PERSBERICHT: Nederland wordt steeds sportiever

25 mei 2019

Onderzoek onder tienduizend consumenten maakt duidelijk dat fitness, hardlopen en wandelen razend populair zijn en 46% van de omzet in de sportmarkt vertegenwoordigt. Meer mensen sporten en gaan daar tot op hogere leeftijd mee door.

Tussen 2016 en 2019 stegen de bestedingen in de totale markt met 27% blijkt uit het onderzoek Sportfocus 2019.

De maatschappelijke aandacht voor een vitale, gezonde leefstijl neemt telkens toe en de retailmarkt speelt daar actief op in. Het onderzoek werd vandaag uitgebracht door de sportbranche in samenwerking met Koninklijke INretail. Het schetst de marktontwikkelingen en -kansen en brengt de hele klantenreis in beeld.

Advies belangrijk

Consumenten vinden goed advies belangrijk. Van hen geeft 61% de voorkeur aan een fysieke winkel voor het doen van een eerste aankoop. Van de kopers oriënteert 48% zich al vooraf en vaak worden dan online kanalen gebruikt. Na de aankoop delen veel klanten hun ervaringen en anderen vinden die informatie steeds vaker relevant bij hun eigen koopbeslissing. Dat geldt vooral voor de doelgroep tussen 15 en 44 jaar.

Klantencirkels

INretail signaleert dat vele ondernemers hun sportwinkel qua concept verbreden. Sportmanager Dave Quadvlieg: “Meer van je winkel maken spreekt consumenten aan. Steeds vaker vormt het een startpunt van wandeltochten of verzameladres voor hardlopers. En het fungeert als finish met een gezamenlijk koffiemoment. Voedingsdeskundigen en sportexperts geven er workshops en lezingen. Of je rolt er ’s avonds je yoga matje uit voor een sessie. Via sociale media kanalen worden klantcontacten intensief onderhouden. Zo creëer je als ondernemer cirkels van blije klanten rond je concept.“

Download rapport Sportfocus 2019