Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wanneer en hoe vaak moet ik iets op social media plaatsen?

Een vraag waar ondernemers vaak mee worstelen, niet geheel vreemd overigens omdat dit per doelgroep en kanaal kan verschillen. Hieronder zullen we kort wat handvaten geven om jou verder op weg te helpen.

Hoeveel berichten moet ik plaatsen?

Op deze vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Dit komt omdat, zoals in de inleiding al omschreven, daar verschillende factoren op van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld de doelgroep, de onderneming en het kanaal dat je gebruikt.

Er zijn wel de nodige onderzoeken gedaan naar de frequentie van het plaatsen van berichten per social media kanaal dat gebruikelijk is om te hanteren. Zo kwam CoSchedule tot de volgende bevindingen:

Facebook: 1 post per dag
Instagram: 1-2 posts per dag
Twitter: 15 tweets per dag

Houd er rekening mee dat je op Instagram en Facebook voorzichtig bent met de hoeveel content die je (per dag) plaatst. Als je hierin doorslaat wordt het al snel te veel en dit kan weer leiden tot irritaties bij je volgers en zelfs tot een ‘unfollow’.

Wees relevant

Op social media is het de kunst om met jouw berichten goed aan te sluiten op jouw specifieke doelgroep. Het is veel belangrijker om per week enkele goede en relevante berichten te plaatsen, dan jezelf als doel stellen om zoveel mogelijk te plaatsen. Kwaliteit over kwantiteit dus.

Wanneer zou ik mijn berichten moeten plaatsen?

De beste tijd om een bericht te plaatsen is afhankelijk van meerdere factoren. Zo kan het per doelgroep en medium verschillen wanneer de volgers actief zijn op social media. Om de beste resultaten te bereiken is het verstandig om te gaan experimenteren met dagen en tijdstippen om zo te kijken wat het beste bij jouw doelgroep aansluit.

Voor je dit echt goed in beeld hebt, ben je helaas wel enige tijd verder. Om je alvast op weg te helpen, heeft Coosto een uitgebreid onderzoek gedaan naar het beste tijdstip per social media kanaal.

Over het algemeen is er in de avond rond 20:00uur de meeste interactie. Is dat een tijdstip dat je zelf niet online bent? Plan het bericht dan vooraf in.

Plan van te voren in

Wat je kan helpen om op structurele basis genoeg content op het juiste moment te plaatsen, is door deze van te voren in te plannen. Zo kan je de content maken en plaatsen op een moment dat het jouw uitkomt en verschijnt het op de tijdlijn als de doelgroep actief is. Hierdoor zul je gemakkelijk frequenter plaatsen en komt de content online op een moment wanneer het aansluit bij het leven van jouw doelgroep.

Vanuit Facebook is er al de mogelijkheid om in te plannen, Instagram kent deze mogelijkheid nog niet. Hiervoor zou je een planningsprogramma als www.planoly.com kunnen gebruiken. Inplannen op Linkedin (en andere social media platformen) is mogelijk met social media management software zoals Hootsuite (gratis optie) of Coosto.

Ledenadviesdag

Hulp nodig? Kom elke eerste maandag van de maand naar onze Ledenadviesdag voor een uur gratis advies van social media-adviseurs Tim Brussel en Charlotte Cozijn. Of bel/mail even, geen vraag te gek: 088-9730600 en info@inretail.nl.

Delen