Geen vraag te gek
088 973 06 00

Maandelijkse omzetcijfers modebranche 2020

De moderetailers (online- en offline) hebben de maand februari afgesloten met een omzetafname van 2,1% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Het offline kanaal daalde met 5,4% fors. De online omzet liet een plus zien van 4,9%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail/GfK Fashionscan

De belangrijkste resultaten van februari (t.o.v. februari 2019) op een rij: 

Omzet

 -2,1%

Offline omzet

 -5,4%

Online omzet

 +4,9%

Mkb

 -6,1%

Gwb

 -1,8%

 

0,3%

-4,3%

-6,1%

-0,8%

7,5%

0,8%

Noot: De cijfers bevatten zowel offline als online omzetresultaten. 

Voor vragen over de cijfers kun je contact opnemen met Marktonderzoek: marktonderzoek@inretail.nl  of via tel (088) 973 06 00. 

Meer gedetailleerde marktcijfers

Wil jij wekelijks zien hoe jouw omzet zich ontwikkelt vergeleken met anderen? En cijfers ontvangen die nog specifieker op artikelgroep niveau inzoomen? Doe dan mee aan de INretail / Gfk Fashionscan!

Deelnemen FashionScan

Door de mogelijkheid om jouw kassasysteem automatisch te koppelen met de FashionScan te maken, heb je een unieke kans om snel en gedetailleerd marktcijfers te vergelijken. Kassasystemen van Vendit en K3 Retail bieden deze mogelijkheid. Aansluiting met het kassasysteem Vendit is volledig gratis. 

Kasssysteem K3 Retail    Winkelmanagament Systeem Vendit 

Toelichting op de gepubliceerde cijfers

Noot 1: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK Fashionscan.

Noot 2: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.

Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.

Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Meer hierover lees je hier. Ter voorbeeld: In de CBS cijfers wordt de omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers en de omzetstatistieken rapporteren over branches, niet productgroepen. CBS publiceert alleen voor detailhandel totaal en niet per branche over (puur) online ontwikkelingen (SBI xxx postorder/webwinkels). In de INretail GfK scan wordt ook de omzet van puur online spelers meegenomen (naast offline en online van multichannel online spelers) en publiceert naar productgroep. Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen.

Noot 6: Branchecijfers of panelcijfer? Binnen de INretail/GfK Fashion- en Shoescan vindt een extrapolatie plaats naar de panelmarkt van de top 50 Fashion/Shoe retailers. Voor de deelnemers buiten de top 50, inclusief de MKB spelers (onder andere via aanlevering uit de MKB Shoescan) vindt geen extrapolatie plaats.

Delen