PERSREACTIE: INretail: Diepe teleurstelling over vonnis

12 maart 2021

De rechter geeft INretail geen gelijk in het standpunt dat de overheid onvoldoende belangenafwegingen heeft gemaakt bij de beslissing tot winkelsluiting over te gaan. Afgelopen maandag dagvaardde INretail de Nederlandse staat en vandaag maakt de rechter het vonnis bekend.

Vervolgstappen

“Een enorme teleurstelling voor alle winkels die al maanden van veiligheid topprioriteit hebben gemaakt en worstelen om te overleven,” zegt INretail. “Wij blijven van mening dat de staat alle belangen die spelen onvoldoende heeft af- en meegewogen toen zij besloot tot winkelsluiting over te gaan. Met de geboden alternatieven zijn voor te veel ondernemers geen realistische omzetten te halen.” Het bestuur van INretail beraadt zich op vervolgstappen.

Ademen door een rietje

Momenteel kunnen 56.000 winkeldeuren alleen omzet realiseren via click&collect en kopen op afspraak. Volledig onterecht, vindt INretail omdat winkels veilig open kunnen De huidige situatie is voor ondernemers als ademen door een rietje en volstrekt onvoldoende om op een rendabele manier te kunnen ondernemen. Daardoor staan 50.000 à 60.000 op de tocht en dreigt een kaalslag met enorme maatschappelijke en economische gevolgen. De leefbaarheid van talloze wijken, dorpen en steden staat onder druk.

Persvragen