Geen vraag te gek
088 973 06 00

Lessons learned

We hebben de vrijheid van vóór de coronapandemie weliswaar nog niet volledig terug, de versoepeling die eerder deze week van kracht is geworden zorgt ervoor dat we weer plezier kunnen uitstralen in onze winkels. Er gaat niets boven direct en onbelemmerd klantcontact. Daar zijn we immers goed in. We zijn te veel afhankelijk geweest. Als ondernemers ergens een hekel aan hebben is het afhankelijkheid.

Afhankelijkheid

Dat hebben we de voorbije maanden aan den lijve ondervonden. Afhankelijkheid van de overheid door de strenge regels die ons zijn opgelegd en door de steunmaatregelen waarvan we noodgedwongen gebruik hebben moeten maken. Afhankelijkheid van internet om toch nog een beetje omzet te maken, maar waar we direct moeten concurreren met de grote merkleveranciers en invloedrijke platforms. Afhankelijkheid van het systeem van voororderen met lange doorlooptijden, waardoor flexibiliteit ver te zoeken is.

Verdeel en heers

De vraag is dan ook: hebben we wat opgestoken van de afhankelijkheid die we de laatste tijd hebben meegemaakt? In ieder geval dat onafhankelijkheid, als belangrijke pijler van zelfstandig ondernemen, een groot goed is. Maar tegelijkertijd is duidelijk geworden dat volledig op eigen kracht acteren onmogelijk is. Alleen al door de tijdens de pandemie verder aangescherpte verdeel en heers strategie van grote merkleveranciers en platforms. Kortom: we zullen het toch écht samen moeten doen.

Visie en veerkracht

In dit verband wil ik de visie en veerkracht van de outdoorsector als voorbeeld aanhalen. Wetende hóe afhankelijk de buitensportbusiness is van een ongerepte natuur, zet deze sector al jarenlang vol in op duurzaamheid. Opvallend is dat de merkleveranciers en retailers de uitdagingen die het verminderen van de footprint met zich meebrengt vooral gezamenlijk aanpakken. Duurzaamheid vormt een centraal onderdeel van de strategie van de sector. Tegelijkertijd behouden de merken en retailers hun eigenheid en onafhankelijkheid.

Toekomstbepalend

Door de balans die ze gevonden hebben zien ze kans de gevoelige snaar te raken bij de consument die zelf ook steeds meer beseft dat waardes als een ongerepte natuur en een schoon milieu onmisbaar zijn voor optimaal en verantwoord genieten van buitensportactiviteiten. Laten we daar in de sportsector een voorbeeld aan nemen en leren van de win-win situatie, mét behoud van een grote mate van onafhankelijkheid, die toekomstbepalend is voor de outdoorbusiness.

Delen