Geen vraag te gek
088 973 06 00

Volledig doorgeslagen

Komende vrijdag is het Black Friday. Oorspronkelijk is deze dag, die zijn roots vindt in Amerika, bedoeld om de omzet in winkels een extra impuls te geven in deze qua verkoop tamelijk rustige periode van het jaar.

Tegenwoordig lijkt Black Friday veel meer een commercieel evenement te zijn waarvan webshops profiteren. Ondernemers met fysieke winkels proberen vaak met kunst en vliegwerk nog te redden wat er te redden valt. Mijns inziens een kansloze missie.

Vroege start

Black Friday is wat mij betreft in ons land volledig doorgeslagen, net zoals vergelijkbare hypes als Blue Monday en Singles Day. Retailers hollen zo van event naar event. Er is er maar één die van al deze uitwassen profiteert en dat is de consument. Voor veel winkeliers lijkt Black Friday steeds meer een vroege start te worden van de sale-periode. Er wordt geen korting meer gegeven op een beperkt aantal zorgvuldig geselecteerde artikelen, maar op het hele assortiment. En dat terwijl multibrandwinkels helemaal niet in de situatie verkeren dat ze maar lukraak korting kunnen geven.

Niet meer terug

Wat mij betreft gaan winkeliers veel te gemakkelijk om met Black Friday. Áls je als fysieke winkel besluit mee te doen, wees dan realistisch. Selecteer een paar slow movers en stunt daar mee, in plaats van alles lukraak in de uitverkoop te gooien. Want als je daarmee begint, is er geen weg meer terug. Én, start niet eerder met de sale dan strikt noodzakelijk is.

Delen