Geen vraag te gek
088 973 06 00

Sebastian zegt: het is kiezen en gekozen worden!

Corona zal een blijvende indruk achterlaten op het consumentengedrag en de ontwikkeling van trends. Bewegingen als thuiswerken, meer interesse in virtuele events (zakelijk en privé), duurzaamheid en meer bewustzijn gebruiksvormen van producten zorgen voor social media quotes als #quarantinechic en #distancebutmakeitfashion.

Volledig begrijpelijk; grote veranderingen in bijvoorbeeld modebeeld en consumentengedrag zijn altijd gekoppeld aan een historische gebeurtenis en/of een recessie of oorlog. Zo kan een silhouet of kledingstijl blijvend veranderen zoals de geschiedenis al heeft doen blijken zoals bijvoorbeeld bij de tweede wereldoorlog; waarna er door de bevrijding een sterke behoefte kwam aan een nieuwe luxe en het vieren van het leven.

Meer dan ooit is de consument aan zet en dat deze in bepaalde segmenten duidelijk te kennen heeft gegeven andere behoeftes te hebben. In herenmode is er een totale verschuiving geweest van maatwerk naar een meer informelere vorm van kleden.

Recent sprak ik Ties Roodfeld die niet alleen de keuze heeft gemaakt om te verbouwen in coronatijden maar ook kritisch is gaan kijken naar zijn merkenpakket en assortiment.

Even voorstellen
Het familiebedrijf Alexander Roodfeld is gestart in 1927 in Amsterdam door Willem Alexander, de grootvader van Paul Roodfeld, onder de naam Amsterdamsch Kledingmagazijn. Kort na de verhuizing naar Dordrecht veranderde naam in Alexander Roodfeld Herenmode BV. In 2013 heeft Ties de winkel overgenomen van zijn vader.

Ties: ‘Voor ons was het een no-brainer; we moesten bij het uitbreken van de pandemie een keuze maken en natuurlijk ben je ‘overgeleverd’ aan de inkoop en het seizoen waar je in zit maar door de verschuiving van het klantengedrag was dit hét moment. In maart 2020 hadden wij net als heel veel collega’s het gevoel dat de manier van kleden van de man en dan met name het thuiswerken en het niet terugkeren naar kantoor een blijvend effect zal hebben op de manier van kleden.

Ook waren wij al bezig met een verjonging maar door het wegblijven van de 65+ klant, ten gevolgen van het uitbreken van Corona, zijn we echt bewogen naar de 30+ klant, deze komt vaker, koopt meer en is zich meer bewust van mode en trends. Normaal kopen we veel kostuums en met name colberts in maar de verschuiving naar informal wear als polo’s, jeans en homewear.

Wij zijn er als onderneming van overtuigd dat de ‘casualisering’ in het modebeeld zal aanhouden en daar moet je als ondernemer ook echt naar bewegen.’

Delen