MVO… waar begin ik aan mee?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) klinkt als een ver-van-je-bedshow, maar dat is het niet. Want als we klein beginnen, valt er van alles te winnen. Het gaat er niet om waar je mee aan de slag gaat, maar dát je aan de slag gaat. Voor jezelf, voor jouw winkel en voor de volgende generatie. En dat kan al met kleine stappen! Op deze pagina helpen we je op weg met kleine en grote stappen die je vandaag al kan zetten, voorbeelden van andere ondernemers en vele tips en tricks.

 

Natuurlijk zijn er ook stappen die je echt móet zetten. Zo komt er een hoop regelgeving op de Retail af. We hebben alles voor je op een rij gezet in de MVO kennisbank.

Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet? 

Klik hier voor een portie inspiratie

Welke stap zet jij vandaag? Of je nu start of al goed op weg bent, met onze roadmap, vol met tips, tools en informatie, kom je zeker verder.

Ben jij al lekker op weg? Lees ook hoe je dit goed communiceert naar jouw klanten.

Bekijk hier de 5 vuistregels

Duurzaam businessplan 

Begin met het verkennen van de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van het Business Model Canvas. Dit helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van je bedrijfsmodel en om gemakkelijk de onderdelen te identificeren die je kunt verduurzamen. Je kunt bijvoorbeeld je MVO-visie koppelen aan het businessplan en gebruikmaken van andere  tools en bedrijfsadvies om je doelen te bereiken. Wil je aan de slag met een nieuw toekomstbestendig businessmodel? Onze partner Detex kan je begeleiden om de strategische koers voor verduurzaming te bepalen en te vertalen naar een hands-on beleid voor de winkel, zowel offline als online.
Lees hier onze MVO visie.

Duurzaam product en productieproces

Maak je product en productieproces verantwoorder op verschillende manieren. Kies voor duurzame grondstoffen die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Gebruik gerecyclede materialen als grondstof. Daarnaast kun je deze handige factsheets over verantwoorde kledingproductie van Modint raadplegen. Hierin vind je meer informatie over de risico’s en eisen voor sociale omstandigheden en de impact van veelgebruikte grondstoffen en hun duurzame alternatieven.

Van afdank naar hergebruik

Verduurzaming van afval begint bij de ontwerpfase. Denk bij het ontwerpen na over hoe je de levensduur van een product kan optimaliseren, hoe je het goed kan repareren en hoe je kan scheiden, oftewel hoe je je product goed kan afdanken. Met de ingang van het Besluit UPV Textiel op 1 juli 2023, is deze aanpak cruciaal geworden voor de kleding- en textiel sector. Bedrijven die kleding en linnengoed op de Nederlandse markt brengen zijn verantwoordelijk voor de afvalfase van hun producten en moeten in 2025 al de helft van hun afgedankte kleding en textiel klaarmaken voor hergebruiken en recyclen. Door je aan te melden bij Stichting UPV Textiel kan je via een collectieve aanpak aan deze verplichtingen voldoen. 

Vergeet daarnaast niet het afval dat buiten het productieproces ontstaat. Probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk papierwerk digitaal aan te bieden, maak digitale ondertekening mogelijk en vervang papieren koffiebekertjes door leuke kantoormokken. 

Duurzaam inkopen

Bij het inkoopproces is het belangrijk om verder te kijken dan prijs en productkwaliteit. Kwaliteit zit immers ook in impact op het milieu, mens en maatschappij. Gebruik de MVO Risicochecker om meer te weten te komen over de herkomst van de producten die je inkoopt en exporteert.  Onze partner Manutan heeft een artikel en whitepaper over inkoopbeleid geschreven die je kunnen ondersteunen bij het verduurzamen van je inkoopprocessen.

Bedrijfspand verduurzamen 

Houd rekening met de energiebesparingsplicht en zorg ervoor dat je bedrijfspand minimaal energielabel C heeft, zeker als je een kantoor hebt. Denk aan het verminderen van energieverbruik, het overstappen op hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen, isolatie en driedubbel glas. Zelfs kleinere aanpassingen zoals het gebruik van LED-verlichting of je voordeur dicht houden kunnen helpen. Lees voor alle tips, tools en diensten ons artikel bedrijfspand verduurzamen.

  leestijd 5 minuten

Duurzaam vervoer

Beperk woon-werkverkeer door medewerkers aan te moedigen om vaker de trein, bus of fiets te nemen en een financiële vergoeding daarvoor op te nemen. Overweeg het leasen of kopen van elektrische auto’s. Voor bedrijven die vaak in milieuzones in binnensteden moeten zijn, kan de aanschaf van elektrische bestelbussen of het gebruik van elektrische bakfietsen een optie zijn. Je kunt ook logistieke oplossingen en subsidies voor emissieloze bedrijfsauto’s onderzoeken, zoals aangeboden in de Natuurlijk campagne en bij INretail Brandstof.

Bied ook je klanten keuzes aan op je website voor de verzending van hun aankopen. Geef bijvoorbeeld de drie opties: 1) afhalen in de winkel, 2) ophalen bij een locker/hub in de buurt, 3) opsturen naar een huisadres. Zo laat je de keuze bij de klant. Ophalen in de winkel heeft uiteraard de laagste CO2-uitstoot en biedt kansen voor persoonlijk contact en bijverkoop. Overweeg hiervoor positieve beloningen, zoals een give-away of koffie. 

Duurzaamheid: betrek je personeel

Betrek je medewerkers en klanten bij het verduurzamen van je bedrijf. Vraag hen om ideeën en verwachtingen en creëer een jaarplan met concrete stappen om te verduurzamen. Next Fashion Retail ontwikkelde een speciale toolkit waarmee jij in de fysieke winkel het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang kunt brengen en tegelijkertijd je team kunt trainen en opleiden. Download of bestel de fysieke tools en trainingsgids en ga samen met je medewerkers aan de slag.

  leestijd 5 minuten

Werken bij INretail

5 Vuistregels voor communicatie

Zet jij al mooie stappen op het gebied van verantwoord ondernemen? Dan snappen we goed dat jij dit ook wil communiceren naar je klanten. Maar let op! Eerder dit jaar verscheen de Green Claims Directive, een wetsvoorstel dat bedrijven in de EU verplicht om hun duurzaamheidsclaims hard te maken. Een belangrijke stap om ‘green washing‘ tegen te gaan en ervoor te zorgen dat bedrijven die echt goede stappen zetten er ook echt uit kunnen springen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert hierop en heeft 5 vuistregels opgesteld voor juiste formulering:

1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
2. Onderbouw je duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

– Benieuwd welke stappen andere ondernemers al hebben gezet? Laat je inspireren! –

Meer weten?

Meer weten over onze tools en diensten of (internationale) regelgeving op het gebied van duurzaamheid? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag op weg.

Contacteer de adviseur Bel ons
Femke den Hartog

Femke den Hartog

Beleidsadviseur MVO, Europa