Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Verbinding tussen mens en bedrijf

Meer dan ooit wordt het succes van je bedrijf bepaald door de verbindende factoren tussen mensen en bedrijven.

De koopdrijfveren van mensen, dat is echt interessante materie en het is goed dat daar onderzoek naar wordt gedaan. Op neurowetenschappelijk gebied weten we steeds meer. Ik vind het heerlijk om kennis op te doen en met mensen te sparren over wederzijdse ontdekkingen en wetenswaardigheden. De energie die je daar van krijgt, werkt verslavend. Hetzelfde geldt voor boeken lezen, YouTube-kanalen afstruinen, podcasts luisteren, seminars bezoeken en in steden rondkijken. Als dat je boeit, dan maak je daar tijd voor, toch?

Klantgedrag en wetenschap

Ik praat graag met mijn volwassen kinderen over hun vakgebieden. Recent kreeg ik van mijn zoon Nick de tip om eens te kijken bij Clayton Christensen van Harvard University. Deze man legt in essentie uit hoe ons brein en de motivatie om te kopen werkt. Als je wilt snappen dat verkopen niets meer is dan mensen helpen om een behoefte te bevredigen, dan ga je anders denken. Ik dacht dat ik dat al wist, maar er blijkt nog genoeg te leren.

Kijk maar eens naar de uitleg van Clayton over ‘getting jobs done’. Is het dan allemaal zo simpel? Absoluut niet. Het is juist heel complex om te anticiperen op het ogenschijnlijk simpele gedrag van mensen. Daarom is het zo goed om te leren en te begrijpen wat het betekent als je zegt: Business is emotie. Het is makkelijk om oneliners in te zetten. Er naar handelen is een stuk lastiger. Daarom is het ook goed om boeken te lezen en de verdieping te zoeken. Als je niets weet over koopgedrag dan schiet je met hagel.

De feel good factor van je team

Mijn dochter Jill is Intercedent bij Randstad. Met haar klets ik graag over human capital-onderwerpen. We hebben het vaak over werkmotivatie van mensen. Ik vind het mooi om te vernemen hoe een bedrijf als Randstad persoonlijke ontwikkeling van medewerkers ziet en dat concreet organiseert. Ik luister met plezier naar mensen die graag werken of juist niet en wat dan de reden is. Na zo’n gesprek ga ik regelmatig op zoek naar boeken over dat onderwerp.

Een boek dat ik wil aanraden is het laatste boek van de hand van Esther Versluis, ‘The Feel Good Factor’. De feel good factor van jouw bedrijf wordt een van de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren. Dat gaat over de cultuur in je bedrijf, de persoonlijke ontwikkeling van mensen, de sfeer in je team en hoe de bezoekers jouw bedrijf ervaren. Dat gaat dus over in hoeverre je kans hebt op succes, immers jouw team moet de klus klaren.

Delen