Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: ‘Mijn’ klanten!?

Eén van de opvallende uitkomsten van het consumentenonderzoek, dat deel uitmaakt van Sportfocus 2019, is wellicht de constatering dat bijna een kwart van de Nederlandse sporters sportartikelen bij Decathlon koopt.

Dit wetende is het des te verbazingwekkender dat nog steeds veel sportretailers het over ‘mijn’ klanten hebben als het om sporters gaat. Hoezo ‘mijn’ klanten!?

Voorkeur

Net zo min als mensen hun boodschappen uitsluitend bij Albert Heijn of Jumbo doen, hebben sportzaken niet meer de exclusieve voorkeur van de sportende consument. In de foodsector is het al lang geleden dat het ‘not done’ was om bij Aldi of Lidl te kopen. Wen er maar aan, dat het ook in onze branche heel normaal wordt dat een hardloper zijn singlet bij Lidl haalt en zijn schoenen bij jou komt kopen.

‘Vangen’

Zeker als het gemaksartikelen (producten die weinig of geen uitleg nodig hebben) betreft, gaat de consument voor ‘goed en goedkoop’. Alleen als hij een gedegen persoonlijk advies nodig heeft, zal hij de speciaalzaak opzoeken die wellicht eens zijn favoriete sportwinkel was. Consumenten laten iedere keer een ander gedrag zien, afgestemd op hun koopbehoefte van dat moment. Als je ze wilt ‘vangen’ zul je er als sportretailer nóg meer aan moeten doen om ze voor jou te laten kiezen.

Schaamte

De bewering dat discounters, kledingwinkels of internetgiganten ‘jouw’ klanten afpikken, is dan ook niet meer van deze tijd. Het is bijna onmogelijk om sporters zó aan jouw winkel te binden, dat ze niet meer om jou heen kunnen. Wat dat betreft is de consument de schaamte allang voorbij. En zeg nou zelf… doe je jouw boodschappen af en toe ook niet bij een grote discountsuper?

Delen