Geen vraag te gek
088 973 06 00

Maandelijkse omzetcijfers modebranche 2020

Augustus was een maand van extremen, de temperatuur ging door het dak, pashokjes werden vermeden maar des te meer werd er online verkocht (+45,6%). Enorme omzetten in ondermode (+52,4%) en kindermode (+42,4%), maar pijn bij het sub segment dames bovenmode (-6,6%). Dat verklaart de marktgemiddelde omzetstijging van 17,3%. Maar overall zitten we de eerste 8 maanden van dit jaar nog in de min met 5,8%. Vooral het online GWB ziet dit terug in de omzetten, het MBK profiteert hier beduidend minder van. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de INretail/GfK Fashionscan.

De belangrijkste resultaten van augustus (t.o.v. augustus 2019) op een rij: 

Omzet cumulatief

-5,8%

Offline omzet

+5,0%

Online omzet

+45,6%

Omzet

+17,3%

MKB

-2,0%

GWB

18,9%

Branchespecialist Edwin Belt:

Het behaalde resultaat in augustus bevestigd nogmaals het extreme waarin de modebranche zich op dit moment in bevindt. Overall zitten we de eerste 8 maanden van dit jaar nog in de min met 5,8%. Maar we zien ook de gigantische stijging van online omzet (voornamelijk via grote online spelers) en  gelukkig ook weer een (kleine) plus in de stenen winkels. 

De uitgestelde vakanties en extreme hitte aan het begin van augustus bracht de verkoop van badmode naar een hoge omzetpiek. Voornamelijk via online verkoop, want door de tropische temperaturen hadden weinig mensen zin om naar buiten te gaan. Helaas kon het segment bovenmode hier niet van meeprofiteren. Bij kindermode zien we zo’n zelfde omzetpiek. De back to school én de uitverkoop hebben hier een flink aandeel in gehad.

De branche staat nog steeds flink onder druk, weinig zekerheden, grillig en onvoorspelbaar. Laten we hopen dat deze plussen doorzetten en we zo langzaam uit ons dal zullen klimmen.

 

-5,8%

-21,7%

-14,5%

6,7%

18,1%

7,8%

Noot: De cijfers bevatten zowel offline als online omzetresultaten. 

Vragen?

Voor vragen over de cijfers kun je contact opnemen met Marktonderzoek: marktonderzoek@inretail.nl  of via tel (088) 973 06 00. 

Meer gedetailleerde marktcijfers

Tijdig bijsturen, vooruitkijken en duurzame keuzes maken voor jouw onderneming, dat wil jij toch ook? Doe mee aan de nieuwe INretail Fashion Monitor en stuur met cijfers op omzet. De monitor is gebaseerd op 100% kassadata en kan verrijkt worden met externe databronnen.

Toelichting op de gepubliceerde cijfers

Noot 1: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK Fashionscan.

Noot 2: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.

Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.

Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 

Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Meer hierover lees je hier. Ter voorbeeld: In de CBS cijfers wordt de omzet van puur online spelers niet meegenomen in branchecijfers en de omzetstatistieken rapporteren over branches, niet productgroepen. CBS publiceert alleen voor detailhandel totaal en niet per branche over (puur) online ontwikkelingen (SBI xxx postorder/webwinkels). In de INretail GfK scan wordt ook de omzet van puur online spelers meegenomen (naast offline en online van multichannel online spelers) en publiceert naar productgroep. Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen.

Noot 6: Branchecijfers of panelcijfer? Binnen de INretail/GfK Fashion- en Shoescan vindt een extrapolatie plaats naar de panelmarkt van de top 50 Fashion/Shoe retailers. Voor de deelnemers buiten de top 50, inclusief de MKB spelers (onder andere via aanlevering uit de MKB Shoescan) vindt geen extrapolatie plaats.

Delen