Geen vraag te gek
088 973 06 00

Onzinnige maatregel

Ondanks de in de afgelopen periode doorgevoerde versoepelingen voor wat betreft het bezoek aan winkels, zijn de maatregelen voor de overgrote meerderheid van de ondernemers volstrekt onvoldoende. Ik heb het al vaker gezegd: de retail heeft alle maatregelen getroffen voor veilig winkelen en is daar al maanden klaar voor. Ook INretail kan niet leven met de onzinnige 4-uurs maatregel.

Kleine groep

We willen er zo snel mogelijk vanaf dat klanten in het kader van ‘kopen op afspraak’ 4 uur van te voren een tijdslot moeten reserveren. Dat werkt misschien redelijk voor speciaalzaken die al gewend waren om veel klanten op afspraak te ontvangen. Denk bij onze branche aan pasvorm- en kinderwinkels. Maar we hebben het dan over een beperkt deel van hun assortiment en bovendien over een relatief kleine groep schoenwinkels. In grote meerderheid heeft onze sector meer last dan gemak van de 4-uurs maatregel.

Hogere bonbedragen

Overigens wil ik het profijt dat pasvorm- en kinderspeciaalzaken hebben van ‘kopen op afspraak’ in coronatijd niet bagatelliseren. Omdat ze secuur omgaan met deze mogelijkheid en ruim de tijd nemen voor het ontvangen van klanten, profiteren ze hier meer van dan normaal. Veel ondernemers in deze categorie maken melding van hogere bonbedragen. De klant heeft geld, is bereid dat uit te geven en koopt meer. Mooi, maar daar is de branche in de volle breedte niet mee geholpen.

Zonder restricties

Kortom, de 4-uurs maatregel moet van tafel. Het grootste deel van de schoenretail is immers afhankelijk is van de verkoop van modeschoenen. Het is duidelijk dat de consument gewoon weer gezellig en zonder knellende restricties wil shoppen. Je moet weer impulsief een winkel kunnen binnenlopen als jou dat uitkomt. INretail blijft strijden voor een volledige openstelling van winkels, zonder enige beperking. We weten dat het veilig kan!

Online-afspraken

Tot het zover is, moeten schoenwinkels het doen met ‘kopen op afspraak’. Om dat gemakkelijker te maken voor ondernemers, heeft INretail de online-afspraken tool ontwikkeld. Onlineafspraken.nl biedt een online reserveringssysteem met een kalender-widget die je op je website kunt plaatsen. Zo kunnen klanten gemakkelijk online een afspraak maken en zie jij de afspraak direct in jouw agenda.

Delen