Geen vraag te gek
088 973 06 00

Maandelijkse omzetcijfers modebranche 2020

Moderetailers (online- en offline) hebben de maand mei afgesloten met een omzetdaling van 16,9% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Wanneer we kijken naar het offline kanaal, zien we een daling van 37%. De online aankopen namen toe met 26,4%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail/GfK Fashionscan.

Als gevolg van de voortslepende coronacrisis is de modebranche in mei wederom in de min geëindigd. Daarbij daalde het consumentenvertrouwen in mei naar -31 (t.o.v. -22 in april). Met -31 ligt het consumentenvertrouwen in mei ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-5). Het dieptepunt werd overigens bereikt in maart 2013 (-41). De daling van het consumentenvertrouwen kan met name worden verklaard door een negatiever oordeel van consumenten over het economische klimaat.

Hoewel de modebranche dus nog altijd flink in de min zit (-16,9% in mei), is het hoopvol om te zien dat het verlies een stuk minder is dan in maart en april. Toen daalden de omzetten met respectievelijk -39,7% en -38,7%. De lage stand van het aantal nieuwe besmettingen en doden evenals de stabilisatie van de koopbereidheid t.o.v. april hebben  hieraan bijgedragen. Ook was het bijzonder mooi weer. Mei 2020 was een van de zonnigste maanden ooit gemeten. Het totale aantal zonuren kwam uit op 324. Ook viel er nauwelijks regen: slechts 19 mm tegen 61 mm normaal. Hiermee is het de op vier na droogste meimaand ooit gemeten.

De online aankopen namen in mei toe met 26,4%. In 2019 steeg de online omzet met gemiddeld 12,1%. Dit cijfer suggereert dat een deel van de verloren offline omzet in mei is gecompenseerd door het online kanaal. Hoewel consumenten in mei nog altijd minder zijn gaan kopen als gevolg van de coronasituatie, heeft een significant deel besloten om hun aankopen niet uit te stellen maar juist te doen via het online kanaal. Helaas was de groep die heeft besloten fysiek geen of minder aankopen te doen groter, waardoor het gemiddelde maandcijfer (fysiek+online) toch fors daalde. 

De belangrijkste resultaten van mei (t.o.v. mei 2019) op een rij: 

Omzet

 -16,9%

Offline omzet

 -37,0%

Online omzet

 +26,4%

Mkb

 -25,9%

Gwb

 -16,1%

-19,7%

-27,8%

-27,7%

-15,2%

-2,9%

-14,2%

Noot: De cijfers bevatten zowel offline als online omzetresultaten. 

Branchespecialist Edwin Belt vertelt
“De branche veert op! Online profiteert nog steeds van het coronavirus. Door de versoepelingen zien we de omzetgroei in de fysieke winkels ook weer toenemen. Maar door de beperkingen op straat en in de winkels zal de omzet uiteindelijk een beperkte groei laten zien. De omzetgroei-beperking van aankomende weken zal tijdens de start van de SALE-periode goed te zien zijn. De combinatie van online en de fysieke winkel was al belangrijk maar nu des temeer. De hoeveelheid producten welke nog in de markt zitten met een houdbaarheidsdatum tot augustus 2020 baart mij zorgen. Eerder had ik al gezegd dat de beperkingen in de winkels tijdens de SALE-periode een probleem veroorzaken. Velen kunnen tijdens de piekmomenten slechts een derde van de “normale” hoeveelheid klanten ontvangen. Ook het wachten voor de winkel kent een beperking en dan is het de consument, jouw klant, die ongeduldig een deurtje verder loopt of online gaat kijken. Je zult dus ook andere kanalen moeten onderzoeken en inzetten om van je voorraad af te komen voordat de volgende voorraad er weer aankomt. Ik ben daarom ook erg nieuwsgierig welke acties jullie hiervoor inzetten”.

Lokaler, loyaler
“Maar terugkijkend dus goed nieuws en uiteraard ben ik blij dat ik ook kan melden dat er zelfs organisaties zijn die een plus hebben geschreven over mei. Helaas geldt dat (nog) niet voor iedere organisatie en ook zeker niet op iedere locatie. Zo merken winkels in de grote steden dat de loop zeer langzaam op gang komt. De echte loop, met name doordeweeks, blijft uit door o.a. de beperkte toeristenstroom. De lokale winkelgebieden met een goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke diversiteit in aanbod zijn nu de winnaars. Dus, hoe lokaler, hoe loyaler”.

Vragen?

Voor vragen over de cijfers kun je contact opnemen met Marktonderzoek: marktonderzoek@inretail.nl  of via tel (088) 973 06 00. 

Meer gedetailleerde marktcijfers

Tijdig bijsturen, vooruitkijken en duurzame keuzes maken voor jouw onderneming, dat wil jij toch ook? Doe mee aan de nieuwe INretail Fashion Monitor en stuur met cijfers op omzet. De monitor is gebaseerd op 100% kassadata en kan verrijkt worden met externe databronnen.

Door de mogelijkheid om jouw kassasysteem automatisch te koppelen met de FashionScan te maken, heb je een unieke kans om snel en gedetailleerd marktcijfers te vergelijken. Kassasystemen van Vendit en K3 Retail bieden deze mogelijkheid. Aansluiting met het kassasysteem Vendit is volledig gratis. 

Kasssysteem K3 Retail    Winkelmanagament Systeem Vendit 

Toelichting op de gepubliceerde cijfers

Noot 1: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK Fashionscan.

Noot 2: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.

Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.

Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Meer hierover lees je hier. Ter voorbeeld: In de CBS cijfers wordt de omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers en de omzetstatistieken rapporteren over branches, niet productgroepen. CBS publiceert alleen voor detailhandel totaal en niet per branche over (puur) online ontwikkelingen (SBI xxx postorder/webwinkels). In de INretail GfK scan wordt ook de omzet van puur online spelers meegenomen (naast offline en online van multichannel online spelers) en publiceert naar productgroep. Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen.

Noot 6: Branchecijfers of panelcijfer? Binnen de INretail/GfK Fashion- en Shoescan vindt een extrapolatie plaats naar de panelmarkt van de top 50 Fashion/Shoe retailers. Voor de deelnemers buiten de top 50, inclusief de MKB spelers (onder andere via aanlevering uit de MKB Shoescan) vindt geen extrapolatie plaats.

Delen