Geen vraag te gek
088 973 06 00

Was ik maar in Meppel

De week van Jan Meerman | week 17 | 2019

De week van Jan Meerman | week 17 | 2019

Ik wist niet wat ik moest verwachten toen ik me woensdag verplaatste naar het gebouw van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. Ons eigen initiatief stichting ‘De Nieuwe Winkelstraat’ organiseerde daar een middag in het teken van ‘DNA en identiteit van je winkelgebied.’ Ik zou onder meer presentaties krijgen van een cultuurhistoricus, een stedenbouwkundige, een architect en een directeur business development van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC).

Puntje van mijn stoel

Ik stelde mij ten onrechte in op verhalen die ver van de praktijk zouden staan, maar bij de eerste spreker zat ik al op het puntje van mijn stoel. Zo hoorde ik voorbeelden over hoe je lokaal het verschil maakt, waarvan ik dacht: waarom wordt dit niet door veel meer gemeenten en hun inwoners gedaan? Neem een plaats als Zoetermeer. Daar krijgen beeldbepalende inwoners van de stad, zoals stadswachten en vuilnisophalers, een opleiding om voor bezoekers als gids en gastheer te kunnen optreden. Zelfs winkelmedewerkers ontdekken kanten van Zoetermeer die ze zelf nog niet wisten en waarmee ze hun klanten weten te verrassen. Ook in Meppel werken de inwoners samen om de stad te promoten. Op lantaarnpalen in de Randstad plakten ze stickers met de boodschap: ‘Was ik maar in Meppel’.

Tientallen miljarden euro's

Jurriaan de Mol, directeur business development bij NBTC, maakte duidelijk waarom dit soort initiatieven zo belangrijk zijn. Hij bracht de stroom toeristen in kaart die ons land in de komende jaren zal bezoeken en waar iedere gemeente in Nederland van kan profiteren. Zo houdt het NBTC rekening met 29 miljoen buitenlandse vakantiegangers in 2030. Dat is een verdubbeling van het huidige aantal. Hoe hard het gaat, verduidelijkte hij met cijfers over het afgelopen Paasweekend, waarin zo’n 1 miljoen reizigers naar Nederland kwamen, 150.000 meer dan vorig jaar. Nog eens 350.000 Nederlanders gingen in eigen land op vakantie. Bij elkaar leverde dat de Nederlandse economie tijdens de Paasdagen ruim 800 miljoen euro op. Een schijntje vergeleken bij de jaarlijkse inkomsten uit de totale toeristenindustrie. In 2017 was dat 12,7 miljard euro en voor 2030 rekent men op een bedrag van vele tientallen miljarden euro’s. Volgens De Mol is Nederland vooral in trek bij Belgen en Duitsers: “Dat is gunstig want deze toeristen komen vaker terug en bezoeken uiteenlopende plekken in ons land. Zo zien we een stijgend aantal overnachtingen in onze Hanzesteden.”

Veel Duitsers moeten ons land nog ontdekken

Voor INretail was het aanleiding om een samenwerking met het NBTC aan te gaan. Want als de druk op de grootste plaatsen en toeristische attracties te hoog wordt, biedt dat kansen voor al die andere dorpen en steden. Daarom organiseerde INretail met het NBTC een trip naar Breda voor de Belgische vlogster Nathalie van den Berg van Curls & Bags (lees hier), en bezocht de buitenlandse pers vorig jaar Rotterdam, Eindhoven, Delft en Breda. Vlogtrips naar Haarlem en Alkmaar staan nog in de planning. De Mol: “Chinezen kennen Giethoorn al wel, maar 17 miljoen inwoners van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen moeten dit deel van Nederland nog ontdekken. Met gezamenlijke acties kunnen we daar succesvol op inspelen.”  

Het werkt

En dat gebeurt al. In diverse steden en dorpen. Tijdrovend vaak, maar het werkt. In Zoetermeer dragen de stadswachters buttons met de tekst ‘Vraag het mij’, zodat bezoekers makkelijker op ze af kunnen stappen. Meppel zet zich op de kaart met een ontwapende gastvrijheid en een frisse identiteit. Zo kunnen ze profiteren van de duizenden Chinezen die 15 kilometer verderop naar Giethoorn gaan. En in Deventer noteerden ze vorig jaar 2,3 miljoen bezoekers dankzij alle evenementen in hun historische binnenstad.

Waar samenwerking, slimme marketing en gastvrijheid toe kunnen leiden.

Mooi toch.

Jan Meerman

P.s. Nieuwsgierig naar De Nieuwe Winkelstraat en wat ons initiatief voor jou kan betekenen?
Klik hier

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Dick Brinksma Woensdag, 24 april 2019
Was ik maar in Meppel. Wij in Meppel zijn idd goed bezig. Helaas uit noodzaak geboren wegens falend Gemeentebeleid (o.a. slechte bereikbaarheid van het centrum en hoge parkeertarieven). Falend Gemeentebeleid heeft dus ook zijn voordelen. De BIZ gaat nu proefdraaien en wij zijn (op termijn) hoopvol gestemd. Ja Jan, Meppel is HOT;-)
Dick Wieringa Dinsdag, 23 april 2019
Heb je ook gevraagd hoe ze aan deze ideeën zijn gekomen? Het inventariseren en op waarde beoordelen van dit soort ideeën vraagt mijns inziens een speciaal soort leiderschap, namelijk een dienend leider. Je moet een situatie scheppen waarin iedereen zich veilig voelt om de wildste ideeën te delen. Vervolgens moet je in jouw ogen “slechte” ideeën niet direct afschieten, maar blijven doorvragen. Vaak zijn mensen met erg creatieve ideeën en oplossingen niet goed in staat om die goed onder woorden te brengen. Dat vraagt een gespreksleider die goed luistert en nieuwsgierig is, ook naar ogenschijnlijk onmogelijke dingen. Was dat hier ook het geval?

Reageer