Het huidige businessmodel staat al langer onder druk. Dat betekent dat de retail naar een nieuwe manier van denken moet. Daarom hebben we aan de Erasmus Universiteit de vraag voorgelegd hoe renderende businessmodellen van de toekomst eruit kunnen zien. Op dit moment loopt dit onderzoek nog. Om vandaag al iets te kunnen doen, hebben we op deze pagina alle tools voor je verzameld om het rendement te verbeteren.

Op een groots ledenevent in het voorjaar presenteren we het onderzoek van de Erasmus Universiteit. In aanloop daarnaartoe laten we je ook zien hoe je op meerdere vlakken kan experimenteren met nieuwe manieren van retailen. Dit doen we met praktische voorbeelden van succesvolle ondernemers. Houd daarom deze pagina goed in de gaten.

Je rendement verbeteren? Zes acties om kosten te besparen

Als ondernemer streef je ernaar om de impact van kostenstijgingen op jouw bedrijf tot een minimum te beperken. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Wij reiken je zes doeltreffende stappen aan waarmee je proactief aan de slag kunt gaan om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Samen werken we aan het versterken van de veerkracht van jouw onderneming! 

1. Rendement berekenen

Laten we beginnen bij de basis: het verbeteren van het rendement van jouw winkel. Want wat is de impact van de kostenstijgingen eigenlijk en welke invloed heeft dit op je toekomstig rendement? Onze prognosetool helpt je antwoord te krijgen op deze vraag.

2. Regeling uitstellen belasting

Heb je meer tijd nodig om je liquiditeitspositie op orde te brengen? Dan kan het helpen om een versoepeling aan te vragen van je belastingbetalingsregeling. We hebben een  modelbrief voor je klaarstaan waarmee je een aanvraag kan doen bij de belastingdienst. 

3. Matigen huurindexatie

Jij en je verhuurder delen een gemeenschappelijk belang: een florerende winkelstraat. Om dit te bevorderen, kan het waardevol zijn om het gesprek met je verhuurder aan te gaan over het matigen van de huurindexatie. Gebruik onze uitgebreide modelbrief om dit gesprek op gang te brengen.

4. Besparen op energie

De energierekening is maandelijks een flinke kostenpost. Het is daarom verstandig om te onderzoeken of je hierop kan besparen, zowel door bewust om te gaan met het energieverbruik als door te kijken of de kosten omlaag kunnen. Neem voor besparingstips een kijkje naar onze energiecampagne. Heb je een variabel energiecontract? Bekijk dan ons actuele energieaanbod.

5. Inkoop- en verkoopplan

Een sterk inkoop- en verkoopplan draagt bij aan een verbeterd rendement. Met ons drie-stappenplan helpen we je om een effectief inkoopplan te ontwikkelen. Als je overweegt kortingen te geven, vergeet dan niet om je marge goed in de gaten te houden. Onze margecalculator kan je hierbij ondersteunen.

6. Openingstijden aanpassen

Vanwege toenemende kosten, kan het goed zijn om je openingstijden onder de loep te nemen. Denk aan het inkorten van de koopavond of het eerder sluiten in de middag. Hoewel dit op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, dien je bij wijzigingen in openingstijden rekening te houden met personeelsafspraken en bestaande afspraken met de verhuurder. Lees hier de belangrijke regels

Drie handige tools voor meer omzet

1. De ideale klantreis

Een klantreis is de reis die jouw klant maakt van voor tot na de aankoop en steeds vaker ook hergebruik. Heb jij ooit nagedacht over de on- en offlineklantreis van jouw winkel en hoe klanten alle contacten met jouw winkel ervaren? Wanneer je dit inzichtelijk maakt, kun je het kopen makkelijker en het winkelen leuker maken. Lees hier meer

2. Klantdata programma

Hoe kom je aan data en hoe zet je het slim in? Vanaf 2024 start ons Klantdata programma waarin we je verder helpen met een complete klantdata-strategie. Nu al aan de slag met data? Dat kan met onze klantrapportage. Krijg als lid van INretail kosteloos inzicht in de kenmerken, interesses en gedragingen van alle huishoudens van jouw verzorgingsgebied. Bekijk de INretail Klantrapportage

3. Benchmark jezelf

Als ondernemer wil je weten hoe goed je het doet in vergelijking met andere retailers/winkels in dezelfde branche. Ben je benieuwd naar specifieke marktcijfers zoals omzetontwikkelingen, trends en andere ontwikkelingen in de retailsector om betere beslissingen te nemen? Maak dan gebruik van de Nationale Marktmonitor. Bekijk de marktmonitor hier

Belangrijke ontwikkelingen voor je businessmodel 

Er zijn vijf ontwikkelingen die belangrijk zijn bij het verbeteren van je businessmodel. Houd deze dus goed in de gaten. 

  1. Duurzaamheid – Consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen, hoe ze worden geproduceerd en wat de impact ervan is op het milieu.  
  2. Personalisatie – Consumenten willen zich uniek voelen en producten kopen die passen bij hun persoonlijkheid.  
  3. Technologie – Consumenten zijn steeds meer verbonden met technologie en maken gebruik van verschillende digitale apparaten om te communiceren, informatie te verzamelen en aankopen te doen.  
  4. Gemak – De consument is op zoek naar producten en diensten die hun leven makkelijker maakt, zodat ze zelf meer tijd hebben voor andere activiteiten. 
  5. Ervaring – Consumenten zoeken naar ervaringen om hun zintuigen te prikkelen en hen een gevoel van verbondenheid te geven.  

Lees meer over andere belangrijke thema’s

MVO

Samen willen we maatschappelijk ondernemen een kernwaarde van iedere onderneming maken. Zo kunnen we als sector van niche naar norm. Daar is transitie voor nodig, en daar helpen we je bij. Lees hier meer. 

Arbeidsmarkt

Hoe blijf jij als werkgever aantrekkelijk op deze veranderende arbeidsmarkt? Samen pakken we de grote en kleine uitdagingen aan. We bieden je handvatten, zodat je meteen aan de slag kunt. Lees hier meer. 

Klantdata

We willen dat jij als ondernemer inzicht hebt in de actuele marktontwikkelingen, zodat je afgewogen besluiten kunt nemen op basis van data. Want data is key voor de groei van jouw onderneming. Lees hier meer