Hoe voorkom je hulpblindheid?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Niets is erger als tot de conclusie komen dat iets niet lukte, omdat je de juiste mensen niet hebt ingezet. Weten wat je wilt en niet zeker zijn over hoe je dat het beste kan realiseren is dodelijk. Er is maar één advies: betrek altijd mensen met verstand van zaken en bezieling.

Je bent geen schaap met vijf poten

Als ondernemer word je geacht van alles op de hoogte te zijn, een mening te hebben en dat perfect te kunnen doorvertalen naar een heldere visie op de aansturing van je bedrijf. Ik help je graag uit deze droom: ‘‘Er worden maar weinig schapen met vijf poten geboren’’. Het is totaal geen schande als je iets zelf niet op detailniveau weet. Het is, in het complexe retaillandschap van nu, ondoenlijk tot op het executie niveau alles te weten. 

Doe wat je belooft

Bij succesvol ondernemen draait alles om het waarmaken van wat je belooft aan je gasten en medewerkers. Dat vervolgens volhouden en borgen is een hele uitdaging. Keuzes maken en excelleren in wat je doet, is halszaak. Daarom is het belangrijk dat je constant processen verbetert en je bedrijf en mensen laat groeien en ontwikkelen.

Vertrouwen, daar draait het altijd om

Samen met je team stappen durven zetten, vraagt om vertrouwen en commitment. Bang zijn dat iets kan mislukken helpt je niet verder. Wat je gaat opbreken is dat je stappen zet met de verkeerde mensen. Het is daarom als eerste belangrijk dat je als ondernemer weet wat je wilt met je bedrijf. Vervolgens is het zaak dat je mensen vindt die bij jouw ambities passen. De stap die daarna volgt is cruciaal. Als je het vertrouwen hebt, dien je de ander bevoegdheden te geven om stappen te zetten.

Zoek naar de vijfde poot

Als je helder hebt hoe je de dingen ziet en wat je wilt bereiken, dan kan je mensen zoeken en vinden die je daarbij helpen. Als je bijtijds de rust vindt en tijd neemt om na te denken over de toekomst van je bedrijf dan kan je hulpblindheid voorkomen. Als je het zelf scherpt ziet, dan weet je ook de juiste mensen te vinden om je verder te helpen. Hierbij mag het om allerlei vormen van (betaalde) hulp gaan. Wat telt is dat de persoon in kwestie verstand van zaken heeft, bevlogen is en jij hem of haar vertrouwt in het realiseren van je plannen.

Deze ondernemers laten jou zien hoe!

Natuurlijk mag je soms ook wel eens afkijken bij andere om te kijken hoe ze het doen. Daarom nodig ik jou uit om met mij mee te gaan op Stadssafari.

Meld je aan voor de Stadssafari

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Groeien dankzij crowdfunding

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Astrid en Pim Duetz namen onlangs negentien Adam-winkels over uit het faillissement van McGregor. Het benodigde groeigeld (1,75 miljoen euro) kwam via crowdfunding binnen. Met de bank, waar Duetz eerst aanklopte, viel niets te regelen.
    Groeien dankzij crowdfunding
  • open

    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Een van de eerste verplichtingen die om de hoek komt wanneer je aan de slag gaat met de nieuwe privacywetgeving is het opzetten van een verwerkingsregister. In dit register neem je op met welke processen binnen de organisatie je persoonsgegevens verwerkt. 
    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?
  • open

    De klant kennen zorgt voor meer omzet

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    ​​​​​​​Een belangrijk maar behoorlijk onderschat onderdeel van ondernemerssucces, is de mate waarin je jouw klanten kent. Wie zijn jouw klanten? Waar komen ze vandaan en hoe kun je ze het beste bereiken?
    De klant kennen zorgt voor meer omzet
  • open

    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    Klachten over zaken en ontslag van winkelpersoneel. Typische retailkwesties die voor een rechtsbijstandsjurist of accountant Rechtbank Raadsels blijven. Door de jarenlange ervaring in de retailbranche procederen onze juristen met succes!
    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen