Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wat brengt de dag van morgen?

De week van Jan Meerman | week 42 | 2020

De week van Jan Meerman | week 42 | 2020

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels houdt zich bezig met de vraag wat mensen drijft in hun aankoopgedrag. Ik leerde hem kennen in het podcastprogramma van De Ondernemer. Volgens hem wordt de markt door corona verdeeld in drie consumentengroepen: consumenten die niet bang zijn voor het virus en willen winkelen, mensen die bevestiging zoeken dat winkelen veilig is en diegenen die echt bang zijn voor besmetting en een bezoek aan de winkel zo lang mogelijk uitstellen.

“Daarom is het belangrijk om beter te communiceren over de veiligheid van je winkel”, opperde hij. “Consumenten die twijfelen, geloven mensen die op een verjaardag vertellen dat je probleemloos naar de winkel kunt gaan. Ik adviseer iedere winkelier een filmpje te maken met een paar klanten die dat onderstrepen. Let op mijn woorden; dat gaat enorm positief werken.”

Kort daarvoor had ik met de psycholoog gesproken over de recente ontwikkelingen in de retail. Denk aan de te hoge huren, de onzekerheid in de markt, de voortdurende speculaties over nieuwe ingrepen die als donkere wolken boven de winkelstraat hangen en de omzetterugval van 80 procent in het centrum van Amsterdam. Ook de contrasten kwamen ter sprake. De ongekende omzetplussen in de woon-, tuin- en doe-het-zelf-branche en de diepe minnen voor winkels in mode, schoenen en sport. Hoe het komt, dat de populariteit van de lokale winkelier maar blijft stijgen en tegelijk de onlineverkoop enorm groeit. Dat de verklaringen hiervoor liggen besloten in twijfels over de veiligheid van winkels (oplopende besmettingsaantallen), onduidelijke regels (wel of geen mondkapje) en de gevolgen van thuiswerken (minder behoefte aan nieuwe kleding en wat wordt aangeschaft, gebeurt online).

Ik vertelde hem ook het goede nieuws uit de Verenigde Staten. Dat er een rapport bekend is gemaakt van een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, die het machtsmisbruik van grote techbedrijven als Facebook, Apple, Google en Amazon blootlegt. Hierdoor bepleiten Democraten uit de commissie voor het opsplitsen van de bedrijven, scherpere mededingingsregels en een verbod om in bepaalde markten actief te zijn.

Het zou een doorbraak betekenen voor Nederlandse winkeliers die tegen ze proberen te vechten als David tegen Goliath. Bovendien is het een ijzersterk signaal naar de Europese gemeenschap en de nationale regeringen om gezamenlijk, en per markt, resoluut in te grijpen. Frankrijk deed dat al door de binnenlandse omzet van deze internationale onlinegiganten extra hoog te belasten. Nederland wacht helaas nog af en is blijven hangen in het model waarmee het ooit koploper was: zoveel mogelijk buitenlandse spelers toelaten, want dat is goed voor de concurrentie en daarmee de consument. Een volledig achterhaald model. Helemaal nu zwart op wit is komen te staan hoe kwalijk de methodes van techgrootmachten zijn en de markt met belastingsteun en privacy-schendingen opvreten.

Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 3 november zal het Congres beslissen of het de aanbevelingen uit het rapport overneemt.

Tot die tijd, vervolgde ik mijn verhaal aan consumentenpsycholoog Wessels, probeert een belangrijk deel van de non-food-retail in Nederland te overleven. Dan is het maar de vraag of je hoofd staat naar een filmpje met klanten die andere klanten overtuigen om naar de winkel te komen. Maar het zou psychologisch uitstekend kunnen werken. 

Wat denk jij?

Jan Meerman

P.s. Dank voor alle reacties. Jan probeert persoonlijk terug te reageren en ook als het er niet van komt weet dan dat alle ideeën, opmerkingen en suggesties worden gelezen en eventueel worden meegenomen.

Delen

Reacties

Kazia pieterse Maandag, 12 oktober 2020
Je klanten weten al vanaf half maart, indien je toen wel open was natuurlijk, dat veilig winkelen mogelijk is. Daar zijn we al 7 maanden mee bezig! Nooit anders gedaan, dus deze maatregelen zijn voor winkeliers die er nu pas mee gaan werken. De media moet niet blijven zeggen, dat je niet mag shoppen, maar vertellen, dat is gebleken dat het veilig winkelen is bij de lokale retailers.

Reageer