Geen vraag te gek
088 973 06 00

Maandelijkse omzetcijfers modebranche 2020

Moderetailers (online- en offline) hebben de maand november afgesloten met een omzetdaling van 3,1% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail/GfK Fashionscan. Het offline kanaal daalde met 20,2%. De online aankopen namen daarentegen toe met maar liefst 24,7%.

Bijzonder in november was natuurlijk de zogenaamde Black Week (de week in aanloop naar Black Friday en het aansluitende weekend). Webwinkels wisten hier enorm van te profiteren; het aantal iDEAL-transacties liep op tot maar liefst dertig per seconde (Currence, 2020). Volgens de Fashionscan gaven consumenten hun geld met name uit aan beenmode, heren- en damesondermode en kinder boven- en beenmode. 

Al met al wist het online kanaal in de Black Week een plus van 23% te realiseren t.o.v. dezelfde week vorig jaar. Vorig jaar was er bij het online kanaal nog sprake van maar liefst +106% t.o.v. Black Week 2018. De coronasituatie is waarschijnlijk een belangrijke verklaring voor de hoger uitgevallen online bestedingen. Ook de lagere uitgaven in de winkels lijken hierop te wijzen. Het fysieke kanaal zag hun omzet tijdens Black Week namelijk dalen met 17%. Vorig jaar steeg de omzet juist nog met +13%.

De belangrijkste resultaten van oktober (t.o.v. november 2019) op een rij: 

Omzet cumulatief

-5,3%

Omzet

-3,1%

Offline omzet

-20,2%

Online omzet

+24,7%

MKB

-22,9%

GWB

-1,6%

-5,3%

-21,4%

-12,9%

7,9%

20,1%

9,1%

Noot: De cijfers bevatten zowel offline als online omzetresultaten. 

Vragen?

Voor vragen over de cijfers kun je contact opnemen met Marktonderzoek: marktonderzoek@inretail.nl  of via tel (088) 973 06 00. 

Meer gedetailleerde marktcijfers

Tijdig bijsturen, vooruitkijken en duurzame keuzes maken voor jouw onderneming, dat wil jij toch ook? Doe mee aan de nieuwe INretail Fashion Monitor en stuur met cijfers op omzet. De monitor is gebaseerd op 100% kassadata en kan verrijkt worden met externe databronnen.

Toelichting op de gepubliceerde cijfers

Noot 1: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK Fashionscan.

Noot 2: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.

Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.

Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Meer hierover lees je hier. Ter voorbeeld: In de CBS cijfers wordt de omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers en de omzetstatistieken rapporteren over branches, niet productgroepen. CBS publiceert alleen voor detailhandel totaal en niet per branche over (puur) online ontwikkelingen (SBI xxx postorder/webwinkels). In de INretail GfK scan wordt ook de omzet van puur online spelers meegenomen (naast offline en online van multichannel online spelers) en publiceert naar productgroep. Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen.

Noot 6: Branchecijfers of panelcijfer? Binnen de INretail/GfK Fashion- en Shoescan vindt een extrapolatie plaats naar de panelmarkt van de top 50 Fashion/Shoe retailers. Voor de deelnemers buiten de top 50, inclusief de MKB spelers (onder andere via aanlevering uit de MKB Shoescan) vindt geen extrapolatie plaats.

Delen