PERSBERICHT INretail: Winkelbeperkingen lokken idioot gedrag uit

15 april 2021

INretail roept het kabinet op winkels zo snel mogelijk groen licht te geven voor een normale openstelling nu het aantal ongewenste excessen groeit. Winkeliers worden gedupeerd door no show op gereserveerde tijdstippen en ondertussen zetten consumenten winkelreserveringstijdstippen op Marktplaats te koop.

Wel afspraken, geen omzet

“Extreem is het voorbeeld van een winkelier die alle afspraken op dezelfde dag niet door zag gaan en zo geen omzet had. Achteraf bleken alle reserveringen afkomstig van hetzelfde IP-internetadres. Ondernemers worden zo kapot gemaakt.” Uit onderzoek van INretail werd al duidelijk dat de helft van de te reserveren tijdstippen open blijven staan en gemiddeld 20% van de afspraken niet wordt nagekomen. Dit percentage stijgt en tegelijk worden spontane klanten teleurgesteld omdat hen de entree tot de winkel ontzegd moet worden door ‘kopen op afspraak’.

Handel in reserveringstijden

Inmiddels ontstaat op Marktplaats handel in reserveringstijden voor populaire winkels. “Daar verdienen mensen geld mee, terwijl de winkel zelf door alle regels zwaar verlies lijdt. De beperkingen voor winkelen moeten er zo snel mogelijk vanaf.”

Vlucht over de grens

In België gaan op 26 april de winkels weer open. INretail voorziet dat het zuiden van Nederland dan massaal de grens over zal gaan om te winkelen. “Je kunt het uittekenen. Met een lang weekend op komst vanwege koningsdag en alle winkelbeperkingen in eigen land is het logisch om bij de zuiderburen te gaan shoppen. Hoe langer hier onnodig strenge winkelbeperkingen gelden, hoe meer ondernemers verdwijnen en banen verloren gaan, terwijl in de praktijk is bewezen dat consumenten veilig kunnen winkelen.”