Heel Nederland is op dit moment weer in de ban van Black Friday. Duurde dit koopjescircus oorspronkelijk maar één dag, later werd het een week en nu duurt Black Friday zelfs de hele maand.
Ik vind dat een verontrustende ontwikkeling. Retailers voelen zich bijna verplicht om mee te doen met deze gekte. Voor onze business is het sowieso een slecht moment. We staan aan het begin van het wintersportseizoen. Vergelijk de sportzaak eens met een goed restaurant. Daar komt de wijnkelner aan je tafel om je een mooie, bijpassende wijn te adviseren. Later komt de kok vragen of alles naar wens is. Bij het afrekenen geef je een flinke fooi als dank voor zoveel aandacht.
En wat gebeurt er in jouw winkel? Je haalt alles uit de kast om het je klant zoveel mogelijk naar de zin te maken. En vervolgens vraagt deze bij het afrekenen of hij korting krijgt. Dat zit er in onze sector zó ingebakken, dat je sterk in je schoenen moet staan om geen korting te geven. Wég goede brutowinstmarge! Dat moet écht anders. Durf bij de kortingsvraag te zeggen: “heb ik u niet goed geholpen?” Dan neem je de reden om naar korting te vragen weg.
