Bijstox Roermond

Retail power: BijStox uit Roermond

25 november 2021

BijStox is een tuincentrum en kwekerij en heeft meerdere vestigen in het zuiden van het land. In Limburg en Brabant, waar het coronavirus in rap tempo om zich heen greep, was het lastig om omzet te blijven genereren. Eigenaar Peter Stox en Quincy Kok, marketing- en communicatie coördinator, vertellen wat er in de organisatie veranderde en hoe belangrijk het in de focus-switch naar online is om je doelgroepen goed te kennen. 

Het roer om

Al voor de persconferentie kreeg Peter signalen dat we een bijzonder lastige tijd tegemoet zouden gaan. In Limburg en Brabant steeg het aantal coronabesmettingen dusdanig snel dat er noodhospitalen moesten worden opgezet. Twee weken voor de persconferentie die de intelligente lockdown aankondigde, begonnen Peter en zijn team daarom al met de focus-switch naar online. “Het roer moest om, acuut. We hebben direct geschakeld met marketing. Zo hebben we geprobeerd het bedrijf zo stil mogelijk te krijgen en met volle focus op online groei verder te gaan”, aldus Peter.

Meer focus op online

Quincy Kok, marketing- en communicatiecoördinator bij BijStox kreeg alle vertrouwen en ruimte om eerder bedachte plannen in werking te stellen en campagnes uit te rollen. “We hadden al veel online kanalen. De focus lag eerder vooral op Facebook omdat onze doelgroep daar het best vertegenwoordigd is. Maar we hebben nu ook meer focus op andere kanalen zoals Instagram en zelfs TikTok om andere doelgroepen ook meer aan te spreken. We hebben vooral gekeken naar wat wél kan en de positiviteit rondom het werken in de tuin of op het balkon omgezet in producten en diensten die passen bij onze identiteit.” Peter was zich zeer bewust van het feit dat dit nodig zou zijn om te overleven. “Corona past zich niet aan ons aan. Wij zullen ons moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Daar hebben we campagnes omheen bedacht. Dus verder denken dan de winkel. En dat hebben we gedaan.“

In contact blijven met de klant

Natuurlijk waren er grote omzetverliezen, maar voor BijStox was het belangrijk om te kijken: hoe blijven we met die (trouwe) klant in contact. In de rustige weken, de eerste weken van de lockdown, was er binnen het hele team daarom grote focus op online en op mogelijkheden hoe (trouwe) klanten nog steeds bediend konden worden. Er is niet alleen gekeken hoe BijStox hierin zou kunnen samenwerken met eigen collega’s, maar er zijn ook samenwerkingen met externe partijen opgezet om ervoor te zorgen dat de verliezen zo veel mogelijk beperkt bleven. 

Jong en oud

Peter zegt veel geluk te hebben met een medewerkers als Quincy. Een jonge, frisse blik die weet hoe de online wereld werkt. “Voor mij is het heel anders denken, maar voor Quincy niet. Daar ben ik heel blij mee. Je moet dan wel kunnen en durven vertrouwen op die jonge generatie. Door dat verschil in generatie vergeten we onze ‘oudere’ generatie echter ook niet. Dat is ook belangrijk. Dus het is goed dat we focussen op online, maar dat we daarnaast onze oudere klant – die gewoon naar het tuincentrum komt en weinig online actief is – niet vergeten.

Weten wie je doelgroep is

Quincy geeft aan hoe belangrijk het in de keuze voor de middelen is om je doelgroep(en) heel goed te kennen. “Facebook, je website en andere social kanalen geven je toegang tot handige statistieken waar je veel informatie over je klanten uit kunt halen. Ook uit je klantsysteem kun je veel informatie halen. En daarnaast hebben we ook zelf kleine doelgroep onderzoeken gedaan. Natuurlijk kijken we verder naar trends; planten worden weer hip bijvoorbeeld. De sanseveria die vroeger alleen bij je oma stond, is ineens weer helemaal hip. Dat nemen we dan allemaal mee in de keuze voor de juiste middelen mix en de content die we er delen. En natuurlijk moeten we de traditionele klant niet vergeten. Het is erg belangrijk om ál je doelgroepen goed te kennen. Er is vaak niet één soort klant, die je op één kanaal kunt bereiken. Het is goed om je dat te realiseren.”

De kracht van lokaal

Quincy gaat verder: “In ons DNA is ons lokale karakter een grote kracht. Dus voor de verschillende vestigingen hebben we bewust verschillende kanalen. We willen dus niet in massa communiceren, omdat onze klanten de binding hebben met de locatie bij hen in de buurt. De mensen kennen de medewerkers ook, ze kennen de winkel. Herkenbaarheid is erg belangrijk, vooral nu. En lokaliteit biedt ook kansen in deze tijd. Je hoort nu steeds; koop lokaal, support your locals. Dus gebruik dat ook in je communicatie”. 

Gouden tips

Tot slot delen Peter en Quincy hun gouden tips als het gaat over online. Peter: “Vertrouw op je (marketing) mensen, op de jongere generatie. En werk samen. Zowel met je collega’s als met andere partijen. Want dit doe je niet alleen.”. Quincy voegt daaraan toe: “Ken je doelgroep en kies op basis van die kennis de juiste kanalen. En verder; gewoon doen. Je moet niet te veel nadenken over waarom je iets niet moet doen. Je leert gaandeweg vanzelf hoe het werkt en welke content aanslaat. Het komt vanzelf goed.”

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van dit interview nog vragen over de inzet of opstart van je online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.