FEDAS-vergadering 2025 in Bozen: Hoe kunnen verenigingen in Europa meerwaarde voor hun leden creëren?

16 oktober 2025

De vergadering van de Federation of European Sporting Goods Retail Associations (FEDAS) draaide dit jaar om de uitdagingen van de sportdetailhandel en de vraag hoe verenigingen in Europa door nauwe samenwerking en netwerken meerwaarde voor hun leden kunnen creëren.

Van 21 t/m 23 september 2025 kregen vertegenwoordigers uit Duitsland (VDS, Stefan Herzog), Oostenrijk (VSSÖ, Michael Nendwich), Zwitserland (ASMAS, Peter Bruggmann) en Nederland (INretail, Dave Quadvlieg) inzicht in de strategie van bedrijvengroep Sportler, Bergzeit, All4Cycling, Sport 2000 Italië. Op uitnodiging van Jakob Oberrauch, CEO van de Zuid-Tiroolse bedrijvengroep, werd getoond hoe fysieke winkels, e-commerce, merkstrategie B-to-C en verenigingswerk succesvol gecombineerd kunnen worden.

Thema’s zoals marktconsolidatie, klimaatverandering in de wintersport, tekort aan vakmensen en de herwaardering van het verkoopberoep treffen alle markten. Tegelijkertijd bieden digitalisering, specialisatie en gezamenlijke Europese projecten nieuwe kansen. De discussies varieerden van marktanalyse en nieuwe allianties in Duitsland, tot het omgaan met veranderde consumptiegewoonten en het belang van datacompetentie in Nederland, en praktische succesverhalen zoals de bike-beurs in Oostenrijk. De Zwitserse vertegenwoordigers benadrukten de rol van ASMAS in politieke belangenbehartiging, marktgegevens en beroepsonderwijs.

Hoogtepunt: EU-project WeBike met focusgroep 60-plussers

Een bijzonder hoogtepunt was het EU-project WeBike, dat het gebruik, de veiligheid en randvoorwaarden rond e-bikes onderzoekt – met de focus op de doelgroep 60+. De eerste resultaten tonen een grote behoefte aan betere advisering, verkooptrainingen en praktijkgerichte opleidingen. Voor de verenigingen ontstaan hieruit concrete hulpmiddelen, zoals richtlijnen, checklists en trainingsmodules die direct aan de handelaren worden doorgegeven.

Europese samenwerking biedt kansen

Conclusie: De FEDAS-vergadering in Bolzano maakte duidelijk dat de uitdagingen groot zijn – van digitalisering en marktconcentratie tot klimaatverandering. Tegelijkertijd biedt de nauwe Europese samenwerking de kans om synergieën te benutten, kennis te delen en praktijkgerichte oplossingen voor de detailhandel aan te bieden.

Heb je vragen over dit artikel of wil je weten hoe je jouw businessmodel kunt verbeteren?

Neem contact met me op.

Contacteer de adviseur Bel ons
Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist Sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.