We hebben het in onze business al heel vaak gehad over de grote sportmerken die zich steeds meer zijn gaan toeleggen op de business-to-consumerverkoop, waarbij de sportretail wordt gepasseerd. Hoe mooi dat ook mag lijken, deze tactiek blijkt steeds minder succesvol. Zelfs de grootste sportmerken hebben het moeilijk door de keuze die ze hebben gemaakt. De aandacht en beleving die een sporter ervaart wanneer hij een sportwinkel bezoekt, is compleet verdwenen. Sommige van hen gooien het roer om en richten zich weer meer op business-to-business.
Een merk dat tot nu toe zelfs alleen online te koop was, is Gymshark. Dat de Britse sportretailer juist in ons land de eerste winkel op het vasteland opent, is niet toevallig. “De opening in Nederland wordt gestaafd door onze data. We zijn een e-commercemerk en we zien dat de Nederlandse consument graag onze spullen koopt. Dus het wordt tijd dat we ons merk ook in dit land verder gaan uitdragen,” aldus general manager retail en wholesale Hannah Mercer in een interview met RetailTrends.
Kortom, Gymshark ziet het als cruciaal om een directe binding met de sportconsument te hebben. Schieten met scherp in plaats van met hagel. Zo wordt retailen in de sport steeds dynamischer en in dit geval met de fysieke retail in de hoofdrol.
