In gesprek met Jan Diebels van Dedicated Fashion

19 februari 2024

Meebewegen met de digitalisering en MVO is belangrijker dan ooit. Bas, brancheadviseur mode, ging met Jan Diebels in gesprek. Jan is een ondernemer in Nijmegen met verschillende bedrijven. Welke strategieën hanteert hij om een optimale beleving aan zijn klanten te bieden en wat is zijn visie op de toekomst van zowel digitalisering als de retailsector?

  • Vertel eens wat over jezelf.

“Ik ben Jan Diebels, geboren in Druten. Ik ben in Nijmegen naar school gegaan. Ik heb een kort uitstapje gemaakt naar Enschede als vertegenwoordiger bij een sportmerk. Daarna ben ik tóch weer teruggegaan naar Nijmegen. Daar ging ik werken als bedrijfsleider in een kledingwinkel. Ik heb tegen de toenmalige eigenaar gezegd dat ik dit graag samen wilde doen en toen zijn we samen doorgegaan. Binnen vier jaar had ik het filiaal overgenomen. De winkel, Dedicated, bestaat nu inmiddels 24 jaar. Mijn andere winkel, Daily Fresh, heb ik nu al zo’n 18 jaar. Ook heb ik nog een webshop, ilovenijmegen.nl, en ik ben mede-eigenaar van het merk Saint Steve. Dat doe ik samen met Maarten Jansen (van LEXSON BRANDS uit Breda). We hebben 150 winkels in Nederland en België. Verder ben ik getrouwd en heb ik twee kinderen en is mijn uitlaatklap Feyenoord. Daar ben ik al flink wat jaren en seizoenen te vinden!”

  • Ik hoor dat je regelmatig collega-ondernemers over de vloer krijgt. Kan je ons meer vertellen over deze lokale samenwerkingen?

“Ik zeg altijd: joh, je wilt niet weten hoeveel kopjes koffie wij op jaarbasis schenken in de winkel. Oftewel, de koffie staat altijd klaar. Dat willen we ook graag uitstralen. Dat geldt niet alleen voor onze klanten maar ook voor de retailers. Dit begint bij jezelf als persoon: wil je vooroplopen, andere mensen uitnodigen en kom je uitnodigend over? Als het antwoord ‘nee’ is en je het liever allemaal zelf doet, gaat het ook niet gebeuren. Ik zit in het bestuur van de winkelstraat. Dit doe ik samen met nog drie andere ondernemers. Op de algemene ledenvergaderingen zie je normaal gesproken weinig collega’s voorbijkomen, dus dat is heel uniek.

Ook door mijn webshop, ilovenijmegen.nl, ben ik veel bezig met lokale samenwerkingen. Mijn biertjes haal ik bijvoorbeeld bij een lokale bierwinkel en mijn boeken bij dé boekenhandel van Nijmegen. Ik zou mijn spullen natuurlijk ergens anders kunnen halen, maar soms moet je dat gewoon niet doen. Soms moet je een ander wat gunnen. Lokale contacten zijn belangrijk.

Vroeger ging ik, als starter, nog wel eens mee met een aantal ondernemers. Een keer per jaar wat eten. We gingen toen sparren over van-alles-en-nog-wat. Dat moment is mij altijd bijgebleven en we hebben dat nu opnieuw geïntroduceerd. We gaan elk halfjaar met een groepje ondernemers naar een stad waar één van de deelnemers gevestigd is. We zijn makkelijk vijf uur samen en dan bespreken we diverse onderwerpen. Zo blijven we op de hoogte van elkaar.”

  • Je bent eigenaar van ilovenijmegen.nl, vol met producten van en voor Nijmegen. Waarom ben je deze website gestart? Wat is je visie voor deze website?

“Er was ooit een klant bij ons in de winkel en die zei: Jan, luister, waarom heb jij geen Nijmegen t-shirtjes? Want die kan je nergens kopen. Dat triggerde mij en toen hebben we er eentje gemaakt. Daar verkochten we er direct meer dan duizend van. Daarna vroegen mensen natuurlijk of we meer dan één versie hadden. Op die manier is de collectie een beetje uit de hand gelopen. De verkoop vond plaats bij Dedicated Fashion in de winkel.

We zaten toen bij Dedicated qua concept in het middensegment. We zagen dat we het wat moeilijker gingen krijgen. Toen hebben we wat merken toegevoegd en afscheid genomen van andere merken. Tijdens corona kon je je inschrijven voor een digitaliseringssubsidie vanuit de gemeente Nijmegen. Omdat we net een nieuw merkenconcept in de winkel hadden en de Nijmegenshirts daar niet meer thuishoorden, heb ik me ingeschreven voor deze subsidie. Een paar collega’s vonden het leuk om een webshop te bouwen en zo hebben we in korte tijd ilovenijmegen.nl opgezet. We hebben het assortiment vervolgens heel gauw uitgebreid.

Wij heten Dedicated en dan zijn we dat natuurlijk ook. Ik wilde dus ook Dedicated zijn richting Nijmegen. Ook de gemeente is een grote klant van ons. Toen hebben we besloten dat we iets terug wilden doen voor de gemeenschap. Dat heeft erin geresulteerd dat we een aantal procenten doneren aan Nijmeegse goede doelen. We hebben bijvoorbeeld een cheque van €3.000,- aan het Amalia Kinderziekenhuis kunnen overhandigen. In totaal hebben we al +- €13.000,- teruggegeven.

We zetten ook leerlingen van het Pro College in, dat zijn vooral leerlingen die veel meer met de praktijk hebben. Zij helpen met bijvoorbeeld het inpakken van bestellingen. We vinden het belangrijk om ze te betrekken en zij vinden dat ook leuk. Vaak moeten ze even loskomen, maar daarna gaat het heel goed.”

  • Is maatschappelijk verantwoord ondernemen iets dat jij dagelijks probeert toe te passen in jouw onderneming? Hoe neem je dat mee in je businessmodel?

“Klopt, ik betrek dus ook die leerlingen en we doneren aan goede doelen. We steunen meer dan één goed doel. Vroeger lieten we mensen zelf kiezen, maar dan kregen sommige doelen helemaal niks. Dus nu rouleren we tussen twee goede doelen per jaar. Eigenlijk nemen wij dit niet mee in ons businessmodel.

Aankomende oktober bestaan we vier jaar en als het om geld verdienen ging, was ik er allang mee gestopt. Het is eigenlijk het grootste hobbyproject ooit. Het is heel lastig om er een goed verdienmodel in te vinden. We denken overal twee keer bij na: laten we die pen bedrukken in China? Want je hebt ook veel grote bedrijven in Nijmegen die dat kunnen doen. Ik ben een netwerker en ik vind het belangrijk om de essentie van de webshop wel na te leven. Bij het afrekenproces kunnen de klanten zelf ook kiezen om nog een extra donatie toe te voegen van bijvoorbeeld 5, 10 of 15%. Het zal je verbazen hoeveel mensen dat doen.

We kiezen ook kleinere Nijmeegse goede doelen, zoals een jonge dame van 35 die slecht ter been is en een hulphond nodig heeft. Dat wordt niet vergoed voor haar. Ze moet €22.000,- ophalen en ze zit nu al op de €13.000,-. Dat is heel mooi. Verder steunen we veel stichtingen.”

  • Dit lokale trekt ook door naar je samenwerking met een fietskoerier. Hoe is deze samenwerking gestart?

“In het begin werden we benaderd door een plaatselijke fietskoerier. In alle eerlijkheid vonden wij ze op dat moment te duur en toen heb ik als ondernemer niet voor ze gekozen. In Nijmegen heb je Huis van de Binnenstad, zij doen veel voor ondernemers. Zij hadden een aanbieding en toen hebben we tóch besloten het te doen. Nu zijn de prijzen wel concurrerend. En ik moet zeggen, ik heb echt respect voor die helden op fietsen. Weer of geen weer, ze zijn echt dedicated. En dat past natuurlijk helemaal bij ons. Ze vinden het zelf ook fantastisch om te doen en ze gaan heel voorzichtig met alle pakketjes om. Echt hart voor de zaak. Vaak, als hier in de middag iets opgehaald wordt, hebben de klanten het in de avond al.”

  • Zijn er nog meer duurzame initiatieven waarmee jij verantwoord probeert te ondernemen?

“Als het merk in ons concept past, sta ik overal voor open. Als je twee merken hebt die bij ons passen en één daarvan is een fairtrade merk, dan kies ik het fairtrade merk. Maar het verhaal moet wel kloppen. Je hebt nog steeds je commerciële hoed op. Volgend jaar gaan we Daily Fresh verbouwen en dan denken we wel na wat we kunnen hergebruiken en hoe we dit het meest duurzaam kunnen doen. Die opdracht en missie heb ik ook wel aan onze architect doorgegeven. We zitten in een ouder pand in de binnenstad dus daar kunnen we helaas beperkt aan verduurzamen.”

  • Je bent een bekende ondernemer in Nijmegen. Hoe bereik je dit, heb je nog tips voor collega’s om hiermee aan de slag te gaan?

“Hoe meer je omarmt, hoe zichtbaarder je wordt. En dan word je bekender. Het moet in je zitten om de verbinder te willen zijn. Je moet niet bang zijn om elkaars namen te noemen en elkaars krachten te gebruiken. Ga gewoon bij elkaar op de koffie of ga met zijn allen een keer sparren over dingen.”

  • Digitalisering is een belangrijke ontwikkeling in het ondernemerschap. Hoe ga jij om met deze veranderingen? Hoe gebruik jij data in je voordeel?

“Zelfs als je het als ondernemer goed doet, zijn er altijd nog dingen waarop je het beter kan doen. Het verzamelen van data is daar één van. Wij verzamelen al 22 jaar zoveel mogelijk informatie over onze klanten. Van adres tot telefoonnummer en e-mailadres. We kunnen heel gemakkelijk nieuwsbrieven sturen naar iedereen die bijvoorbeeld ooit een Saint Steve-trui hier heeft gekocht. Of als er bijvoorbeeld een probleem met de rits van merk X is, kunnen we proactief iedereen benaderen die er eentje bij ons heeft gekocht afgelopen seizoen. Ook hebben we een loyaliteitsprogramma en sparen mensen korting. We sturen ook twee keer per jaar een waardecheque, een gedeelte hardcopy en de rest via de nieuwsbrief.

Superhandig om software in huis te hebben waar je zulke dingen mee kan doen. Zo kunnen we heel specifiek gaan berichten. Maar het begint bij je personeel. Die zijn ambassadeur van je winkel. Zij moeten vragen of klanten een klantenkaart willen en waar ze vandaan komen. En ze moeten de voordelen uitleggen van meedoen aan ons loyaliteitsprogramma.

Net zoals AI: het is er, dus omarm het. We hebben veel data dus neem er je voordeel mee. Waarom zelf nadenken als je alles in een AI-tool kan gooien die het voor je uitzoekt?”

  • Hoe kijk jij, als ervaren ondernemer, naar de toekomst van retail?

“Wij zullen als retailers nog harder moeten gaan werken. Of in ieder geval veel slimmer werken, om onderaan de streep gewoon een goede boterham over te houden. Ik klop het even af, maar dat lukt ons gelukkig al 23 jaar. Dat heeft echt met je personeel te maken. Want je kan het gewoon niet in je eentje. Als ik kijk naar onze cijfers doen we het eigenlijk hartstikke goed. Maar je ziet wel verandering in personeelskosten, huisvestingskosten, gas/water/licht. Dat drukt de winstgevendheid van je bedrijf. Er zijn heel veel winkels in Nederland, dus dat betekent dat iedereen harder moet werken om de klant naar je winkel te krijgen en om hetzelfde bedrag onder de streep over te houden. En blijf overal kritisch naar kijken: wij denken bijvoorbeeld ook na over de koopavonden. Is dat nog wel renderend? Overal wordt over nagedacht.”

  • Op welke trend/ ontwikkelingen wil jij je richten de komende tijd?

“Ik wil blijven investeren in mijn personeel. Ik heb samen met een trainingsbureau de Dedicated Academy opgericht. Iedereen die bij Dedicated of Daily Fresh werkt zou hier verplicht aan deel moeten nemen. Vroeger ben ik daar nog wat te gemakzuchtig in geweest, maar daar geloof ik niet meer in. Mensen die bij ons werken kunnen bijvoorbeeld een cursus communicatie of leiderschap doen. Ook hebben we teamsessies, zoals samen koken of boksen. Teamontwikkeling is echt cruciaal, dit zijn de mensen die moeten geloven in jouw winkel en producten. Zeker gezien de krapte in de arbeidsmarkt is het belangrijk dat je je personeel wat extra’s biedt en ze helpt beter te worden.”

Geïnspireerd?

Wil je ook aan de slag met data, digitalisering en mvo of heb je andere vragen? Neem contact met mij op. Ik help je graag!

Contacteer de adviseur Bel ons
Bas van Kessel

Bas van Kessel

Brancheadviseur mode, schoenen en sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.