Geen vraag te gek
088 973 06 00

Schoolvoorbeeld van een moderne zienswijze

De week van Jan Meerman | week 23 | 2019

De week van Jan Meerman | week 23 | 2019

Van een retailer uit Haarlem weet ik dat hij actief samenwerkt met Regionale Opleidingscentra (ROC’s). Populaire leerlingen van de afstudeerrichting handel krijgen van hem – net zoals Youtubers en vloggers – stoere shirts met de naam van zijn winkel erop en hij support examen- en feestavonden. Tevens onderhoudt de ondernemer regelmatig contact met stagecoördinatoren om talentvolle stagiaires te scouten. Aan de ene kant wil hij zo in beeld komen bij een nieuwe groep klanten en aan de andere kant werft hij op deze manier stagiaires en flexibele medewerkers. Weinig zelfstandige retailers pakken het zo voortvarend aan. Zij zien scholen vaker als het weer: je moet het er maar mee doen.

Werkpraktijk

Nou ben ik de laatste om het tegendeel te beweren. Ook ik ervaar het onderwijs wel eens als een wereld die wat verder van mij afstaat. Dat wordt gevoed door de vaak formele manier van communiceren, de bureaucratische processen en een houding waarin niet de leerling centraal staat, maar de school zelf. Zelfs op het mbo, waar jaarlijks ruim 450.000 leerlingen via een ROC worden opgeleid om in de praktijk aan de slag te gaan, lijkt de belangstelling voor juist deze werkpraktijk soms ver weg.  

Gastlessen

Een zorgelijke constatering, die alleen nog maar bedenkelijker wordt, wanneer je daar de snelle veranderingen in de retail bovenop telt. Want zijn lesprogramma’s op de 182 mbo-scholen wel van deze tijd? Weet men voldoende wat er speelt in de detailhandel en worden de snelle veranderingen bijgehouden? Is er genoeg kennis van digitale ontwikkelingen en hoe groot is het besef van de waarde van gastvrijheid in de branche? Zijn er bovendien retailers en andere retail professionals bij de opleiding betrokken, die gastlessen kunnen geven?

Branche erkenning

Bij het Rijn IJssel College in Arnhem weten ze wel raad met deze vragen. Zo is gebleken uit een audit waar INretail kort geleden mee is gestart. De school ontvangt binnenkort een branche erkenning voor hun fashionretail-opleiding. Daarmee is het na het Alfa College in Hoogeveen de tweede ROC die deze waardering krijgt. Dat gebeurt op basis van onafhankelijke kwaliteitscriteria. Want het ROC Rijn IJssel blijkt een onderwijsteam te organiseren met een duidelijke visie op de markt. Ze zijn actief in de regio en weten fashion retailers aan zich te binden, waardoor het onderwijs beter aansluit op de beroepspraktijk. Zo neemt retailspecialist Harry Bijl docenten en decanen mee op winkelsafari in uiteenlopende steden. Zij krijgen hierdoor een duidelijk beeld bij actuele ontwikkelingen, zoals nieuwe retailconcepten, duurzame aanpassingen in de winkel, digitale snufjes en samenwerkingen tussen horeca, gemeente, detailhandel, cultuur en projectontwikkelaars. Met andere woorden: bij het Rijn IJssel College worden docenten gevormd die scholieren tot echte retailprofessionals kunnen opleiden.

Actieve betrokkenheid

Dorien Krassenberg, bij INretail verantwoordelijk voor het onderwijs, hoopt in de komende jaren nog meer certificaten te mogen uitreiken aan ROC’s die een belangrijke bijdrage willen leveren aan het succes en een goede aansluiting op. De markt. Dorien stelt dat de actieve betrokkenheid van retailers en het onderwijs hierin van levensbelang is: “Beiden hebben een breng- en haalplicht. Als ze elkaar regelmatig opzoeken, kunnen ze veel van elkaar opsteken.”

Lijkt mij een schoolvoorbeeld van een moderne zienswijze.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Verdonk Keukens Woensdag, 05 juni 2019
Uit mijn hart gegrepen het verhaal van Ramon Rinkel. Als er zo'n opleidingstraject binnen Inretail zou komen, zouden wij daar best een bijdrage aan willen leveren. Kan door een geldelijke bijdrage maar denk er zelf ook aan om oudere monteurs in te zetten vanuit de keukenzaken om dit vak vanuit de praktijk toe te lichten.
Ramon Rinkel Woensdag, 05 juni 2019
Goede column Jan, Sluit goed aan bij de vraag; waarom zijn er geen opleidingstrajecten voor keukenmonteurs binnen Inretail. Op dit moment kunnen wij geen erkend leerbedrijf worden voor de BBL'ers. Simpel omdat ze er geen examen in kunnen doen. Alle jonge krachten die wellicht het schitterende vak keukenmonteur zouden willen leren, vloeien nu allemaal af naar de bouw. Gemiste kans? Groet Ramon Rinkel
Patrick van der Pijl Dinsdag, 04 juni 2019
Jan, Ik mis in je verhaal het vmbo en vo. Kennismaken met sectoren begint daar. Ook daar is het van groot belang dat er een wederkerige relatie tussen het bedrijfsleven en het onderwijs ontstaat. Dat gaat om meer dan gastlessen of stage, dat gaat ook over de inhoud van het curriculum. Een voorbeeld in het nieuwe profielvak “mobiliteit & transport”, dat gaat voornamelijk over voertuigtechniek, is nergens aandacht voor de hybride- elektrische- auto of de brandstofcel. Direct resultaat van het niet samenwerken met het bedrijfsleven. Er is nog een wereld te winnen, dat kan, taal is de oplossing, het bedrijfsleven kent een andere taal dan die van het onderwijs. Als we dat oplossen is die wereld te winnen.
Rick Dinsdag, 04 juni 2019
Vervolg reactie Rick: Alle derde en vierde jaars LOC leerlingen lopen nu gedurende het gehel schooljaar stage bij de HEMA in Zwijndrecht gedurende steeds een aaneengesloten stageperiode van 5 weken, drie uur per stagedag op de donderdag of vrijdag van iedere schoolwerk. Vierde jaars nemen de week voor het examen de HEMA 1 dag over en geven leiding aan het HEMA personeel van Filiaalmanager tot medewerker winkel/ Food of horeca. Als beloning mogen ze na de afgewerkte stage een dag op kost van de HEMA naar de Efteling met bus, lunchpakket en 10.- Euro vrij te besteden. Samenwerking en vertrouwen tussen de school en de HEMA is nu zo groot dat de HEMA in de praktijkruimte in de school een echte HEMA winkel outlet heeft ingericht. Deze outlet is gedurende 2 dagen per week in de school geopend en de tweede jaars leerlingen aangevuld met 1 vaste HEMA medewerker draaien deze outlet om binnen de schoolmuren vertrouwd te raken met de praktijk welke in het derde en vierde jaar in de HEMA te Zwijndrecht gelopen mag worden. Menig vakantiekracht, hulpkrachr of bbl mbo 2 is afkomstig uit het stage aanbod van de school. De cirkel is zo voor de leerling, de school en het stagebedrijf rond. Je bent wel afhankelijk van het lerarenteam en het management team van de betreffende HEMA vestiging wil zo’n project slagen. We hebben dit ook gepoogd op te starten in Houten en Maassluis met twee scholen. Helaas was de school of het lerarenteam er daar om wat voor reden dan ook niet klaar voor. Een gemiste kans is mijn mening maar daar denkt de betreffende school/schoolleiding anders over. Ik gun ieder kind een stage waar met plezier later op terug gekeken mag worden, en 1 ding is zeker: ieder jaar weer tussen de 40 en 60 HEMA fans gewonnen welke later als HEMA klant hun boodschapjes komen doen. Gr Rick
Rick Dinsdag, 04 juni 2019
Beste Jan, Enige jaren geleden werden de stagiaires van handel en administratie van het LOC te Zwijndrecht op stage gestuurd de week van de tentamens en die van het examen. Hoofdreden was rust in de school, overzichtelijk voor de leraren en makkelijk te plannen voor de school. Dat er tussen de 40 en 60 derde en vierde jaars leerlingen gelijktijdig op zoek waren naar een stageplek was bijzaak en dat het gevolg was dat er te weinig stageplekken voorhanden waren vervelend maar dat lag voornamelijk aan de stagiaires volgens de school. Gevolg was dat vaak de meest bij de hande leerlingen een goede stageplek hadden en een grote groep uiteindelijk een dubbele of driedubbele stageplek moest volgen waar door de overbezetting aan stagiaires de begeleiding matig was of de uitdaging om een baan in de detailhandel te aanvaarden na het behalen van het diploma niet meer aanwezig was. Wij zijn als HEMA vestiging gaan praten op de school om het anders te gaan organiseren voor wat betreft stages in de detailhandel voor de richting handel en administratie. Dankzij het om willen denken door de schoolleiding en de HEMA te Zwijndrecht om stages te verbeteren en het belang van de leerlingen centraal te stellen bij het opdoen van praktijkervaring. Het resultaat: alle derde jaars leerlingen lopen nu hun stage verdeelt in groepjes van 5 leerlingen in de ochtend en 5 in de middag op de do of Vr aaneengesloten over een periode van telkens 5 weken. Iedere leerling krijgt zo verdeelt over het schooljaar de kans een goede stage te lopen. Niveau van de stage gaat omhoog, motivatie leerling en bedrijf stukken beter.Vele leerlingen stromen zo door naar hun eerste vakantiebaan bij HEMA of werken in het weekend als hulpkracht en/of vakkenvuller. Ieder jaar na afloop van het schooljaar stromen er wel 1 of 2 leerlingen uit de stagegroep door naar een BBL contract bij deze HEMA vestiging.op mbo2. Daarnaast nemen de stagiaires aan het eind van het schooljaar gezamenlijk de HEMA vestiging 1 dag over van de start tot einde werkdag. Alle stagiaires mogen solliciteren voor deze overnamedata naar hun favoriete functie. Hiervoor moeten ze op sollicitatiegesprek hetgeen vaak hun eerste kennismaking is met een sollicitatiegesprek in de praktijk. Uiteindelijk beslist de school mentor met de Filiaalmanager wie voor welke functie gedurende 2 uur tijdens de overnamedag in aanmerking komt. De zes Filiaalmanager, de 12 groepsleiders, het horecateam en de winkelploeg welke benodigd zijn om de overnamedag te draaien komen zo tot stand. Het kan zo maar gebeuren dat een ‘muurbloempje’ als Filiaalmanager gedurende 2 uur de Functie als Filiaalmanager mag vervullen hetgeen het zelfvertrouwen van deze stagiair doet groeien. De leerlingen vinden het prachtig om tijdens de overname dag deze verantwoording te pakken en het personeel van de HEMA zelf een het lerarentekort aan te mogen sturen. Als beloning gaan alle stagiaires na afloop van de stage op kosten van de HEMA te Zwijndrecht een dag met bus geheel verzorgt naar de Efteling. Als beloning voor de samenwerking tussen de school en de HEMA heeft de school ons de praktijkruimte beschikbaar gesteld binnen de schoolmuren. Resultaat is nu dat alle tweede jaars leerlingen hun snuffelstage lopen in de praktijkruimte van de school zelf waar een echte HEMA outlet winkel geopend is gedurende twee dagen per week. Kassa is gekoppeld aan het netwerk van de HEMA zelf, gedurende de twee dagen van opening van deze outlet draaid 1 vaste HEMA medewerker met 3 tweede jaars leerlingen in blokken deze outlet. Zelfvertrouwen kweken bij tweede jaars leerlingen is het doel van de outlet stage en de leerling voorbereiden op de derde jaars stage in de HEMA zelf met als beloning de afrondende vierde jaars stage met overnamedag en een dagje Efteling als beloning. De cirkel is rond voor zowel leerling, school en HEMA Zwijndrecht, kost tijd om vertrouwen van de school te winnen maar de aanhouder wint. Steek tijd in stages, het is de kweekvijver voor de detailhandel, pak die kans. Gr Rick
Rick Dinsdag, 04 juni 2019
Beste Jan, Enige jaren geleden werden de stagiaires van handel en administratie van het LOC te Zwijndrecht op stage gestuurd de week van de tentamens en die van het examen. Hoofdreden was rust in de school, overzichtelijk voor de leraren en makkelijk te plannen voor de school. Dat er tussen de 40 en 60 derde jaars leerlingen gelijktijdig op zoek waren naar een stageplek was bijzaak en dat het gevolg was dat er te weinig stageplekken voorhanden waren vervelend maar dat lag voornamelijk aan de stagiaires volgens de school. Gevolg was dat vaak de meest bij de hande leerlingen een goede stageplek hadden en een grote groep uiteindelijk een dubbele of driedubbele stageplek moest volgen waar door de overbezetting aan stagiaires de begeleiding matig was of de uitdaging om een baan in de detailhandel te aanvaarden na het behalen van het diploma niet meer aanwezig was. Wij zijn als HEMA vestiging gaan praten op de school om het anders te gaan organiseren voor wat betreft stages in de detailhandel voor de richting handel en administratie. Dankzij het om willen denken door de schoolleiding om stages te verbeteren en het belang van de leerlingen centraal te stellen bij het opdoen van praktijkervaring
Berry Maandag, 03 juni 2019
Super, Jan, fijn om weer eens wat positiefs in je column te lezen. Ook fijn om te zien dat jullie als INretail daar een actieve rol in spelen. De retailer uit Haarlem is ook goed bezig; lekker creatief en vanuit je eigen kracht werken. Zó, Jan, alleen zó, maak je het positieve verschil. Nog heel veel succes met het positief prikkelen van de overgebleven 180 mbo's. Of zijn het er nog maar 179? In Roermond heeft het MBO (Gilde) een eigen Retail & Business Academy, met nauwe banden naar het succesvolle factory outlet aldaar. Berry van Harlekijntje Roggel en Woondrôme Meerssen

Reageer