Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wie is bekend met SOY?

De week van Jan Meerman | week 13 | 2019

De week van Jan Meerman | week 13 | 2019

Vlak voor het weekend sprak ik Harry Bijl. Hij is bij INretail verantwoordelijk voor vernieuwing. Bij een presentatie van Peter Hinssen had hij de slappe lach gekregen. Niet vanwege het verhaal van Hinssen (die voor zijn boek The Day after Tomorrow onderzoek heeft gedaan onder honderden ondernemers en constateerde dat 93 procent bezig is met de dag van vandaag in plaats van morgen en overmorgen), maar door een vraag van een bekende retailer in de zaal. Toen de onderzoeker/bestsellerauteur was aanbeland bij de formule waar zijn theorie om draait – ‘in tijden van grote veranderingen hebben succesvolle bedrijven één ding gemeen; ze zijn 70 procent van hun tijd bezig met vandaag, 20 procent met morgen en 10 procent met overmorgen’ - tikte de ondernemer op de interruptiemicrofoon en zei: ‘Meneer Hinssen, mag ik u een vraag stellen, bent u bekend met ‘SOY’?’

Hij sprak het woord uit als zooi.

Hinssen schudde van nee.

‘’SOY’ kost mij ontzettend veel tijd,’ vervolgde de retailer. Hij zocht herkenning in de zaal.

‘Zegt u het maar, ik heb geen flauw idee,’ zei de onderzoeker.

De ondernemer antwoordde bloedserieus:

‘’SOY’, is de Shit of Yesterday…’

Hinssen schoot in de lach maar maakte snel daarna duidelijk dat SOY mag worden gezien als activiteit die zich bezighoudt met de dagelijkse bedrijfsvoering en te weinig speurt naar de kansen voor morgen en overmorgen.

En hij heeft gelijk, als je het mij vraagt.

Ik herken het. Ook ik neig naar de dagelijkse gang van zaken. Hoe kan het bestaande beter? Efficiënter? Met meer resultaat? In plaats van stil te staan bij de toekomst van INretail. Terwijl ik weet, diep vanbinnen, dat als we over vijf jaar nog steeds doen wat we nu doen, het heel lastig gaat worden. Ondanks dat wij vorig jaar vrijwel alle strategische doelen hebben gerealiseerd. Daarom dwing ik mijzelf om regelmatig stil te staan bij morgen en overmorgen. Want de wereld draait sneller dan ooit en de retail verandert drastisch.

Niet voor niets laat Albert Heijn de verkoop van bepaalde productcategorieën steeds meer over aan internet en richt het zich op horeca. Daarom zie je ook dat Jumbo, in de Mall of the Netherlands, in Leidschendam, met een kook- en eetmarkt van internationale allure bezig is. En daarom ook, worden allianties gesloten tussen retailmerken. Denk aan HEMA en Albert Heijn die samen klanten willen bedienen in de binnensteden. 

Hoe bitter de noodzaak voor veranderingen is, bewijzen de faillissementen in de retail. Wie niet op tijd mee gaat, is snel te laat en krijgt het moeilijk. Zoek daarom mensen om je heen, die je kunnen helpen. Bij INretail werken we sinds een jaar met een innovatieraad. Dat is een denktank met tientallen creatieve professionals. Buitenstaanders die twee keer per jaar bij ons binnenkijken en brainstormen over nieuwe businessmodellen en services. Zij doen dit, zonder een euro in rekening te brengen. Omdat ze het spannend vinden om mee te denken, interessante mensen willen ontmoeten en hun geest kunnen scherpen.

Overweeg het ook eens. Wij helpen je graag. Liever vandaag dan morgen.

Jan Meerman

Delen

Reacties

Danielle de Meijer Donderdag, 28 maart 2019
Goedenmorgen, ik zou graag een keer brainstormen met bijvoorbeeld met regio manager over de retail van morgen. Zien wij dingen over het hoofd, waar liggen kansen? Is het mogelijk dat hierover contact wordt opgenomen met ons? Bedankt! Groetjes Danielle
Dick Brinksma Dinsdag, 26 maart 2019
Heb je wel eens gehoord van "SOT"?
Ron Kieftenbeld Dinsdag, 26 maart 2019
Aan Jeanette Koops. Beetje open deur, maar wat dacht je van verhuizen. Ik kan niet in jouw persoonlijke omstandigheden kijken, maar ondernemers zitten vaak veel te veel vast aan hun locatie. Zien deze als een vast gegeven terwijl het slechts een middel is om je doel te bereiken. En als het middel niet meer adequaat is, wordt het tijd een ander middel te proberen. Ons heeft het veel gebracht om middenin crisistijd een stap voorwaarts te maken naar een betere locatie.
Jeannette Koops Dinsdag, 26 maart 2019
Ben benieuwd wat er te bedenken is voor een haarstudio, ben een zeer actieve en innovatieve ondernemer in een slecht renderend winkelcentrum en kom niet meer vooruit. Graag reactie
Dubbel D Modeschoenen Maandag, 25 maart 2019
wil graag een keer met jullie praten over een verandering in onze winkel. hebben zelf ideeën die we uit gaan voeren maar met jullie deskundige kijk op dit soort zaken hoor ik het graag van jullie

Reageer