Bedrijfsblindheid in de sportbranche?

18 september 2024

Als sportondernemer stel je jezelf regelmatig de vraag of jouw koers nog wel de juiste is. De winkel ziet er prima uit, net als het assortiment dat je traditioneel op dezelfde manier samenstelt. Maar ondanks de vernieuwde collectie, blijven de verkopen achter en staan de marges onder druk. Bedrijfsblindheid? Heb je wel eens iemand anders met frisse ogen naar jouw winkel laten kijken?

Laatst sprak ik met een sportondernemer die moeite had om de omzet te laten groeien. Toen ik vroeg of hij ooit een expert had laten kijken naar onder andere de opbouw van zijn assortiment en de uitstraling van zijn winkel, was zijn antwoord: nee. Hij dacht niet dat iemand van buitenaf nieuwe inzichten zou kunnen bieden. Toch gaf hij mij de kans. Aan de hand van zijn jaarverslagen ging ik aan de slag met een grondige analyse.

De sportwinkel als verlengstuk van jouw visie

Wat bleek? Deze sportondernemer had wel degelijk een duidelijke visie, maar dat zag je niet helemaal terug in de opbouw van zijn assortiment of de inrichting van zijn winkel. Voor consumenten was het onduidelijk welke sportartikelen hij precies verkocht en voor welke doelgroep zijn winkel bedoeld was. Dit is een valkuil die ik vaker tegenkom in de sportbranche. Het was dan ook niet verrassend dat de cijfers tegenvielen. Dankzij de rapportage konden we nu duidelijk het verband zien tussen zijn keuzes en het tegenvallende resultaat van de winkel

Welke sportieve keuzes maak jij?

Samen met de ondernemer, die uiteindelijk blij was met de nieuwe inzichten, zijn we aan de slag gegaan om zijn visie helder terug te laten komen in zijn winkel. Dit betekende dat er duidelijke keuzes gemaakt moesten worden. In dit geval:

  • Assortiment: Welke merken en sportartikelen zijn succesvol? Pas de samenstelling van je assortiment aan op basis van de sporters die je wilt aantrekken. Als je je richt op hardlopers, zorg dan voor de juiste balans tussen schoenen, kleding en accessoires die specifiek zijn voor deze doelgroep.
  • Winkeluitstraling: Besteed aandacht aan de uitstraling van je sportwinkel, zowel binnen als buiten. Is het voor voorbijgangers direct duidelijk welke sport jij ondersteunt? Spreken jouw etalages en acties de sporters aan die je wilt bereiken? Ziet de winkel er uitnodigend uit voor zowel amateursporters als professionele atleten?
  • Marketing: Zet je marketinginspanningen gerichter in, zowel online als offline. Bereik je de juiste sporters via sociale media, lokale sportevenementen of samenwerkingen met sportverenigingen? En welke boodschap trekt jouw doelgroep daadwerkelijk naar de winkel?

Van bedrijfsblind naar sportief succes

De ondernemer uit dit voorbeeld is er nog niet helemaal, maar de eerste stappen zijn gezet. Dit jaar zal hij mij regelmatig blijven raadplegen om samen te monitoren of de nieuwe koers de gewenste resultaten oplevert. De eerste signalen zijn positief. In ieder geval heeft deze ondernemer zijn bedrijfsblindheid overwonnen en een frisse blik gekregen op zijn sportwinkel.

Wie volgt?

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Peter Wolfsen

Peter Wolfsen

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.