Geen vraag te gek
088 973 06 00

Trends en ontwikkelingen

Ikea haalt haar winkels naar stadscentra

IKEA staat sinds lange tijd weer open voor het testen van nieuwe winkelconcepten. Zo worden in stadscentra ‘gespecialiseerde winkels’ geopend, zegt topman Jesper Brodin in De Financiële Telegraaf.

IKEA is sinds vorig jaar met een keukenwinkel actief in het centrum van Stockholm. Bij zes keukens per dag speelt de retailer quitte, stelt Brodin. “We verkopen soms het dubbele.”

Er wordt volgens hem gekeken of zulke winkels ook in de rest van Europa geopend worden. “Ook onderzoeken we of we in de stadscentra ons hele assortiment kunnen aanbieden, zonder dat we daar alles tonen.” Vorige maand werd nog een stadswinkel geopend in Madrid, op de plek waar eerder een winkel van Zara zat. Daar ligt de focus op de woonkamer met meer dan duizend producten, met daarbij de mogelijkheid om online toegang te krijgen tot de rest van het assortiment.

IKEA investeert verder ‘massaal in digitaal en dienstverlening’, om binnen drie jaar een multichannelbedrijf te zijn. Brodin ziet vooral veel logistieke uitdagingen bij de verkoop van producten op het internet. De Zweden zijn echter ‘altijd een fenomenaal logistiek bedrijf geweest’, stelt hij. “Een voordeel is dat we veel grote winkels hebben die we steeds vaker als distributiecentra gebruiken.”

Bron: Retailtrends

Waarom steeds meer mensen hun fiets swappen

Wie de blauwe voorband eenmaal heeft gespot, ziet 'm overal: de Swapfiets. Marketingmanager Nadine Nooteboom, een van de sprekers tijdens het komende Retail & Brands Festival, vertelt over de indrukwekkende opmars van het Nederlandse concept, zowel in binnen- als buitenland. “Je betaalt uiteindelijk voor gemak.”

Swapfiets verkoopt geen fietsen, maar abonnementen die je recht geeft op het gebruik van een fiets én om die te ‘swappen’ als er iets stuk is. Vooral studenten zijn inmiddels met de blauwe voorband bekend. “Jonge mensen in de stad kennen Swapfiets meestal al wel, maar mensen die iets ouder zijn nog niet”, weet Nooteboom. De fiets is volgens haar interessant ‘voor iedereen in de stad die vooruit wil’. “Dat is tweeledig. Dat zijn mensen die letterlijk van A naar B willen en ook mensen met een bepaalde mindset, die openstaan voor nieuwe modellen.”

Bron: Retailtrends

Uniqlo-automaat verkoopt 200 jasjes per week

Op de luchthaven van San Francisco verkoopt Uniqlo donzen debardeurs uit een automaat. De mouwloze jasjes vallen erg in de smaak bij investeerders die Sillicon Valley bezoeken: de automaat haalt een omzetcijfer van 10.000 dollar per maand. De lichte debardeurs van Uniqlo hebben het tot het onofficiële uniform van Silicon Valley geschopt: sinds de Japanse modeketen in de luchthaven van San Francisco een automaat heeft gezet, duiken de mouwloze jasjes overal in het mekka van de technologie op.

Bron: Retaildetail

'Wij verkopen geen bedden, wij verkopen slaap'

Online matrassenverkoper Casper wil tweehonderd fysieke winkels openen in Noord-Amerika. De startup wil zich op die manier onderscheiden van de vele ‘internet-copycats’, schrijft The Wall Street Journal.

Casper trekt drie jaar uit voor het openen van tweehonderd eigen winkels. Fysieke winkels moeten Casper helpen om te verschuiven van een merk dat bekend staat om een matras in een doos, naar een plek waar je allerlei slaapproducten kunt kopen. “Klanten willen niet altijd een matras kopen, maar iedereen geeft erom hoe ze slapen”, stelt topman Philip Krim.

Bron: Retailtrends

Hoe Swapfiets Nederland massaal aan de huurfietsen helpt

In januari 2015 lanceerden vier jonge ondernemers Swapfiets, een bedrijf waarbij klanten voor 15 euro per maand - en voor studenten 12 euro per maand - een fiets kunnen huren. Bij beschadigingen zoals een lekke band, komt het Swapfiets-team hoogstpersoonlijk langs om de fiets te repareren. Wordt 'ie gestolen, dan is de huurder 40 euro kwijt, maar wil deze van het huurcontract af, dan kan dat al binnen één maand.Producten verhuren in plaats van verkopen is duurzamer, denken de ondernemers. Het is immers in het belang van verhurende bedrijven dat zij hun producten zo lang mogelijk mee laten gaan. Heel wat anders dus dan de wegwerpcultuur die we de laatste decennia zagen in het bedrijfsleven.

Swapfiets speelt slim in op de trend onder millennials om maandelijks opzegbare abonnementen af te sluiten. Ergens jarenlang aan vastzitten, past niet bij de continu veranderende levens van jonge mensen, is het idee. Burger: “Veel mensen komen Swapfiets een maand uitproberen. Ze melden zich aan en krijgen de volgende dag al een fiets. Handig, denken ze en zo proberen ze het nog eens een maandje. Als ze eens een ochtend een lekke band hebben, staat er ‘s middags een nieuwe fiets. Door dat soort dingen blijven ze uiteindelijk bij ons.”

Bron: Sprout

Auping verkoopt slaaprobot: 'Fabrikanten hebben zitten slapen'

Auping is gestart met de voorverkoop van ‘de eerste slaaprobot ter wereld’. De knuffelrobot Somnox is ontworpen aan het Robotica Instituut van de TU Delft en mede-ontwikkeld en geproduceerd door de Nederlandse beddenfabrikant.

Somnox helpt mensen met chronische slaapproblemen met ‘in slaap vallen, in slaap blijven en fris wakker worden’. Daarvoor wordt een beroep gedaan op intelligente technologie, die bijvoorbeeld een menselijke ademhaling simuleert. Dat moet ervoor zorgen dat de gebruiker zelf ook rustig gaat ademhalen en ontspant. De slaaprobot past zijn ritme aan op het stadium van de slaap en kan verder rustige geluiden afspelen, die stoppen als de gebruiker in slaap valt.

De slaaprobot is momenteel voor 499 euro te pre-orderen, waarbij oktober 2018 als geschatte bezorgmoment wordt gecommuniceerd. Auping hoopt er in het eerste volledige jaar vijf- tot tienduizend van te verkopen, laat algemeen directeur Jan-Joost Bosman weten in Het Financieele Dagblad.

Auping lanceerde eerder al een pilot met een slim matras. De fabrikant zou zich met deze initiatieven willen onderscheiden van webwinkels en goedkope leveranciers, die de laatste jaren aan een opmars bezig zijn. Ook spelers als HEMA en Lidl verkopen matrassen, waardoor kwaliteitswinkels marktaandeel verliezen. “We hebben als fabrikanten zitten slapen”, aldus Bosman.

Bron: Retailtrends