Zo zet Anne-Marij bij Reloved Fashion Studio de ‘Weet jij wat je draagt?’-toolkit in om klanten te inspireren

30 juli 2025

In het hart van Driebergen vind je Reloved Fashion Studio. Een stijlvolle winkel vol tweedehands parels, maar zonder de klassieke tweedehands uitstraling met een nieuwe, frisse look. Oprichter Eigenaresse Anne-Marij werkte jarenlang als inkoper in de mode-industrie en zag met eigen ogen hoe snel, goedkoop en massaal kleding wordt geproduceerd: “Op een gegeven moment dacht ik: dit wil ik niet meer. Het klopt gewoon niet.”

Van inkoop naar impact

Nu helpt ze anderen om bewuster te kiezen. In haar winkel, maar ook in workshops, één-op-één sessies en met advies aan huis. “Ik wil mensen laten beseffen wat ze dragen, waar het vandaan komt en laten voelen hoe fijn het is om kleding te dragen die bij je past. Dat hoeft niet alleen tweedehandskleding te zijn. Dat besef zorgt al voor minder miskopen en uiteindelijk word je veel blijer van je kledingkast.”

Na haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute werkte Anne-Marij bij bekende modemerken. Ze stuurde op marges, doorverkoop en deadlines. Maar haar bezoek aan een kledingfabriek in Bangladesh zette iets in gang. “Ik zag daar al die mensen in de fabriek op elkaar gepakt. Op dat moment kon ik niet echt iets doen, maar die ervaring is me bijgebleven.” Na een paar jaar besefte ze dat ze niet langer in het commerciële spel mee kon gaan en besloot het roer om te gooien. Ze werkte een tijd bij een fabriek met focus op duurzame productie, waar ze zag dat het écht anders kan – qua kwaliteit én arbeidsomstandigheden. Maar ze zag ook hoe complex het is om tegen de stroom in te gaan met een ander businessmodel. Ze besloot die waardevolle ervaringen mee te nemen in een eigen bedrijf.

Een winkel zonder oordeel

Reloved Fashion Studio is warm, stijlvol en toegankelijk. “Ik heb bewust niet op het raam gezet dat het tweedehands is. Ik wil dat mensen gewoon binnenlopen omdat het een fijne winkel is. Dán vertel ik dat het tweedehands is. En dan heb je meteen een mooi gesprek.”

De kleding is zorgvuldig geselecteerd. “Ik ben niet merkgevoelig, het draait écht om kwaliteit. Ik wil geen kleding verkopen die niet lekker zit of slecht is voor het milieu.” Mensen zijn daar ook echt in geïnteresseerd, zeker als je het op een leuke manier vertelt.”

De toolkit als gespreksstarter

Via een duurzame agent kwam Anne-Marij in aanraking met de ‘Weet jij wat je draagt?’-toolkit. “Toen ik die zag, dacht ik: dit past perfect. Klanten in mijn winkel zijn vaak al bewust bezig en vinden het leuk om er meer over te weten te komen. Ik wilde een duurzaam hoekje in de winkel creëren en de toolkit gaf weer een push om het op een leuke manier aan te kleden.” De toolkit-materialen staan uitgestald op een tafel, samen met stoffen die consumenten kunnen te voelen. Een aantal hangers hangt bij kledingitems in de rekken voor extra uitleg. “Soms geef ik een giveaway-kaartje mee, of schrijf ik extra informatie voor ze op. Mensen nemen het dan thuis nog eens door. Je plant een zaadje.”

Niet ingewikkeld, wel waardevol

Wat goed werkt volgens Anne-Marij? “Vooral de eenvoud. Je hoeft echt geen expert te zijn om ermee te starten. Hang de tools bij de juiste kleding, dan kunnen je klanten het materiaal meteen voelen en ervaren, en wordt het een product met een verhaal. Dat ondersteunt je verkoopverhaal.” Ze benadrukt dat het belangrijk is dat de toolkit past bij de visie van je winkel. “Als je winkel volhangt met polyester en je hangt er vervolgens een hanger over de herkomst van polyester bij, dan komt het niet geloofwaardig over. Het moet wel passen in de bedrijfsvoering van de winkel, anders wordt het lastig om je klant er echt in mee te nemen.”

Tips voor andere winkels

Anne-Marij is enthousiast over de toolkit en geeft praktische tips:

  • Maak het tastbaar: Leg stoffen erbij of hang de tools bij de juiste rekken.
  • Gebruik het in je gesprek: Kijkt je klant al op het etiket, haak er dan op in. Dan voelt het niet als een verkooppraatje.
  • Laat je team meedoen: Zorg dat je medewerkers ook snappen waar het over gaat, zodat je dezelfde boodschap deelt.
  • Oordeel niet: Vertel vanuit enthousiasme en kennis, niet om met het vingertje te wijzen.

De winkel als kennisbron

Volgens Anne-Marij ligt er een belangrijke rol bij winkels om klanten te informeren over duurzamere keuzes. “Je kunt als winkel het verschil maken. Mensen komen naar jou voor inspiratie en advies. Dan moet je ook kunnen uitleggen wat bijvoorbeeld Ecovero betekent. Het label alleen zegt niet genoeg.” Ook ziet Anne-Marij een rol voor merken om kennis over te dragen aan retailers, bijvoorbeeld via brand books. “Uiteindelijk moet het een samenspel worden. Ook met stimulering vanuit overheid, producenten, winkeliers en consumenten. Iedereen heeft daar een rol in.”

Aan de slag

Drempels zijn er niet volgens Anne-Marij. “Ik raad aan om gewoon met de toolkit te starten en te kijken hoe het voor jou werkt. Gaandeweg kun je kijken hoe je het gebruikt in je klantreis en of je er nog iets aan wilt toevoegen dat het verkoopgesprek ondersteunt. En wees vooral niet bang dat je klanten met de tools afschrikt. Of dat ze er niet op zitten te wachten. Dat is echt niet zo. Als je op een enthousiaste manier het gesprek aangaat, vinden mensen het hartstikke leuk om er meer over te leren en kan het niet fout gaan.”

Oftewel: weet wat je draagt, en vertel het door.

Lees meer over duurzaamheid in de modebranche

Merel Serdijn

Merel Serdijn

Beleidsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.