PERSBERICHT: Hulp voor non-food winkels

20 maart 2020

Steeds meer organisaties helpen de door de coronacrisis zwaar getroffen non-food winkels. Vakbonden en werkgevers verenigd in de cao Retail non-food hebben een gezamenlijke verklaring opgesteld om samen door deze moeilijke tijd te komen.

INretail schat in dat momenteel enkele duizenden winkels in de non-food op eigen initiatief gesloten zijn. Voor deze ondernemingen is het belangrijk dat het kabinet snel duidelijk maakt of zij aanspraak kunnen maken op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. En dat geldt ook voor ondernemers die de winkel nog niet sluiten bij gebrek aan duidelijkheid.

Winkels die wel open blijven, tonen veel creativiteit om toch omzet te maken. Vanwege afstand bewaren wordt ingezet op social media, personal shopping op afspraak en thuisbezorgen. Winkelondernemers ervaren veel sympathie en steun van hun klanten.

Lobbyresultaat

Het Pensioenfonds Detailhandel heeft na lobby van INretail besloten om werkgevers uitstel te geven op de betaling van de premie. Ondernemers moeten zelf uitstel aanvragen en krijgen dan maximaal 60 dagen uitstel bovenop de uiterste betaaldatum van standaard 30 dagen.

Snelle afhandeling door banken van financieringsaanvragen verdient ook de hoogste prioriteit. Dit moet veel eenvoudiger en sneller. Dan pas helpen de banken zo de getroffen ondernemingen het best naast de aangekondigde zes maanden uitstel van aflossing en rente.