Bijl Blogt: Zien we het niet meer?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Er is altijd veel gedoe over de professionaliteit en betrokkenheid van mensen die werken op een winkelvloer. Een grote groep winkelbezoekers is vooringenomen. Ze zijn er vaak van overtuigd dat werken in een winkel voor ‘simpele zielen’ is.

Oneerlijke verwachtingen

Als je erover nadenkt is het wel bijzonder dat die, vooringenomen types, wel verwachten dat het winkelpersoneel alleskenners zijn. Ze moeten grillige bezoekers altijd begrijpen en op het juiste moment passende aandacht geven. Bezoekers begrijpen en plezieren is geen eenvoudige opgave. Ze doen namelijk 95% van de dingen onbewust. Hoe moet je daar in vredesnaam professioneel op inspelen?

Wie is eigenlijk nu écht de simpele ziel?

Ze slenteren en denderen impulsief en respectloos de winkels in. Schreeuwen in hun mobiel en zonder enig fatsoen appen ze met Jan en alleman. Ze maken de winkelvloer vies met etenswaar en met hun vette vingers zitten ze overal aan. Zij vinden dat alles van hun is en dat de verkopers alles maar moeten slikken. Is dat normaal? Waar het fatsoen gebleven van de bezoekers gebleven? Hebben zij geen normen en waarden?

Winkelpersoneel zijn alleskunners

Werken in een winkel vraagt om een ongelofelijk incasseringsvermogen. Je moet er maar tegen kunnen om elke dag met die hautaine types te dealen. Mensen die in je winkel rondlopen zonder iets te zeggen. Ze zitten schaamteloos aan je mooie spullen. De klant is Koning? Niet altijd, sommige zijn gewoon contactgestoord. Ik heb respect voor de mensen die werken in winkels. Ze bereiden zich voor op leuke ontmoetingen, weten alles van de spullen, zijn er helemaal klaar voor en dan komen die ‘types’ binnen.

Data vs. persoonlijke inzichten

Ik begrijp steeds beter waarom winkels worden volgehangen met camera’s en sensoren. Zo proberen de managers en eigenaren het bezoekgedrag beter te verklaren. Winkelbezoekers zijn moeilijk te peilen. De bazen geloven vaak de medewerkers niet meer.

‘‘De klantentellers laten zien dat het druk was’’. ‘‘Tja’’, denk jij dan. Lekker die drukte met al die ongeïnteresseerde mensen in je winkel, die soms na twee meter omdraaien en naar buiten gaan.

Patronen herkennen

Bedrijven zetten steeds vaker techniek in om achter de ‘waarheid’ te komen van het bezoek gedrag. Neurowetenschap is inmiddels meer dan een trend. Omdat mensen zoveel onbewust doen en meestal hetzelfde gedrag laten zien, loont het om bezoekers te monitoren en te analyseren. Mensen die werken op de winkelvloer zien overwegend wel ‘wat’ maar niet ‘waarom’ iets gebeurt.

Daarom komt het meer en meer voor dat storemanager een bericht op zijn mobiel krijgt:
'‘Alle mensen lopen al een tijdje na twee meter linksaf. Jullie moeten drie meter naar links opschuiven en twee naar achteren. Dat is de ideale opstelling.’'

Twee dagen later komt er weer een bericht:
'‘Meer lachen. Mensen lopen nog chagrijniger naar buiten dan dat ze naar binnen kom.’' De manager denkt: '‘Kan dat?’' Ik weet toch zelf wel wat er gebeurt?’'

Waar is het boerenverstand gebleven 

Als je ziet wat we allemaal doen om bezoekers te begrijpen, dan vraag je je wel af: Waar is het boerenverstand en gevoel gebleven? Zien we het echt zelf niet meer? Of hebben we het nooit goed gezien? Hebben neurowetenschap en nieuwe technieken nodig om te begrijpen en te verkopen? Of willen we meer manipuleren en de verkoop standaardiseren?

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Profiteer van sfeer: 3 factoren die jouw winkel vooruit helpen

    Nieuws
    dinsdag, 14 november 2017
    December, de maand die in het teken staat van de vele feestdagen, gezelligheid en natuurlijk sfeer. Overal zijn straten en huizen rijk versierd en zoeken mensen elkaar op. Maar hoe zorg je ervoor dat ook jouw winkel sfeervol is en dat toevallige passanten nieuwsgierig worden, zonder dat je het assortiment tekort doet?
    Profiteer van sfeer: 3 factoren die jouw winkel vooruit helpen
  • open

    Samen kom je verder

    Nieuws
    woensdag, 8 november 2017
    Mijn collega’s en ik krijgen regelmatig de meest uitlopende vragen over collectieve oplossingen. Maar de laatste tijd krijgen wij steeds vaker dezelfde vraag gesteld vanuit ondernemers:
    Samen kom je verder
  • open

    Een dag speciaal voor jou!

    Nieuws
    woensdag, 8 november 2017
    In Nederland tellen we ruim 1,7 miljoen ondernemers. En daar ben jij er één van! We mogen er af en toe best even bij stilstaan dat jij en je collega-ondernemers Nederland een stukje mooier maken. Samen maken jullie steden, dorpen en buitgebieden aantrekkelijk en interessant.
    Een dag speciaal voor jou!
  • open

    Krijg in 3 stappen grip op je winkelgebied

    Nieuws
    donderdag, 2 november 2017
    Als lid kun je met je vragen over je winkelgebied bij ons terecht. Samen met ons team locatiebeleid helpen wij je graag verder om de juiste antwoorden te vinden.
    Krijg in 3 stappen grip op je winkelgebied

Gerelateerd aan dit artikel

Delen