Consumententrends | Uitgelicht

Retail Rules
Welke consumententrends hebben wij voor jou gespot? Je leest het hier!

Gek op versiering en sfeer in winkels tijdens feestdagen

In vergelijking tot andere Europese landen, hecht de Nederlandse consument drie keer zoveel waarde aan de ambiance in fysieke winkels tijdens de feestdagen. Dit blijkt uit een enquête van Deloitte gehouden onder ruim 8.000 consumenten in tien landen. Dit gegeven biedt kansen voor retailers met fysieke winkels om zich tijdens de feestdagen extra te onderscheiden van de online concurrentie.

Verder blijkt uit het onderzoek dat het merendeel van de Nederlanders aangeeft voornamelijk in fysieke winkels op ideeën te komen voor een kerst- of sinterklaascadeau. Tijdschriften en kranten zijn een belangrijke tweede inspiratiebron. Voor online inspiratie bezoekt de consument voornamelijk websites van retailers die ook over een fysieke winkel beschikken.   

Van de totale consumentenuitgaven tijdens de feestmaanden gaat er in Nederland 22% op aan het Sinterklaasfeest en 52% aan Kerst. De meest gewilde cadeaus voor zowel mannen als vrouwen zijn chocolade en boeken.

Bron: Deloitte

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Black Friday in Nederland: vooral bekend bij Millennials

In de aanloop naar Black Friday, de dag die wordt beschouwd als het begin van het seizoen van de kerstaankopen, deed onderzoeksbureau Motivaction een peiling onder 1032 Nederlanders. Hieruit blijkt dat één op de vijf Nederlanders inmiddels weet wat Black Friday inhoudt (21%) en 44% weet de dag goed te plaatsen.

Onder Milennials, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000, is maar liefst 84% op de hoogte. Slechts 18% van de ondervraagden geeft aan te gaan winkelen op ‘zwarte vrijdag’. Onder de genoemde Milennials zegt zo’n 32% op zoek te gaan naar aanbiedingen. Terwijl bij de 50 plussers dit percentage nog maar rond de 7% ligt.

Bron: Motivaction 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aantal valse websites met Nederlandse topmerken ruim 40% toegenomen

Het gaat om zogeheten phishingsites die misbruik maken van bekende Nederlandse merknamen. Een phishingsite is een valse website die een kopie is van de echte website. Het doel van de valse site is bezoekers nietsvermoedend te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardgegevens. Hierdoor krijgt de fraudeur beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien.

Uit een analyse van Stichting Internet Domenregistratie Nederland (SIDN) blijkt dat het aantal phishingsites dat bekende Nederlandse merknamen misbruikt voor criminele doeleinden in het afgelopen jaar met 40% is gestegen. Van alle websites waarvan de domeinnaam lijkt op één van de merknamen uit de top 50 Nederlandse merken is 4% een phishingsite. Vorig jaar lag dit percentage nog op 2,2%. Opvallend is dat geen van de merknamen ontkomt aan pogingen tot phishing.

Bron: SIDN

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Openbare ruimte moet nét zo schoon zijn als eigen woning

80% van de ondervraagden wenst dat de Nederlandse straten nét zo schoon zijn als de eigen woning. Dit blijkt uit de resultaten van een landelijk publieksonderzoek, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van NederlandSchoon.

De drie meest genoemde manieren om bovenstaande ideaalbeeld te bereiken zijn als volgt. Ten eerste geeft 61% aan dat kinderen al op school bewust moeten worden gemaakt van de problemen met zwerfafval. Ten tweede geeft 46% het belang aan van een goede inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld door de vormgeving en positionering van afvalbakken. Tot slot wil 46% van de Nederlanders strengere controles vanuit gemeentes op het veroorzaken van zwerfafval.

Bron: Motivaction

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Meer consumententrends lezen 

Lees verder