Hoe haal je meer uit je gesprek met je medewerker?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Gesprekken op de werkvloer worden er genoeg gevoerd. Over het weer, de collectie, de klanten, de focus maar ook zeker over het functioneren. Alleen hoe bereik je nu het beste resultaat in een gesprek over het functioneren? En hoe leg je dit makkelijk vast? Op deze 2 punten zullen we in dit artikel verder ingaan.

Wat wil je met het gesprek bereiken?

Voordat je het gesprek aangaat, is het belangrijk om het doel van het gesprek vast te stellen. Wat wil je met het gesprek bereiken? Met de voorbereiding van het gesprek is het ook goed om alles vanuit de medewerker te bekijken. Hoe zal de medewerker reageren op wat je hem te zeggen hebt? Welke belangen en wensen heeft hij? Wat zijn de omstandigheden? Dan kun je tijdens het gesprek namelijk adequaat reageren op wat de medewerker zegt. Informeer ook de medewerker over het gesprek. Bepaal daarnaast voor jezelf welke afspraken je met de medewerker wilt maken.

Let op het gedrag

Naast wat er besproken wordt, is ook de non-verbale communicatie heel erg belangrijk. Gedrag zoals harder praten, wegkijken, armen voor de borst kruisen of de handen krampachtig toeknijpen, zijn signalen waar je wat mee moet. Een krachtige interventie is om in zulke situaties te benoemen wat je ziet, welk gevoel je dat geeft of welke gedachte dat bij je oproept. Vraag vervolgens bij de werknemer wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld: "Je zegt nu wel dat je het geen probleem vindt, maar ik zie je fronsen en ik hoor je zuchten. Ik heb het idee dat er wel een probleem is. Wat gaat er in je om?"

Wat voor vragen kan je stellen?

Het kan goed zijn om als werkgever vooral niet zelf te veel aan het woord te zijn. Je wilt namelijk bereiken dat de medewerker zijn gedrag aanpast. In het geval dat de medewerker onvoldoende functioneert, zou je onder meer ook kunnen vragen wat zijn toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf? Of hoe hij zijn toekomst verder voor zich ziet? En op welke manier hij zijn gedrag aan gaat passen? Wat jij daar dan als werkgever aan kan bijdragen? Zomaar wat vragen die je in je gesprek kunt gebruiken.

Twee voorbeelden

En dan gaat het er ook nog om dat je dit gesprek goed vastlegt zeker in het kader van dossiervorming. Om het gespek en de gemaakte afspraken vast te leggen kun je de model gespreksverslagen aan de linkerkant van de pagina gebruiken.

Uiteraard kan je ook altijd contact opnemen met de afdeling Ondernemersservice om  je je van verder advies te voorzien.

Chatten

Chat met een adviseur. 

Ben je lid? Geef dan je lidmaatschapsnummer door.

Tags
Downloads
Contactpersoon
Tim Brussel
Tim Brussel
Adviseur Ondernemersservice
088 973 06 00

Gerelateerd aan dit artikel

Delen