Geen vraag te gek
088 973 06 00

Schoenen inkopen? Vraag je volgers om hun mening

Nu de inkoopbeurzen voor de schoenvakhandel in volle gang zijn, tekent zich een nieuwe trend af die mij positief stemt.

De tijd van min of meer ‘op goed geluk’ inkopen lijkt voorgoed voorbij als ik zie hoe serieus het gros van de schoenretailers omgaat met het selecteren van merken, collecties en modellen voor hun winkel. Er wordt veel zorgvuldiger gekeken naar de wensen en verlangens van de klant.

Klankborden

Maar daar blijft het niet bij. Er wordt tijdens de inkoopperiode ook met consumenten gecommuniceerd! En dat is best vernieuwend én verrassend. Bij het ‘klankborden’ spelen de sociale media een cruciale rol. Veel schoenwinkeliers maken al gebruik van bijvoorbeeld Facebook of Instagram, maar tot nu toe was het vooral eenrichtingsverkeer. Nu vragen retailers hun volgers ook naar hun mening. Past dit model wel in ons assortiment of zoek je juist dat andere model in onze winkel?

Mee-selecteren

Over slim collectioneren en inkopen gesproken! Want door je klanten bij de inkoop te betrekken, snijdt het mes aan meerdere kanten. Ten eerste betrek je klanten meer bij je winkel en geef je ze nog meer het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn. In de tweede plaats is de kans dat je missers inkoopt kleiner. En ten derde… tien tegen één dat ze de schoenen die ze zelf hebben ‘mee-geselecteerd’ straks bij jou komen kopen. Een persoonlijk berichtje dat je ze nét binnen hebt doet dan wonderen.

Delen