Geen vraag te gek
088 973 06 00

Welke social media past bij jou en jouw doelgroep?

Je hebt de stap genomen om online vindbaar te zijn voor jouw doelgroep, goed bezig! Wat nu? Welk social media kanaal kan je het beste inzetten voor jouw winkel?

De bekende social media kanalen zijn Facebook en Instagram, maar wie weet bereik jij je doelgroep nóg beter via andere kanalen. We duiken in de verschillende social media met bijbehorende doelgroep en voordelen. Zo bepaal jij welk kanaal het beste bij jou past.

Facebook

Ondanks dat het aantal gebruikers van Facebook afneemt, is het nog steeds één van de grootste social media kanalen. Vooral een oudere doelgroep maakt nog gebruik van Facebook. Wil je graag jongeren en millennials (geboren tussen 1980 en 2000) bereiken met jouw content? Dan is Facebook niet het juiste middel.

Als je regelmatig evenementen organiseert in jouw winkel, dan kun je deze aankondigen door een Facebook event aan te maken. Wil je een nieuwe doelgroep bereiken? Dan kun je voor relatief weinig budget adverteren en het evenement onder de aandacht brengen bij een nieuwe doelgroep. Je kunt jouw familie en vrienden vragen om jouw pagina te liken, waardoor je al start met een aantal volgers die je vervolgens ook weer kunt uitnodigen voor de evenementen.

Instagram

Instagram maakt de grootste groei door in het aantal gebruikers én dagelijkse gebruikers. Dagelijks maken 2,7miljoen Nederlanders gebruik van de app. De app heeft verschillende functies waarmee je jouw doelgroep op een afwisselende manier bereikt. Je plaatst content in de feed, maakt korte video’s van 15seconden in Instagram Stories of maak een aflevering van maximaal 60minuten op IGTV.

De doelgroep die dagelijks actief is op Instagram zijn de leeftijdsgroepen 15-19 (58%) en 20-39 (35%).

Linkedin

Linkedin is een platform dat gebruikt wordt om werk te zoeken, aan te bieden en te netwerken. Bestaat jouw doelgroep uit voornamelijk zakelijke contacten of begeef jij je in de wereld van B2B? Dan is Linkedin the place to be.

Op Linkedin deel je zakelijke successen, blogs en vacatures. Wist je dat je ook kunt adverteren op Linkedin? Met InMail kun je een bericht sturen dat als een bericht in de inbox van de ontvanger terecht komt, altijd bovenaan zodat het niet wegvalt tussen andere berichten in de inbox. Houd er rekening mee dat adverteren via Linkedin meer budget kost dan bijvoorbeeld op Facebook en Instagram.

Meer tips voor Linkedin in 2019? Lees het hier.

Twitter

Twitter is een kanaal dat al jaren in gebruikers afneemt. Toch is er een kleine groep gebruikers die dit kanaal dagelijks gebruikt. Het laatste nieuws? Trending topics? Meepraten over actualiteiten? Je vindt het op Twitter. De niche die nog gebruik maakt van Twitter bestaat voornamelijk uit de overheid, verschillende media, de zakelijke markt en de kritische burger.

Youtube

Youtube groeit net als Instagram in gebruikers en heeft in Nederland inmiddels meer dan 8 miljoen gebruikers. Het aantal dagelijkse gebruikers staat op 2,4 miljoen gebruikers. Youtube is na Google de meest gebruikte zoekmachine.

”Op YouTube zijn mensen zich bijvoorbeeld nog aan het oriënteren, terwijl ze op Google al in de aankoopfase zitten,” zo is hier te lezen. Dit is waardevolle informatie, want door productinformatie te delen in een video kun je de doelgroep helpen bij het maken van de juiste productkeuze. Daarnaast laat je zien welke kennis je in huis hebt.

Snapchat

Wil je jongeren tussen de 15 en 19 jaar bereiken en heb je tijd om écht energie te steken in Snapchat? Dan is Snapchat jouw middel. Het nadeel van Snapchat is dat het een gesloten app is en het daardoor lastig is om nieuwe volgers te bereiken. Maar heb je ze eenmaal in the pocket? Dan heb je te maken met een doelgroep die op dagelijkse basis actief is.

Net zoals bij Instagram Stories blijft content 24uur staan, alleen kunnen jouw volgers maar één keer jouw ‘snap’ van 10 seconden bekijken. Wil je dat jouw boodschap langer onder de aandacht blijft op Snapchat? Heb dan nog even geduld, er gaan geruchten dat Snapchat permanente content overweegt.

Whatsapp

Whatsapp is nog steeds het meest gebruikte sociale medium in Nederland. Het wordt door bedrijven ingezet als middel om klanten op een laagdrempelige manier te woord te staan. Webcare, klantenservice of geef het een andere naam: via Whatsapp kunnen klanten bij jou terecht voor vragen.

Wist je dat je kunt Whatsappen via desktop of laptop? Dat werkt net wat fijner dan het kleine schermpje van je telefoon. Wil je Whatsapp zakelijk succesvol inzetten, kijk dan hier voor tips.

Pinterest

Pinterest wordt voornamelijk gebruikt door vrouwen, dus als dit jouw doelgroep is dan is Pinterest een manier om hen te bereiken. Je kunt afbeeldingen uploaden en verzamelen op een ‘bord’ die verwijzen naar jouw website. Gebruikers kunnen zelf ook borden samenstellen van afbeeldingen die ze vinden op basis van zoekwoorden. Elke afbeelding die je upload geef je zoekwoorden mee waarmee de afbeeldingen gevonden worden.

Zo genereer je verkeer naar jouw content en via de content weer door naar de website. Houd er rekening mee dat je eigen foto’s upload en dat de kwaliteit goed is. Een uurtje rondzwerven over Pinterest geeft je een goed idee van wat de bedoeling is. Maar pas op, voor je het weet ben je verknocht en wil je nooit meer weg van Pinterest.  

Meer lezen over social media gebruik in Nederland

1) Ben je benieuwd hoeveel de verschillende social media gebruikt worden in Nederland? Marketingfacts schreef er begin 2019 een uitgebreid artikel over, lees het hier.

2) Als je wilt weten wat de trends zijn voor de tweede helft van 2019, kijk dan hier. Frankwatching schreef een artikel met voorbeelden over dé trends en tips voor de tweede helft van dit jaar.

3) Newcom doet al sinds 2010 jaarlijks trendonderzoek naar het gebruik en verwachtingen van social media. Ben je benieuwd naar alle ontwikkelingen? Bekijk het Nationale Social Media Onderzoek 2019.

Mis je een social media kanaal in dit overzicht of heb je vragen over het kiezen van de juiste social media voor jouw winkel(s)? Neemt dan contact op met Tim Brussel, adviseur ondernemersvragen (tbrussel@inretail.nl of 088-9730600).

Delen