INretail Klantdata Programma

We hoeven je niet te vertellen dat het verzamelen van klantdata enorm waardevol is. Maar hoe verzamel je de juiste data, en nog belangrijker: hoe speel je er goed en verantwoord op in? Want het draait niet om de data, het gaat om je klant. En die verwacht een steeds relevanter en persoonlijker aanbod. Waar je ook staat met je dataverzameling, -analyse of -activatie, wij helpen je verder. Want door slim gebruik te maken van data, kan je jouw klant nog beter bedienen.

De modules zijn in samenwerking met klantdata-expert Aron Lewis ontwikkeld. Voor persoonlijk advies (betaald) kun je Aron Lewis benaderen via +31 (0)6 2089 4724 of aron@lewisretail.nl

Ga aan de slag!

Aan de slag met klantdata? Met onderstaande zes stappen van het INretail Klantdata Programma haal je alles uit de klantreis!

 

Laat hier je gegevens achter als je behoefte hebt aan extra verdieping in de vorm van een workshop of webinar. We houden je op hoogte! 

1. De theoretische basis

Een solide basiskennis draagt uiteindelijk bij aan een beter begrip en daarmee aan de ontwikkeling van jouw plannen. Het bevordert met name het tweede aspect, wat een belangrijk doel is van dit programma: jou in staat stellen je eigen plan te ontwikkelen. In deze module nemen we je mee in de theoretische basiskennis van klantdata.

 

Ga naar de module

2. Data & databronnen

Weten met wat voor soort data je rekening gaat houden in jouw aanpak en waarop je kunt gaan sturen is natuurlijk belangrijk. In deze module kijken we daarom naar het verschil tussen kwantitatieve en kwalitatieve data, veelgebruikte KPI’s en databronnen en het verschil tussen ‘first party data’ en ‘third party data’.

 

Ga naar de module

3. Martech Stack

Data kan al dan niet automatisch worden gebruikt om de ervaring aan te passen op basis van wat de gegevens vertellen over de klant. In deze module staan we stil bij wat een Marketing Techstack inhoudt, welke systemen meestal onderdeel zijn van zo’n stack en wat globaal de rol is van die systemen binnen zo’n techstack.

 

Ga naar de module

4. Data verzamelen en verrijken

Om met klantdata aan de slag te kunnen en meerwaarde te creëren voor je klant en jezelf, moet je beschikken over relevant klantdata. Maar waar begin je met het verzamelen van data? En hoe zorg je ervoor dat je net wat meer over je klant weet dan enkel een naam en e-mailadres? In deze module staan we stil bij het verzamelen van data en vervolgens het verrijken.

 

Ga naar de module

5. Analyse en segmentatie

In eerdere modules hebben we vastgesteld welke klantgegevens je nodig hebt om klantervaringen relevanter te maken, hoe je deze data kunt verkrijgen en welke middelen je daarvoor nodig hebt. Nu is het tijd om er ook echt mee aan de slag te gaan. Segmenteren kun je leren! Deze module richt zich op het analyseren en segmenteren van klantdata.

 

Ga naar de module

6. Data activatie

Je bent goed op weg. Je hebt je plan uitgestippeld en de (technische) basis is gelegd. Je verzamelt en verrijkt nu een schat aan data, en je bent begonnen met je eerste CRM-analyses en segmentaties. Het is tijd om meerwaarde te gaan creëren met deze data! In deze module kijken we naar effectieve manieren om klantdata te gebruiken in jouw eigen marketingkanalen.

 

Ga naar de module
Margriet Baan

Margriet Baan

Manager dienstverlening