Geen vraag te gek
088 973 06 00

Zo leidt een simpele vraag in de retail naar meer succes

De week van Jan Meerman | week 04 | 2019

De week van Jan Meerman | week 04 | 2019

Uit gesprekken met onze leden blijken negen op de tien retailers zonder plan 2019 in te gaan. Dat wil zeggen: een creatieve en vernieuwende strategie om het dit jaar anders te doen, succesvol te zijn. 90 procent kiest voor business as usual, zoals een bezoek aan de beurzen, voorzichtig inkopen, afscheid nemen van een of twee leveranciers en zich het schompes werken. Verder hopen ze dat de weersomstandigheden dit jaar mee zullen zitten en de omzet niet tegenvalt. Meer plannen zijn er niet.

Gek genoeg

Een riskante onderneming, als je het mij vraagt. Want als 2018 iets heeft uitgewezen, is dat er een andere aanpak nodig zal zijn, dan de manier waarop nu veel winkeliers het denken te kunnen rooien. Gek genoeg lijkt iedere ondernemer zich hiervan bewust, maar onvoldoende bij machte om het bestaande stramien te doorbreken en wezenlijke veranderingen door te voeren. Slechts een enkeling lukt dat. Zo was ik een paar weken geleden bij een INretail-lid, dat in zijn winkel een uitvoerige test had gedaan met virtual reality-brillen. Daarmee ontdekte hij waar consumenten naar kijken en zag tegelijkertijd welke onderdelen van de winkel minder scoorden of totaal werden genegeerd. Inmiddels heeft de ondernemer zijn winkelindeling omgegooid, de looproute aangepast en de etalage veranderd. Ook zet hij geen euroteken meer op de prijskaartjes, omdat hij in dezelfde proef heeft gezien dat producten zonder de aanduiding veel beter verkopen.

Een paar vragen

‘Ellende verkoopt niet’, zei mijn vader altijd, dus ik ga mijn lezers niet vermoeien met de uitdagingen die ons in 2019 te wachten staan (op het Rabobank Anton Dreesman Jaarcongres hoorde ik sommigen somberen dat het nog erger wordt dan 2018). Er zijn namelijk meer dan voldoende kansen om met een fysieke winkel en een excellente online-benadering te winnen. Maar dat vraagt om meer, veel meer, dan de automatische piloot waarop nu veel winkeliers ondernemen. Daarom stel ik in mijn gesprekken altijd een paar vragen:  

Wat zou je met je winkel doen, als je morgen opnieuw mocht beginnen?

Doe je dan nog hetzelfde, of pak je het heel anders aan?

Er is op zulke momenten geen retailer die twijfelt en meteen vertelt wat hem of haar te doen staat. Opvallend is dat de meesten het liefst zouden verhuizen naar een andere locatie. Daarnaast willen ze hun assortiment compleet vernieuwen en veel meer werk maken van hun online-aanpak. Sterker nog; een deel van de ondernemers die ik sprak, zou alleen nog maar een webshop willen hebben.

Waar een simpele vraag al niet toe kan leiden.

Jan Meerman

Delen

Reacties

Ilse Gladines Woensdag, 23 januari 2019
Beste Jan, als kleine retailer hebben wij het hard te halen inderdaad ! Ikzelf heb een plan voor 2019, innoveren, korter op de bal spelen en daar waar kan maar weer snijden in de kosten . Wat schetst echter mijn verbazing ... als jullie er echt zijn voor de kleine zelfstandige ... waarom indexeren jullie dan in deze barre tijden met 2 % ? Met beleefde groet.
Marjolein Mesman Dinsdag, 22 januari 2019
Als je ondernemen in het woordenboek opzoekt staat er "beginnen te". Voor ons, Cuberetail, is dat meer dan "doen". De meeste ondernemers zijn inderdaad doeners. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Als de markt intussen verandert, krijg je steeds minder. ANDERS doen begint niet met DOEN maar met ANDERS kijken en ANDERS denken. Als ondernemer is het dus van belang dat je kort cyclisch DOET (keihard werken in de winkel) en lang cyclisch DENKT. Maak resources vrij (tijd en geld) om onderzoek te doen en nieuwe plannen te maken. Zoek hulp. Wie is er op de modefabriek naar de trendwatcher David SHAH geweest? Over consumenten gedrag en hoe daar als ondernemer op in te spelen? Wat is de laatste keer dat je iets nieuws geleerd hebt over je vak? Als je wilt weten hoe je een business model maak, kun je ook gaan leren hoe je een business model maakt. Ondernemers: back to school voor het nieuwe ondernemen. Als partner van Inretail weet ik: als je met een concrete hulpvraag bij Inretail komt, zullen zij je verwijzen naar de juiste hulpbron. Daar zijn wij er een van. Daar zijn wel kosten aan verbonden, maar zonder investeren geen rendement. Dat weet iedere ondernemer. Investeer in jezelf, investeer in je mensen. Kennis en expertise zijn de sleutel naar nieuwe business modellen. Hoe gaan we ervoor zorgen dat expertise, ondernemerschap en wetgeving samen optrekken? Eigenlijk zijn we allemaal aan zet. De politiek, onderwijs, In retail, Jij, Wij: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Begin bij jezelf; onderneem het.
Roos Maandag, 21 januari 2019
Beste Jan, WAT IS JOUW PLAN IN 2019 ? Waar ga jij je mee bezig houden in het belang van ons ‘’ de leden’’? Als een op de tien retailers zonder plan 2019 ingaan zonder een vernieuwende strategie om het dit jaar anders te doen, met de wetenschap dat ze zich het schompes moeten werken om iets over te houden. Dan is er dus heel veel aan de hand in de detailhandel, zoals: de machtspositie die de grote Internationaal operende platformspelers aan het verkrijgen zijn. Vervolgens, wat stelt een ondernemer met 1-10 werknemers in dienst nog voor. Waarom laat de politiek deze groep ondernemers in de steek, terwijl er toch voldoende signalen zijn dat het fout gaat binnen de kleine detailhandel. Terwijl de kleintjes binnen het MKB voor veel meer werkgelegenheid en inkomsten voor de schatkist zorgen. Voor deze groep moet tevens versneld de nieuwe wet voor de transitie vergoeding ingevoerd worden en ook aan deze wet kan nog gesleuteld worden voor de kleine MKB ondernemer. Zeker als deze wil stoppen met zijn bedrijf. Dus beste Jan, er is dus heel veel werk aan de winkel. Vertel daarom ons “de leden” volgende week, in jouw column, nu eens wat jouw bijdrage wordt in 2019. Ik ben benieuwd.
Frank de Puijt Maandag, 21 januari 2019
Leuk stukje, wellicht is het een goed idee om als branche organisatie wat extra waarde toe te voegen en hulpmiddelen hierbij te plaatsen. Een ondernemer die geen roadmap heeft voor het komend jaar zal al snel denken, ja een plan goed idee maar hoe maak je dat? Wat staat daarin enz.
Schoonbeek Maandag, 21 januari 2019
Ik ben het ten dele met je eens,want om succes te hebben moet je hard werken, ieder uur die jij in je winkel steekt verdient zich terug, als je maar weet wat je doet en daar hoort wel degelijk bij een goede inkoopplanning,afscheid nemen van levereanciers met een slechte doorverkoop een bezoek aan de beurzen om te weten wat er gaande is daarnaast uiteraard een plan hebben want winnaars hebben een plan verleizers excuses
Jeroen Peerdeman Maandag, 21 januari 2019
Wederom een voorbeeld, dat ondernemend nederland weinig ondernemend is. Ondernemen staat voor mij, voor iets doen! Waar heb je invloed op, opnieuw beginnen kan elke dag. Het is de keuze die je maakt, Succes met het gaan doen,

Reageer