houdbaar is, nu de kritiek daarop vanuit de markt steeds meer aanzwelt. Duurzaamheid is voor de consument immers een steeds belangrijker thema. Merkaanbieders en retailers zullen daarop in toenemende mate worden afgerekend. Er zullen steeds meer kritische vragen worden gesteld én de consument zal daarop in toenemende mate gaan acteren.

Handschoen oppakken

Er is eigenlijk maar één conclusie mogelijk: als schoenenbranche móeten we de handschoen oppakken en er gezamenlijk aan werken dat onze sector duurzamer wordt. Qua assortiment, merkenkeuze en de omgang met de consument. Zo sluit je enerzijds uit dat je té afhankelijk bent van elementen waarop je toch geen vat hebt en werk je anderzijds aan jouw eigen onderscheidend vermogen dat onmisbaar is voor een gezonde toekomst. Zoek de kansen en pak ze op!

Delen