Het onderzoek 'Retail richting 2030'

Retail Rules
Retail rules. Met ‘Retail richting 2030’ liggen de kansen voor het grijpen. 

Je hoeft maar om je heen te kijken of er worden goederen gekocht, geruild, geleased en gerecycled. Het retailspeelveld verandert en dat gaat razendsnel. Retail is van ons allemaal. We willen steeds meer producten zelf maken, uitlenen en recyclen. De retailmarkt vervult een betekenisvolle rol om mensen te verbinden. Retail rules. Het gaat daarbij om sociaal contact, maar ook om elkaar te helpen en gemak. De retail wil de wereld een beetje mooier en efficiënter maken.

 

Download het rapport                    Bestel de samenvatting

 

Het onderzoek van INretail bestaat uit een Retail DNA model (Drivers, Needs en Acces). Dit model produceert continue nieuwe shifts. De twaalf shifts zijn verschuivingen die plaatsvinden, zoals -van bezit naar gebruik. Bestaande spelers wisselen van rol en nieuwe spelers melden zich. De retailshifts maken duidelijk dat we in een gouden tijdperk van vernieuwing leven. Er zijn volop kansen om retail leuker, makkelijker en relevanter te maken voor de klant. De verwachtingen van de consument zijn hoog. 

Het DNA

  • Drivers zijn macro-ontwikkelingen die onze samenleving en retail beïnvloeden. Voorbeelden: Brexit, vergrijzing, digitalisering.
  • Needs zijn fundamentele behoeften van de mens. Onder andere: voortbestaan, identiteit en autonomie. 
  • Access zijn omgevingen, organisaties, innovaties, toepassingen die het mogelijk maken om in behoeften te voorzien. Voorbeelden: nieuwe retailkanalen die rechtstreeks leveren aan de consument

De winnaars van de toekomst zijn de spelers die zich het besten weten aan te passen aan vier bewegingen. Controle, de consument neemt het heft meer in handen. Bewust consumeren, toenemend belang van transparantie en het verhaal achter producten en diensten.Digitalisering, een stuwende kracht achter groei en verandering. Blockchain, de opkomende technologische driver die qua ontwikkeling nu nog maar op het punt is waar internet twintig jaar geleden stond.

Ondernemers moeten zichzelf stretchen om in topvorm te blijven. Voor groei is vernieuwing, lef en ondernemerschap nodig. Achter elke nieuwe beweging zitten weer nieuwe verdienmodellen met heel veel verkooppotentie voor retailers. Retail rules. Met ‘Retail richting 2030’ liggen de kansen voor het grijpen. Het is aan ondernemers om daar slim en snel op in te spelen. Vandaag weten, morgen doen.