Geen vraag te gek
088 973 06 00

Met hart en ziel

De week van Jan Meerman | week 15 | 2019

De week van Jan Meerman | week 15 | 2019

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open. (Vissersgezegde)

‘Ik ga bij je weg Jan,’ zei mijn secretaresse. Uit haar stem maakte ik op dat haar beslissing onomkeerbaar zou zijn. Te lang, vertelde Jolanda, had ze dit besluit ontlopen. Van kinds af aan wilde ze eigenlijk niets liever dan voor de klas staan en lesgeven op de basisschool, maar altijd was er wel iets geweest - salaris, ouders, kinderen, thuissituatie, loyaliteit – wat haar had weerhouden. Gevoelsmatig stond ze nu op een kantelpunt in haar leven en moest er worden doorgepakt. Vandaar. Binnen enkele jaren hoopte ze les te mogen geven aan groep 4,5 of 6. Na de zomervakantie eerst naar de Pabo.

Hoewel ik baal van de keuze, heb ik diep respect voor haar moed. Met hart en ziel begint ze aan een tweede leven. Tegelijk brengt de carrièreswitch van Jolanda mij op het onderwerp dat er mijlenver vanaf lijkt te staan: de onrust in de retail en het onheilspellende gevoel ‘waar gaat dit naar toe?’ Alleen al in de eerste maanden van dit jaar telden wij meer dan driehonderd bedrijven die hun deuren hebben gesloten en aan het aantal telefoontjes wat ik wekelijks voer met winkeliers, die steeds verder in de problemen dreigen te komen, moet ik waken voor een grafstemming. De meeste ondernemers ken ik persoonlijk en niet zelden waren hun winkels tot een paar jaar geleden winstgevend.

‘De boot gemist, niet met hun tijd meegegaan, te laat begonnen met internet, personeelskosten te hoog, sleetse formule, te snel gegroeid, met de verkeerde dingen bezig, slachtoffer van oneerlijke concurrentie (door onlinegiganten) en mislukte herpositioneringen,’ luiden de commentaren van retail-deskundigen rond de serie faillissementen.

Feitelijk zal het allemaal kloppen, maar wat koop je ervoor als je bedrijf aan de bodem zit? Gaan deze inzichten je dan een nieuw beginpunt opleveren van mogelijke oplossingen? Tot antwoorden leiden, waarmee je de stappen kunt zetten om de grote veranderingen in de retail het hoofd te bieden?

Het enige voorhanden zijnde middel zou het faillissement zijn, las ik vorige week in een marketingblog. Door de control-alt-delete van de onderneming, wordt het bedrijf gereset en verlost van historisch opgebouwde ballast, waardoor het weer snel en wendbaar kan worden.

Terug naar de basis

Te kort door de bocht, denk ik. Los van de financiële ellende en de emotionele impact van een faillissement, slokt een curator zoveel tijd en energie op van de ondernemer, dat het in de praktijk slechts een enkeling lukt een succesvolle herstart te maken. Als ik al een uitweg zou weten, geloof ik veel meer in de kracht om terug te gaan naar de basis. Weg uit de cijfers, de analyses, de berekeningen en de ratio. En terug naar het gevoel. Wat heb je altijd al willen doen? Waar droom je van en liggen je passies? Een voetballer die te veel nadenkt bij een actie, struikelt over de bal.

Daarom bewonder ik de keuze van Jolanda. Ook al zal ze misschien twijfelen of ze er verstandig aan doet en lijkt haar beslissing met minder verreikende gevolgen dan van een werkgever, het gaat erom dat ze het gevoel laat spreken, dan volgen naar mijn idee de beste beslissingen.

Jan Meerman

P.S. Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Olaf Zwijnenburg Donderdag, 11 april 2019
We hebben recent een tweeluik geschreven over de toekomst van fysieke winkels. ​Hebben die nog toekomst? Wij denken van wel! Maar dan moet je als winkelier wel wat gaan doen. Pakhuizen met een kassa voegen niets toe. Retailers moeten 1) excelleren in de executie en 2) slim digitaliseren middels technologie. Een groot deel van het MKB heeft al een site, webshop of app maar die zijn vaak ouderwets, slecht onderhouden en onvolledig. Daarbij hebben veel MKB-ondernemers onvoldoende inzicht in de omzet, marge, voorraad en het klantenbestand. Het MKB steekt te weinig tijd, geld en energie in de online transitie. Door versneld te investeren in digitalisering kan het MKB in Nederland toekomstbestendiger en succesvoller gemaakt worden. Vijf tips over hoe technologie de aantrekkelijkheid van fysieke winkels kan ondersteunen lees je hier: https://retailtrends.nl/item/55778/de-toekomst-van-de-fysieke-winkel-maak-slim-gebruik-van-technologie. Deel 1 van het tweeluik met vijf tips hoe je als winkel weer relevant en aantrekkelijk wordt gemist? Lees hier: https://retailtrends.nl/item/55620/de-toekomst-van-de-fysieke-winkel-excelleer-in-de-executie. Met vriendelijke groet, Olaf Zwijnenburg
Bart van de Rijt Woensdag, 10 april 2019
Beste Jan, jouw stukjes zijn vaak pakkend en de situaties herkenbaar. Zo ook voor dit artikel. Als 60+-er is het moeilijk om aansluiting te houden met de markt. Vroeger plaatste je een advertentie in de lokale of regionale pers en in de Gouden Gids. Nu zijn er zo ontzettend veel kanalen waar je acte de presence zou moeten geven om dezelfde doelgroep te bereiken. Wij hadden hier in de regio toen ik begon bijvoorbeeld 1 goedbeluisterde piraat, zoals dat toen nog heette, de Hilversumse zenders en Omroep Brabant. Nu zijn het er 20 of meer die vechten om dezelfde aantallen luisteraars. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er schijnt bij een groot deel van de consumenten ook geen besef meer te leven van vakmanschap en kennis die nodig is om een goed product in de markt te zetten en een passende combinatie aan te bieden naar de persoonlijke wensen van de klant. En als die match er is moet het gisteren geleverd zijn! Ondanks diepgaande specialisatie blijft het knokken in de markt en ook ik zak al enkele jaren in omzet. Door de tering naar de nering te zetten kan ik blijven bestaan en hoop op verandering van de markt, maar hoevelen zullen daarvoor nog sneuvelen? Terug naar de basis is makkelijk gezegd, wellicht kan G.J. Bennink met zijn nieuw verworven inzichten ons daarbij helpen, zoals hij dat ook zijn studenten doet? Succes voor Jolanda in haar nieuwe toekomst en voor Jan bij het vinden van een nieuwe secretaresse!
G. J. M. ( Gert-Jan) Bennink Woensdag, 10 april 2019
Beste Jan, wat ik mis is het hoofd. Deze is heel belangrijk bij het maken van keuzes. Emotie is dan slechte raadgever. Als 3e generatie retailer Wonen toch in 2004 de zaak gesloten. Dat gaf toen nog al wat commentaar, dat doe je toch niet.... En Inderdaad gaan er nieuwe deuren open maar je moet wel de klink pakken en duwen. Mijn carrière switch naar ook het onderwijs, niet vooropgezet plan, heeft mij zoveel gebracht. Maar in hart en ziel nog steeds Retailer en nu Docent er bij. De economie gaan wij niet veranderen laat staan het koopgedrag van de consument. De vraag is hoe speel je daar op in. Ondernemen in deze tijd vraagt andere kwaliteiten dan 20 jaar geleden. Ik weet ook niet of ik deze tijd had overleefd. Nu met afstand kijken naar het geheel zie je alles veel beter en helderder. Dit blikveld gun ik iedere ondernemer. Bedankt voor je collum week 15 Ja volg je hart en ziel maar vergeet het hoofd niet. G-J
Anja Knippenburg Woensdag, 10 april 2019
Beste Jan, Ik vind het geweldig stuk wat je daar hebt geschreven, maar ik mis toch een stukje. Heb je Jolanda gevraagd te blijven? Ongeacht de uitkomst, die wellicht al was bepaald, is dat ook een stukje gevoel voor de werknemer dat heel belangrijk kan zijn. Met vriendelijke groet, Anja Knippenburg.
Henri de Jager Dinsdag, 09 april 2019
Ik snap elk woord van wat er in de column wordt geschreven. Terug naar de basis, terug naar het gevoel is echter niet zo eenvoudig en veel deuren of ramen gaan er niet meer open. Het vissersgezegde gaat even voorbij aan het feit dat er altijd wel een luchtje blijft hangen. Bij collega ondernemers merk ik vaker een geluid dat sterk lijkt op een begrip dat bij lokale overheden nogal eens wordt gebezigd. Uitsterfbeleid. Als een wijk aan vernieuwing toe is, kun je in veel gevallen niet voorbijgaan aan bestaande rechten en plichten van bewoners. Mensen van vlees en bloed. In plaats van hen te helpen of te begeleiden wordt het 'uitsterfbeleid' toegepast. Net zolang wachten tot de hele wijk werkelijk op sterven na dood is. Een pijniging om te zien en erg lastig voor de woonsfeer van nabijwonenden. Trek de parallel. Het werkt verlammend. Als ondernemer wil je het iedereen naar de zin maken. het is je eer te na om de stekker eruit te trekken en bovendien een illusie om daarna zonder rugzak weer iets te kunnen beginnen. Zo werkt het simpelweg niet. Een faillissement? Dat nooit! Dan gaan er mensen werkeloos de sigaar zijn. Dat kun je als ondernemer niet verkroppen en bovendien raakt het je financieel genadeloos. Er is geen verse nieuwe start meer. Ik heb makkelijk praten of schrijven. Ik overweeg het niet. Ik zie 2020 rooskleurig tegemoet maar moet wel 2019 doorkomen. Ik heb vertrouwen in continuiteit door de projecten die ik nu op me af zie komen. Maar velen hebben dat niet en kunnen voor hun gevoel nergens terecht. Want je loopt er niet mee te koop en vragen om hulp is ook best een dingetje. Met bewondering heb ik gekeken naar het project Amsterdam en het project Rotterdam van Beau van Ervan Doorens. Een idee voor het Haagse Pluche? En Jolanda is dapper. Mooie beslissing. Als je dat kunt en doet, kom je er wel. Ik wens haar heel veel succes. Jan ook trouwens, met het zoeken van een opvolger voor Jolanda.
Harrie Posthumus Dinsdag, 09 april 2019
@Marco. Waar er 1 dichtgaat.... Dit zal zeker filosofisch bedoeld zijn. Maar ik denk niet dat er na die ruim 300 bedrijven die gesloten zijn er nu meer open gaan. Ook bij ons zagen we het klantenaantal en de omzet met ruim 10% afnemen, in het afgelopen kwartaal. (Deze afname is een gestage trend van de afgelopen jaren met fluctuerende percentages) "Zaken zijn als kruiwagens, als men ze niet duwt dan staan ze stil", is een oude tegeltjeswijsheid. Wij merken dat we tegenwoordig héél veel kruiwagens héél hard moeten duwen, om brood op de plank te houden. En dat met steeds minder personeel. Het zijn de activiteiten die wij organiseren (vriendinnenavond, stoepverkoop, facebook fotoshoots...) waardoor er reuring in de tent blijft. Anders hadden wij ook allang het loodje gelegd. En er nu maar voor waken dat onze klanten niet actie moe worden.......
Marco van der LInden Dinsdag, 09 april 2019
Waar er 1 deur dicht gaat gaan er aan de andere kant meerdere open. :) Groetjes Marco
Betty van Arenthals Dinsdag, 09 april 2019
Spijtig voor Jan bewondering voor de keuze van Jolanda veel geluk, gr.Betty

Reageer