De kansen van duurzame mode in de Retail

15 mei 2023

De klant wil, de medewerker ook. Graag zelfs. Wat eraan schort is aanmoediging. Uit een recent onderzoek van het Next Fashion Retail (NFR) project blijkt dat klanten wel degelijk geïnteresseerd zijn in duurzame mode. Daarom is het belangrijk dat retailers hun werknemers aanmoedigen hierover te praten met hun klant.

Meer dan 80% van de klanten heeft interesse in het kopen van duurzame mode. Als het uiterlijk, de kwaliteit en het comfort van duurzame mode vergelijkbaar zijn aan die van niet-duurzame mode, vinden zij duurzaamheid zelfs belangrijker dan de prijs. Juist het fysieke bezoek aan een winkel maakt het mogelijk om het gesprek aan te gaan. Duurzame mode biedt dus een uitgelezen kans voor mkb multi-brand retailers de toegevoegde waarde van fysieke winkels te tonen.

“Over duurzaamheid wordt niet gepraat. Niet door klanten, niet door medewerkers en ook niet door ondernemers met hun medewerkers. Zet dus die eerste stap: praat erover!”

Elise van der Laan, onderzoeker Next Fashion Retail

Verkopers ervaren bij het contact met hun klanten momenteel twee grote barrières. Ten eerste zijn ze meestal niet op de hoogte van de duurzame doelstellingen van de retailer en hun rol in het bereiken daarvan. Ten tweede hebben zij vaak beperkende overtuigingen, met name dat het praten over duurzaamheid de verkoop belemmert.

In het kader van het NFR-onderzoek is een speciale toolkit ontworpen, bedoeld om het verkoopgesprek over duurzaamheid op gang te brengen en de drempel te verlagen. De toolkit bevat hangers met prikkelende uitspraken over duurzaamheid en QR-codes. Hiermee kunnen medewerkers een gesprek beginnen met hun klant. Hoe ze dit het beste kunnen doen wordt ook nog eens uitgelegd in de bijbehorende trainingsgids. Daarnaast krijgen klanten giveaways die ze uitnodigen om de QR-codes te scannen voor informatie over duurzaam behoud van hun kleding.

Voor het activeren van werknemers is echter meer nodig dan alleen het introduceren van de toolkit. Duurzaamheid vereist een cultuurverandering binnen het bedrijf. Dit begint bij de ondernemer die zijn medewerker moet informeren en motiveren om met duurzaamheid aan de slag te gaan. De ontwikkelde trainingsgids met spelvormen kan hierbij helpen. Alle mogelijkheden om de goede intenties om te zetten in daadkracht!

Ben je nieuwsgierig naar alle uitkomsten?

  • Klik dan hier voor het whitepaper!
  • Of schrijf je in voor de online kennissessie op 26 juni 2023. Het Next Fashion Retail team licht in de sessie de resultaten persoonlijk toe en vertelt hoe jij als retailer je medewerkers kunt motiveren om over duurzaamheid te praten met de klant. 

Heb je interesse in de tools en de trainingsgids?

Over het onderzoek

Next Fashion Retail is een door SIA gefinancierd onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners Modint, Inretail en EK (voorheen Euretco). Aanleiding was de vraag van mkb multi-brand moderetailers: hoe kunnen wij ons assortiment duurzame mode beter verkopen?

Onderzoekers:  

  • Elise van der Laan, De Haagse Hogeschool
  • Kim Poldner, De Haagse Hogeschool

Bedrijven die zijn aangesloten bij het consortium: Van Tilburg Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Rinsma Modeplein, Berden Mode, Mode Castelijn, BrandMission, Hype Heroes, Kokotoko.

Edith van Heijningen

Edith van Heijningen

Branchespecialist mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.