Ga je met klantdata aan de slag? Dan is het onvermijdelijk dat je met techniek -ofwel “tech stack”- te maken krijgt. In de beginfase betreft het vaak relatief eenvoudige oplossingen, maar hoe meer je wil bereiken, hoe complexer en omvangrijker de benodigde techniek. Want als jij een optimale klantervaring wil leveren, moet je tech stack stabiel, snel, en -zeker in het geval van klantdata- veilig zijn!
Van de selectie, aanschaf en inrichting van de meest geschikte tooling tot aan het
onvermijdelijke onderhoud en de gewenste optimalisatie; er komt toch vaak meer bij kijken dan je denkt. We begrijpen dat dit als retailer niet jouw core business is. Jij wil je richten op de klant, niet op de techniek. Veel partijen kiezen er dan ook voor om niet alleen qua tools met bewezen oplossingen te werken, maar ook met een expert die dit proces en de juiste focus zo goed mogelijk kan borgen. Het vinden van die goede partner, daar helpen we je bij.
Maak een eerste marktscan
Er bestaan legio bureaus die retailers op allerlei fronten kunnen helpen. Belangrijk dus dat jij de juiste vragen stelt om een eerste selectie te maken. Zijn ze bijvoorbeeld ook gespecialiseerd in retail? En hebben ze ervaring met het optimaliseren van de klantervaring met klantdata? Uit een eerste scan in de markt komen er een aantal interessante partijen naar voren. We hebben ze daar waar mogelijk gecategoriseerd naar grootte en indien van toepassing naar branche.
Omvang/ Branche | Mode & Sport | Wonen | Anders |
Klein & Middel | Elevate Tailor Digital De Nieuwe Zaak Traffic Builders Building Blocks Multiply Beyoutifull | Fingerspitz Traffic Builders Techomy Adwise PRDCT | IO Digital Clever Strategy Online Dialogue Cloud Nine Digital |
Groot | Merkle DEPT Valantic Wunder | Merkle DEPT Valantic | Magnus Orange Valley |
gelieerd aan INretail. De lijst zal daar waar relevant ook worden bijgewerkt gedurende het programma.
Bepaal de karakteristieken van jouw ideale partner
Nu de voorselectie is gemaakt, kan je gaan bepalen met welke partners je nader kennis wil maken. Zet hiervoor goed jouw wensen en behoeftes op een rij. Zo hebben wij in het overzicht al geselecteerd op 2 basale karakteristieken: omvang en branche.
- Omvang: Kies een partij met een omvang die past bij jou als retailer. Zo zorg je ervoor dat je aan de ene kant de juiste prioriteit krijgt bij die partner en dat er aan de andere kant voldoende competenties en capaciteit aanwezig zijn om in jouw behoeftes te kunnen voorzien.
- Branche: Branche-specifieke ervaring is over het algemeen een pre. De partij is dan al bekend met de specifieke dynamiek in klantvraag en -voorkeuren in jouw branche en dat helpt ook bij het benchmarken. Het is echter natuurlijk geen noodzakelijke voorwaarde, zeker als jouw techniekeisen niet branche-afhankelijk zijn. Soms kan de partner bovendien ervaring van buiten de branche meebrengen die juist de inspiratie biedt om het net even anders te doen dan je concurrenten. Je zult je partner dan natuurlijk wel meer mee moeten nemen in de typische retail-dynamiek en de wensen en verwachtingen.
- Specialist of generalist: Bepaal of je een expert zoekt voor een specifiek vraagstuk of een partner die jou kan helpen bij een breder vraagstuk, zoals online marketing of e-commerce. In dit laatste geval is het prettig wanneer je bij één loket aan kunt kloppen en met alle vraagstukken aan de overkoepelende klantervaring kunt werken.
- Tooling flexibiliteit: Hebben partijen ervaring met een specifieke tooling van een bepaalde leverancier of softwareontwikkelaar? Dan zijn het vaak experts in de juiste inrichting, het onderhoud en de eventuele doorontwikkeling ervan. Dat kan een groot voordeel zijn als je precies weet met welke techniek je wil (blijven) werken. Onderzoek echter wel of die tooling goed past bij de rest van de techniek die je al hebt. Mocht je een deel willen aanpassen, kan je dan nog wel bij de waardevolle klantdata? Of werkt een partner juist ‘platformagnostisch’, oftewel ongebonden aan een platform en zijn ze daarmee flexibeler?
- Prijs-service verhouding: En dan is er natuurlijk altijd nog de factor prijs en de vorm van beprijzing, zoals vaste bedragen per maand, op afroep en strippenkaarten. Onderzoek of dit in verhouding staat met de service levels die je hiervoor mag verwachten. Wat is bijvoorbeeld de reactietijd in geval van een issue en hoe worden optimalisaties gepland? Neem al deze vragen mee in je afwegingen.
Kortom, er komt best wat kijken bij het kiezen van de juiste partner. Hopelijk geven bovenstaande vragen en de eerste marktscan al wat handvaten. Kom je er niet uit, of zoek je toch iemand die je hier meer in kan ondersteunen? Neem dan contact op met klantdata expert Aron Lewis.