Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wat brengt 2020 voor de retail?

De week van Jan Meerman | week 03 | 2020

 

De week van Jan Meerman | week 03 | 2020

Hoewel het nieuwe jaar nog maar dertien dagen oud is, heeft het al diepe sporen achtergelaten in de winkelstraat. Didi is failliet, Steps en Promiss sluiten hun deuren. HEMA moet alle zeilen bijzetten en de familie Blokker zag zich genoodzaakt de verlieslatende woonketen Casa te voorzien van een kapitaalinjectie van 90 miljoen euro. Bijna tegelijkertijd werd bekend dat het aantal bezoekers van winkelstraten vorig jaar afnam met 1,7 procent en de toeloop in de drukste straten van de stad zelfs terugliep met 2,6 procent. Tel het bankroet van Hudson Bay erbovenop, eind vorig jaar, en een nieuw retailjaar is zelden zo dramatisch van start gegaan als 2020.

Betekent dit dat ik de toekomst van de retail somber inzie? De stenen winkel een achterhaald businessmodel vind? De lege etalages een betere bestemming kunnen krijgen dan de detailhandel?

Nee.

Hoe ingrijpend de ontwikkelingen van de retailtransitie ook zijn, in de komende decennia zal er meer dan genoeg plek zijn voor winkels. Maar als er iets is wat de jongste ontwikkelingen van 2020 laten zien, dan is het de noodzaak om op een andere manier te ondernemen.

Veel meer vanuit het hart, minder met het hoofd.

Wat dat is, of concreet kan zijn, ervoer ik afgelopen donderdag toen ik binnenwandelde bij David van Erd in Den Bosch. Hij is eigenaar van Hype Heroes, een kleine winkel met een keur aan artikelen die niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar als je ze bij elkaar ziet een fascinerend en kloppend geheel vormen. Van de spijkerbroeken tot de olijfolie, van de Chinese gemberpotten tot de T-shirts, van de jassen tot de kunst en van de zelfgemaakte armbanden met zilveren mini-schedels (in een Bossche smederij gegoten) tot de koffie. Hiervoor werkt David zoveel mogelijk samen met lokale mensen en bedrijven. In het weekend bakt de bakker om de hoek broodjes voor zijn klanten, scheert de barbier uit een verderop gelegen straat je baard of zet de plaatselijke tattoo-kunstenaar een unieke tatoeage. Onderling promoten de ondernemers elkaar doorlopend op Facebook en Instagram. Wat Hype Heroes nog specialer maakt, is de manier waarop David de zaak runt. Zo leidt hij zelf zijn medewerkers op, betaalt een hoger salaris dan de cao en wil van alle artikelen in de winkel het achterliggende verhaal weten. David: “Het productieproces is tot aan de katoenboer uitgelicht. Hierdoor weten we zeker dat er geen sprake is van klimaatschade, uitbuiting, kinderarbeid en erbarmelijke werkomstandigheden”.

Bij David kun je als klant trouwens ook zonder vragen naar het toilet. Korting geeft hij niet. Die zit verwerkt in de perfecte kopjes koffie die hij schenkt.

De winkel loopt als een tierelier.

Waardoor dat komt?

David zit er niet in voor het geld, de handel en een zo hoog mogelijke winst. Hij onderneemt met zijn hart. Dan volgt de rest vanzelf. Oftewel: in plaats dat je een winkel hebt, ben je het.

2020 is hét jaar om daarmee te beginnen.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Bob Woensdag, 15 januari 2020
Super.... Zit ook in een (kleine) winkelstraat. Helaas is het onderling delen van Facebookberichten hier niet het geval.. Kortzichtig, luiigheid? Zou niet weten hoe dat komt... Ga in ieder geval deze ondernemer volgen want loop al een tijde met iets dergelijks voor mijn winkel in m'n hoofd. Ik heb iig ook pakketservice wat ook een hoop traffic oplevert
Louis Padin Woensdag, 15 januari 2020
Wat een leuk idee en helemaal fantastisch dat het zo loopt. Toch zal deze formule niet voor de grotere retailers weggelegd zijn. De kosten moeten worden doorberekend en logistiek en diensten hakken er vrolijk in. Personeel boven CAO betalen is leuk met een klein team. Heb je er honderden die het zo leuk vinden dat ze tientallen jaren blijven is het toch een ander verhaal. En het verhaal denken te weten achter elk product proberen ze nog wekelijks bij het progamma Keuringsdienst van waarde. Niets is wat het lijkt.
Berry Harlekijntje en Woondrôme Maandag, 13 januari 2020
Hoi Jan, nog de allerbeste wensen voor dit ongetwijfeld wederom fantastische retailjaar 2020. Het is niet mijn favoriete woord, maar wat was ik blij met je kortste antwoord sinds lange tijd:.. NEE. Want inderdaad, wij zitten in een fase waarin we kans na kans geboden krijgen. En je hebt echt groot gelijk: wanneer je met je hart onderneemt en je eigen ding doet op de manier zoals jij vindt dat je het moet doen, dan ga je wederom een fantastisch retailjaar tegemoet. Let op: je ziel en zaligheid geven voor je winkel is echt iets anders dan met je hart de winkel zijn!! Jan,.. je hebt gelijk,.. je moet niet alleen een winkel hebben, je moet hem ook zijn! Enne Jan... het nieuwe retailjaar is voor ons nog nooit zo fantastisch van start gegaan als 2020. Ik hoop dat ik namens heel veel hartelijke ondernemers spreek. Jan,.. bedankt voor de positieve start en hou dit ook het hele jaar vol. Heel veel retailplezier voor 2020. Groetjes, Berry
Pierre van der Heijden Maandag, 13 januari 2020
www.black-and-Blue.nl
A.J. van Dijke Maandag, 13 januari 2020
Bedankt voor je zoveelste column Jan! en de beste wensen nog. Ik ben het eens en ook oneens met je analyse van het succes van David. Mijns inziens ligt het succes van David niet in het feit ,,dat hij met zijn hart onderneemt`` want ik heb bosjes ondernemers zien sneuvelen omdat ze met ,,hun hart`` ondernemen. Naar mijn mening ligt het succes van David in zijn uniek zijn en juist daarin kan hij toegevoegde waarde leveren aan zijn product en in het verlengde daarvan aan zijn klanten. Ik denk dat teveel ondernemers in de retail met hun hart ondernemen en te weinig nadenken over hoe ze uniek kunnen zijn.Als je in deze tijd niet op een of andere manier UNIEK kunt zijn en voldoende toegevoegde waarde kunt leveren, (en dan ook nog toegevoegde waarde waar je klant voor wilt betalen), heb je de boot gemist en zul je ondergaan in het geweld van de online multinationals. Mvrgr. Arjan van Dijke

Reageer