PERSREACTIE: Duidelijkheid wie essentiële producten mag verkopen.

15 december 2020

INretail vindt het goed dat het kabinet meer duidelijkheid schept over wie essentiële producten mag verkopen daarmee voor klanten (deels) open mag blijven. Daarnaast is de voorraadvergoeding die het kabinet heeft toegezegd positief nieuws.

Het is het resultaat van intensieve lobby door INretail. Tegelijk kondigt de overheid ook aan strenger te gaan handhaven op het aanbod in winkels.

Non-food producten mogen niet verkocht worden in warenhuizen die nu open mogen blijven. Ook op markten mag geen kleding verkocht worden.
Evenmin mogen consumenten nog winkelen bij groothandels.

“Het liefst zien we alle winkels natuurlijk open, maar we denken dat voor nu een balans is gevonden in duidelijkheid en wat fair is naar winkels die vanwege de lockdown gesloten moeten blijven,” stelt INretail. Vandaag ontstond veel onduidelijkheid rond de vraag welke winkels wel of niet open mogen zijn vanwege de verkoop van essentiële producten.