Geen vraag te gek
088 973 06 00

Neem de tijd

Sinds 3 maart kunnen winkels hun klanten op afspraak ontvangen. Natuurlijk hadden we veel liever gezien dat de retail weer helemaal open zou mogen. Maar we moeten het vooralsnog doen met deze onbevredigende tussenstap. In de paar dagen dat deze situatie bestaat heb ik gemerkt dat sportwinkels er het beste van proberen te maken. Dat geldt vooral voor de specialisten in onze branche.

Onwerkbaar

Veel speciaalzaken, zoals hardloopwinkels en tennisshops, waren al gewend om klanten op afspraak te ontvangen. Een paar runningschoenen pas je niet in tien minuten. Hetzelfde geldt voor een tennisracket dat op de skills en speelstijl van de klant getuned moet worden. De tien-minuten regel werkt misschien voor grote ketenwinkels die er in een uur zoveel mogelijk klanten doorheen willen jagen, maar is absoluut onwerkbaar voor sportspeciaalzaken.

Gewaardeerd

Belangrijk is dat zowel de klant als de verkoopadviseur in de winkel zich niet laat opjagen. De sport die iemand beoefent is vaak superbelangrijk voor hem. Neem de tijd om hem goed te adviseren en een weloverwogen keus te maken. Je zult merken dat dit wordt gewaardeerd en dat dit zelfs leidt tot een hoger bonbedrag per winkelbezoek. 

Motivatie

Ik ben dan ook best verbaasd over de conclusie van een onderzoek van het Mulier Instituut waaruit blijkt dat de motivatie om te bewegen in coronatijd niet is toegenomen. Afgelopen najaar was de gemiddelde motivatie onder volwassenen volgens dit toonaangevende onderzoeksinstituut op het gebied van sport en gezondheid 59 op een schaal van 0 tot 100, evenveel als in 2018. 

Belangrijk

Zoals we als sportretail hebben ervaren is de belangstelling voor activiteiten als wandelen, hardlopen en thuisfitness vorig jaar sterk gestegen. De Nederlander is zich er terdege van bewust dat bewegen juist nu heel belangrijk is voor de gezondheid. Ik kan de conclusie van het onderzoek dan ook niet verklaren. Mogelijk heeft die ermee te maken dat volwassenen al lange tijd niet in verenigingsverband mogen sporten en dat dit het gemiddelde cijfer beïnvloedt.

Aandacht

Laten we daarom naar onze klanten eens te meer benadrukken dat actief bewegen belangrijk blijft voor de gezondheid en het welbevinden. Ook al staat de winkeldeur nog maar op een kier, bij de sportzaak is men ook nu aan het goede adres voor persoonlijk advies en de juiste artikelen om op een verantwoorde wijze in beweging te blijven. Mét alle aandacht die de klant verdient.

Delen