Wie heeft auteursrecht op social media?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Als je de maker van de inhoud bent: jij. Tenzij je het auteursrecht hebt overgedragen aan het betreffende social medium.

Dat komt niet vaak voor. Het gaat dus niet zover dat een social medium zich het auteursrecht op jouw content, bijvoorbeeld een foto, mag toe eigenen. Vaak staat in de algemene voorwaarden wél dat je een licentie geeft aan het betreffende social medium op alles wat je plaatst. Dat kan ver gaan, zo ver dat je eigenlijk geen zeggenschap meer hebt over de inhoud. Auteursrecht wordt dan een wassen neus, zoals bij Facebook, wanneer een andere Facebooker jouw foto al heeft gekopieerd: “Voor inhoud waarvoor intellectuele-eigendomsrechten gelden, zoals foto's en video's (IE-inhoud), geef je ons specifiek de volgende toestemming met inachtneming van je privacy- en toepassingsinstellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie voor het gebruik van IE-inhoud die je op of in verband met Facebook plaatst (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.”. Wij zien bij de algemene voorwaarden van diverse social media dat de licentie eindigt bij opzeggen van het account. Als je niet wilt dat jouw foto’s gebruikt worden voor dit soort doeleinden, zeg dan het account op.

Social-mediaplatformen eigenen zich auteursrecht toe (het gebruik van mijn foto voor advertenties bijv.) Mag dit zomaar?
Zie het antwoord bij de vraag hierboven.

Bron: Dohmen

Chatten

Chat met een adviseur. 

Ben je lid? Geef dan je lidmaatschapsnummer door.

Contactpersoon
Adviseur Ondernemersservice
Adviseur Ondernemersservice
088 973 06 00

Gerelateerd aan dit artikel

Delen