Geen vraag te gek
088 973 06 00

"80 procent van de winkeliers gaat het niet redden"

De week van Jan Meerman | Week 22 | 2018

De week van Jan Meerman | Week 22 | 2018

Het is de schuld van de webshops, slecht personeel, hoge huren, onbetrouwbare leveranciers, verrommeling van de buurt, het weer, de AVG, Europa, de politiek, parkeertarieven, buren, schoonmoeders en als er niemand meer te vinden is: de hond of de Japanse bamboefluit.

Ik weet niet meer wat ik moet doen om het grootste deel van de winkeliers in Nederland te bereiken en wakker te schudden, vertelde ik een journaliste vanuit de auto, toen ik op de terugweg was van een bezoek aan een winkelcentrum. Zij vroeg naar mijn mening over het artikel dat eerder die week was verschenen: ‘De onlinemarkt wacht op niemand. Een scenario van ontwrichting ligt op de loer!’

In het artikel worden groeiscenario’s geschetst van de online verkoop van non-food die volgens Olaf Zwijnenburg en Jos Voss – sectorspecialisten retail bij de Rabobank – de komende jaren twee scenario’s opleveren: een ‘gematigde’ variant en een extreem script. Bij de eerstgenoemde stijgt het online aandeel non-food-verkopen van circa 20 procent in 2017 naar ruim 40 procent in 2027 en bij de laatstgenoemde is de stijging 80 procent.

De schrijvers blijven ondanks die ontwikkelingen kansen zien voor lokale winkels die erin slagen om ‘net als vroeger’ met kundig personeel, en een eigen ‘experience’, een hechte relatie met de klant op te bouwen. “Sleutelwoorden daarbij,” zeggen Voss en Zwijnenburg, “Zijn ‘minder, anders en beter’. Bovendien gaat het voor retailers niet alleen om de eigen winkel, maar ook om de kwaliteit van het omliggende winkelgebied”.

Tegelijkertijd signaleren ze een aantal belemmerende factoren, zoals het gebrek aan vaardigheden én de bereidheid om samen te werken, te weinig visie, doortastendheid en onvoldoende sense of urgency bij de ‘traditionele’ winkeliers.

Het signaal in dit artikel is er opnieuw een die het potentiële rampgebied van de retail in kaart brengt. Niemand kent de toekomst exact, maar ook wij benoemen al jaren wat er moet gebeuren om in een ontwrichte markt een succesvolle lokale winkel te runnen. Toch blijven heel veel ondernemers liever in de zaak wachten tot het geluk aan de deur klopt.

Dat doet pijn. Omdat ik weet dat de meeste winkeliers die nu hoofdpijn hebben over wat hem of haar overkomt, volop kansen zou creëren door hun ondernemerschap enthousiast op te pakken.

Hoe?

Ik zou ze het liefst allemaal een stimulerende maar ook kritische baas wensen, die ze op een positieve manier in beweging brengt, vooruithelpt, uit hun slachtofferrol haalt en vertelt dat geluk niet bij een ander ligt, maar begint bij henzelf. Want geluk overkomt je niet, dat dwing je af.

Delen

Reacties

R. Dinsdag, 10 december 2019
Wij zijn er na 20 jaar gewoon moe van. Ieder jaar bedenken wij weer mogelijkheden om toch weer mee te groeien. Toch weer die omzet te kunnen verhogen. en ieder jaar lukt dat weer. Maar ieder jaar blijft de winst gelijk. Wij hebben meegemaakt dat het alleen interessant was een container met producten naar Nederland te laten komen, tot nu een doosje. Wij hebben meegemaakt dat onze medewerkers in Nederland te duur werden en wij dus naar Polen en Bulgarije moesten uitwijken. en nu zien wij dat klanten zelf naar andere landen gaan om daar rechtstreeks te bestellen. En weer zijn wij ondernemend genoeg om ook daar weer wat voor te bedenken. Maar ik ben het eigenlijk wel zat om te zien hoe onze overheid vastgoed mensen, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen etc. etc. ieder jaar weer de oorzaak zijn dat ondanks alle inspanningen, de winst nooit groeit. Ondernemen is vrijheid...? Wij werken alleen nog voor al die instellingen en ons personeel. En wij werken vooral b2b en hebben daardoor contact met andere ondernemers. Ik hoor van hen precies dezelfde frustraties. Wij hebben al eerder 13 mensen moeten ontslaan doordat medewerkers in Nederland te kostbaar zijn geworden en nu zitten wij er over te denken om onze contacten in het buitenland nog meer te gaan gebruiken en gewoon te stoppen in Nederland te produceren. Dan kunnen wij vanuit huis gaan werken. De BV wordt een eenmanszaak, geen duur personeel, geen duur pand, geen hoge lasten en misschien zelf eens wat over houden.
Bart Maandag, 15 oktober 2018
Vastgoed is gewoon te duur, dat is 90% van het probleem. Bij mij in het dorp zijn al de slager, de juwelier, woonraadwinkel, dierenwinkel, sigaren/drankwinkel, fietsenwinkel, dixons verdwenen. Praatje gemaakt met de uitbater van de dierenwinkel. De oude heer ging ermee stoppen, of de baliemedewerker geen zin had om de toko over te nemen. Dus gewoon de huur overnemen en de winkelinventaris. Hij had er al aan gerekend, maar dat kon niet uit zij hij. De huur was gewoon te hoog, en daar kon je niet meer tegenop verkopen. Nederland is gek geworden met hun vastgoed is mijn conclusie.
G. J. M. ( Gert-Jan) Bennink Vrijdag, 01 juni 2018
Beste Jan, zal het kort houden. Als gestopte retailer, 3e generatie, kan ik de situatie van afstand bekijken en kom tot de conclusie dat ondernemers in deze eeuw over andere kwaliteiten moet beschikken dan in de vorige. Deze transitie kunnen veel retailers niet maken want jezelf veranderen is haast niet te doen. Ben Tiggelaar. Veel zichzelf ondernemer noemende retailers zijn namelijk niet meer dan " de vent die past op de tent" en daarmee red je het niet meer mee. Het gaat even duren maar er komt straks een nieuwe generatie retailers aan die dit wel kunnen. Dus even geduld A. U. B.
Nol Hendriks Woensdag, 30 mei 2018
Ik begrijp al heel lang het nut en functie van In retail niet. Data uit de lucht gegrepen ,conclusies en veronderstellingen gebaseerd op......aannames. Het lijkt op de ANWB. Het jaar begint de contributie stroomt binnen en dus gaan we weer wat doen. Het klinkt heel onaardig ,maar zo bedoel ik het ook. Groeten van een nog steeds hoopvolle en positieve retailer Nol
sjoerd Woensdag, 30 mei 2018
Het winkellandschap gaat veranderen, dat is zo klaar als een klontje. En alleen de besten (degenen die zich positief weten te onderscheiden) zullen overleven. En de rest..... Als je de laatste tijd wat aan het aanmodderen bent met bv je kledingwinkel, er niet zoveel meer uit te halen is, de lol verdwijnt en je kunt er op een relaxte manier mee stoppen: Doen!!!!! Bij mij in de stad heeft de gemeentebestuur zelfs al de bui zien hangen en heft delen van het winkelgebied op tbv wonen of horeca. De gemeente hoopt dat een klein, compact winkelgebied kan overleven, maar daar heeft bv Men at Work en Hudsonbay al het hele jaar uitverkoop. Ook niet echt hoopgevend...
Henk Schoonbeek Woensdag, 30 mei 2018
Beste Jan, Ik ben het op veel punten met je eens , maar ik blijf er nog steeds bij en ik kan het aantonene met cijfers dat de fysieke winkel er nog toe doet en dat hier nog een hele goede boterham in is te verdienen. Ja je moet wel iets extra's doen voor je klanten met speciale akties ( geen kortingen) maar steeds weer nieuwe akties bedenken. Ik zie de online shops als een uitdaging en niet als een bedreiging en met goed inkoopbeleid,overleg en afspraken met leveranciers , goede marges afdwingen en samen werken met je collega's in je eigen centrum sta je in mijn ogen nog steeds heel sterk. De vent maakt de tent is mijn ogen nog steeds helemaal waar.
J. Peek Woensdag, 30 mei 2018
Beste Kamperman, De Sport 2000's van deze wereld sluiten aan in het rijtje Blokker, Halfords , Phonehouse, Dixons en ga zo maar door. En als je als ondernemer door je aan te sluiten bij een inkooporganisatie de bewegingsvrijheid hebt van een hardloper in een ridderpak, dan kan je je afvragen waarom je ondernemer geworden bent.
Nynke Woensdag, 30 mei 2018
Absoluut mee eens en dat is ook het leuke aan ondernemer zijn, dat je constant scherp moet zijn en je moet ontwikkelen. Wat ik graag in retail zie doen is de regelgeving rond webshops veranderen, want deze is gedateerd en ontstaan uit het feit dat de online verkoop nog een duwtje nodig had. Ik denk aan het verplicht terug betalen van verzendkosten bij een retour. Waarom? Als een klant bij mij in de winkel terug komt betaal ik ook geen parkeerkosten en reisvergoeding. Als het niet verplicht is, hebben kleine winkeliers een minder grote verliespost. En kun je het als unieke service aanbieden mocht je dat willen. En punt 2 die helemaal nergens op slaat, is dat er gebruikte kleding terug gestuurd mag worden. Het is heel fijn dat de consument goed bescherm wordt, maar mag het alsjeblieft ook andersom? Want dit is nergens voor nodig, gebruikt is gebruikt en dus gewoon een simpele miskoop die ook offline weleens gebeurt. Ook hier vind ik het iets wat in overleg moet kunnen en geen verplichting moet zijn. Ik ga de komende jaren werken aan een duurzame webshop met ook duurzame verzending. Hierbij is het ook belangrijk dat er nagedacht wordt over de aankoop zoals ook in de winkel gebeurt. We gaan ervoor!
Gaico Klabbers Dinsdag, 29 mei 2018
Beste Jan, Ik heb deze keer jou boodschap positief gelezen . Laten we hopen dat er op tijd ingezien gaat worden vanuit oa de overheid dat het twee voor twaalf is en als er niets gedaan wordt aan de concurrentiepositie tussen online en offline om die evenwichter te maken er vele faillissementen nog zullen volgen. Ik blijf er zelf op hameren en heb niets tegen een webshop wat een keuze is maar wel dat er een milieutax moet komen op elk internetpakket. Dan is de keuze nog bij de consument om on of offline te kopen maar hopelijk bewuster . Laten we zuinig zijn op onze mooie stenen winkels!!
Dick Wieringa Dinsdag, 29 mei 2018
RAAK! Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat, hoe dan ook, nog 30% van het huidige winkelaanbod verdwijnt. Hoe minder je doet om je aan te passen aan de veranderde en nog steeds snel veranderende omstandigheden, hoe groter de kans dat je het niet overleeft. Hoe minder retailers in actie komen en kritisch en met de ogen van de consument naar de eigen winkel kijken, hoe hoger het percentage zal uitkomen. Je hebt gelijk, zoals het er nu naar uitziet gaat dat eerder richting 80% dan 30%. Toch moet ik M. Roos deels gelijk geven. Het speelveld is ongelijk. Zolang grote webshops als Zalando jarenlang verliesgevend kunnen zijn en met enorme kapitaalinjecties overeind gehouden worden, zal dat ten koste gaan van de fysieke retail. Ook partijen als Amazon, die op de retail tak quitte kunnen spelen, of zelfs verlies lijden omdat ze hun geld verdienen met de data die de retail activiteiten opleveren maken de markt voor de kleine fysieke retailer kapot. Voeg daar nog bij dat veel leveranciers / fabrikanten zich niet meer als partner in de keten opstellen, maar je concurrent worden met eigen webshops (die nog winst draaien met 50% korting) en de chaos is compleet. Toch zijn er gelukkig nog genoeg mogelijkheden om tenminste te overleven, maar dan moet je wel weer ondernemer worden, de schouders er onder zetten en het roer in eigen hand nemen. Alleen door "hoog aan de wind te zeilen" kun je tegen de wind in je doel bereiken. Je moet dan wel uit je bootje komen en in de trapeze gaan hangen, anders maak je water en ga je ten onder.
Hans Peter Dinsdag, 29 mei 2018
Beleving...beleving..beleving Mooi initiatief is bijvoorbeeld de Utrechtse Euro, https://www.duic.nl/algemeen/utrechtse-euro-is-nieuw-betaalmiddel-binnen-stadsgrenzen/ Kom op retailers!
M Roos Dinsdag, 29 mei 2018
Beste Jan, Ik ben het vaak niet met je eens, maar deze column doet er toe ! Inderdaad zijn er nog kansen volop voor de kleine ondernemers met de fysieke winkels. En ondernemen houdt meer in als afwachten, ook dat klopt. Echter......waar diezelfde retailer steeds weer tegenaan loopt, en dat is al jaren zo, is het ongelijke speelveld met onevenwichtige en oneerlijke concurrentie binnen de sectoren van de detailhandel, uitgesplitst in fysiek en online. Daar wordt niets tegen ondernomen en wordt afgedaan met vrije marktwerking. Daar zou ik wel eens het standpunt van INretail over willen horen en oplossingen in aangereikt willen krijgen. Zeker weten dat deze vraag bij meerdere leden speelt. Graag zou ik ook eens wat vernemen over de enorme dreiging die er vanuit de grote internationale webshops op ons afkomt, middels het dagelijks verder uithollen van onze detailhandel, waar Eric van Rosmalen in zijn brandbrieven steeds weer op attendeert. Die zouden de hoogste prioriteit moeten krijgen. Dit gaat uiteindelijk ons allen aan en vormt de grootste bedreiging voor de gehele detailhandel, ook die van de huidige opererende nationale online webwinkels.
Kamperman Dinsdag, 29 mei 2018
Beste Jan, Hoe goed je ook al je P's voor elkaar hebt, in de sportdetailhandel bepalen de twee grootste merken je collectie en je succes. Wellicht kan inretail hier eens aandacht aan besteden en niet altijd naar de ondernemer wijzen. Leg mij maar eens uit hoe ik een tevreden klant kan krijgen als ik bij de twee grote sportmerken niet eens collectie mag kopen die commercieel gezien het interessants voor mij is? Deze commerciële collecties zijn niet eens toegankelijk voor ons als Sport2000 lid. Het lijkt mij tijd om hier eens aandacht aan te besteden.
Toos v van Gerwen Dinsdag, 29 mei 2018
Hallo Jan Een sterke mail en helaas ervaar ik dit ook. Maar ik denk toch positief en we gaan het wel overleven en zelf laten zien hoe het kan en mensen maar blijven motiveren zodat ze van zelf ook positief aan de slag gaan. In Bladel zijn we goed bezig maar er is ook hier nog veel werk aan de winkel. Fijne zonnige dag voor iedereen
Daan Overeem | Gelukkig Winkelen Dinsdag, 29 mei 2018
Veel en prachtige woorden. Ik ben gewoon begonnen, een pilot. 45 ondernemers doen al mee, winkeliers niet. Die sterven uit.
Mark van Doorn Dinsdag, 29 mei 2018
Herkenbaar verhaal, wat denk ik veel te weinig aandacht krijgt is de massa verveling in de retail industrie die vanuit retailers zelf komt. Door de focus op het verkopen van spullen zie je op de winkelvloer alleen producten die goed verkopen en omdat de huur per m2 hoog is, moet zoveel mogelijk winkeloppervlak zo gevuld worden. Retailers, vastgoed experts, iedereen roept om meer beleving op de winkelvloer, maar zolang beleving als een kostenpost wordt gezien die uit de marge betaald moet worden, verandert er niets en ziet elke winkel er hetzelfde uit en rennen mensen weg uit de winkelstraat. Gevolg is vaak nog meer aandacht op kostenbesparing en sales waardoor het proces zich verder versterkt. De oplossing zit niet in retail design van een nieuwe formule en ook niet in makkelijkere manieren om te betalen, beter personeel of digitale kiosken, maar in diensten en ervaringen bieden waar mensen (of merken) voor willen betalen en het loslaten van het oude retail model en omarmen van een nieuw. De massa verveling moet weg uit de winkelcentra en daar ligt de taak voor ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeentes maar dat vereist visie, lef, samenwerking en investering. Meer waarschijnlijk is dat we nog meer saaie en lege winkels krijgen te zien en steeds minder in de winkelstraat komen omdat de online beleving niet alleen meer aanbod heeft maar ook nog eens rijkere ervaringen met augmented en virtual reality.
ard Wessels Dinsdag, 29 mei 2018
We zijn SAMEN de Sjaak als er niet echt wat gaat veranderen! 1) Winkels zelf moeten veranderen dat klopt. De taart wordt steeds kleiner waardoor we op zoek moeten naar een ander verdienmodel. We moeten open staan voor nieuwe vormen van samenwerking met onze leveranciers. Die hebben we nu meer dan ooit nodig! 2) Om naar een ander verdienmodel te kunnen is een intensieve samenwerking nodig met de merken/leveranciers. EDI en omruilregelingen zijn niet voldoende. De afgelopen jaren zijn er te weinig successen behaald op dit gebied. De grote spelers veranderen te weinig terwijl de consument enorm is veranderd. 3) Ons klimaat verandert en de afgelopen maanden laten wederom zien dat we idd in een failliet businessmodel zitten. Hoogzomercollecties worden nog steeds geleverd in april en de voorjaarscollecties het liefst in januari! Onze klanten kopen niet meer van te voren maar gaan er wel vanuit dat we de juiste handel hebben liggen. Een grote uitdaging. Wij moeten nu echt de seizoenen los gaan laten en per maand gaan leveren. Wat kunnen wij in een bepaalde maand bij een normaal weerbeeld verkopen. Daar gaat het om. In mijn (damesmode segment van weber tot Aaiko) is men daar onvoldoende mee bezig. Mijn automatiseringspakket (ACA) heeft geen mogelijkheid om te budgetteren per maand. Moet dit handmatig doen met Excel. Uiteraard moeten we dan ook gaan sturen op maandcijfers en niet meer op een heel seizoen. 4) Sneller op markt inspelen. Kunnen we ietsjes meer gaan werken als Zara misschien? Ben persoonlijk bereid om naast mijn voorkoop een budget af te geven voor korte termijn handel zodat leveranciers dit ook op kunnen gaan zetten. In het seizoen bijkopen is vaak lastig en van minder niveau en dat wil ik eigenlijk niet. 5) Toch zal de traditionele winkel een deel van de online groei moeten opeisen. Wanneer we daar niet in slagen dan zal idd 80% het niet redden. Om dit te realiseren zullen we als keten moeten gaan samenwerken op het online vlak. Merken/leveranciers moeten gaan kiezen en samen met de traditionele retail om tafel om voorraden te koppelen, afbeeldingen en content te delen etc. Dit gebeurt nog maar heel weinig. Wij lopen als bedrijfskolom hopeloos achter in onze automatisering. Weet dat er wat initiatieven lopen (o.a. koppelen EAN met uniforme codering) maar naar mijn mening met te weinig partijen aan tafel. Dit zou helemaal bovenaan de lijst moeten staan van onze Inretail en Euretco en Modint etc DUS als ondernemer moet ik mij aanpassen aan de nieuwe omgeving maar heb daar wel hulp bij nodig. Dit mis ik wel eens in de discussie. Fijne dag vandaag.
Peter Wagenvoort Dinsdag, 29 mei 2018
Voor mij als zelfstandig agent een zéér herkenbaar probleem in de branche waarin ik werkzaam ben. Ik doe mijn werk nu 30 jaar langs de weg en zie en hoor met eigen ogen de vaak ellenlange klaagzang aan. Ik denk dat de winkelier veel en veel meer moet gaan praten met jongeren om hun heen. Vraag is aan hun hoe en waar ze het liefste kopen en waarom. Ik doe dat iig ook op z'n tijd en dan hoor ik bijvoorbeeld dat ze heel makkelijk "even" naar Rotterdam, Utrecht, Amsterdam (de grote steden van Nederland dus) rijden om schoenen, kleding ed. te gaan kopen en rijden daarna weer tijdig naar huis. Waarom in deze grote steden? Omdat daar een vele malen groter aanbod is van bijvoorbeeld trendy winkels onder één dak. Ook diverse winkels bij elkaar in één "unit" lijkt mij veel interessanter dan de traditionele individuele winkels. Dus combineer bv. een kapper (barber), koffietentje, sieraden, kleding/schoenen bij elkaar onder één dak maar wel allemaal als zelfstandige ondernemers! Met andere woorden; Samenwerken! Dus veel meer beleving/sfeer/gevoel creëren! Ook zijn veel ondernemers in dezelfde branche vaak allemaal dezelfde artikelen aan het verkopen, onderscheid je is....! Gemeentes moeten er ook voor gaan zorgen dat er overal luxe winkelcentra (zie Hoog Catherijne, Utrecht) ontstaan in steden/ dorpen met betaalbare parkeerplaatsen. Ook denk ik dat de service véle en véle malen beter moét in de winkels. Online is alles te retourneren en in de winkel vaak met moeite....Kijk is naar Ikea hoe geweldig hun service systeem is, dát is volgens mij een waanzinnige plus van dat bedrijf. Doe dat als winkelier ook in het klein met jouw winkel! Het zal een heel omdenk proces zijn, zeker voor de winkelier die al jaren mee draait in de maatschappij en waar vroeger het geld binnen kwam wandelen....dát is verleden tijd, "move on"!! Dat dat hartstikke moeilijk is dat snap ik, maar langzaam maar zeker een vroege dood sterven is ook weer zoiets....
Rick van der Weijden Dinsdag, 29 mei 2018
Beste Jan, De fysieke detailhandel in Nederland heeft dagelijks kansen genoeg om de handel naar zich toe te te blijven trekken. Dit vraagt als eerste om een mentaliteitsverandering, niet de winkelier en zijn naaste buren bepalen wanneer ze geopend zijn maar de consument uit het marktgebied stuurt hierin de winkeliers. Een positieve houding richting de consument en een dito gedrag van de winkelier gericht op zijn naaste winkel buren is de komende jaren cruciaal om te mogen overleven in de regionale Detailhandelsmarkt. Aanpassend vermogen, het service level, trainingsmethodieken ontwikkelen voor je personeel en de winkelier zelf zijn een prachtig hulpmiddel om te mogen transformeren naar succes. ook Omni Chanel inzetten als vriend in je lokale marktgebied is de derde stap in volgorde naar mogelijk succes. Verder tomeloos veel energie genereren door te genieten van iedere zonnestraaltje wat binnen je bereik ligt, deze vervolgens te omarmen en te transformeren naar succes. Investeren in geluksmomenten welke je moet willen zien, vertrouwen hebben in je personeel maar vooral het voortouw nemen in houding en gedrag zijn alles bepalend om succesvol te mogen opereren. Dit vraagt veel van de winkelier maar geeft uiteindelijk de voldoening waar iedere winkelier naar op zoek zou moeten zijn: Een blije en tevreden consument. Want 1 ding weten we zeker, de gun factor van de consument gaat je deur voorbij zodra deze gesloten is op momenten dat hij open zou moeten zijn. Jan, bedankt voor je zeer sterke colum van deze week.
Olaf Zwijnenburg Dinsdag, 29 mei 2018
De online non-foodverkoop blijft hard toenemen en de groei is al jarenlang veel hoger dan die van de bestedingen in fysieke winkels. Er zijn veel verschillende schattingen over de groei van de online markt, maar één ding is zeker: het online omzetaandeel per categorie neemt nog stevig toe. De consument wacht op niemand, dus als winkelgebied kan je echt het verschil maken door samenwerken en een goede aanpak. De Rabobank werkt samen met Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) om de lokale stakeholders van een groot aantal winkelgebieden te helpen. Lees hier het oorspronkelijke artikel: https://retailtrends.nl/nieuws/52559/de-online-markt-wacht-op-niemand
G. Riphagen Dinsdag, 29 mei 2018
Misschien een idee als de sector specialisten van de Rabobank zich gaan opstellen al retail mentor voor “nood-leidende” winkeliers. Altijd maar signaleren vanaf de zijlijn brengt ook weinig verandering. Kom op zou ik zeggen, het komende jaar om de week een andere winkelier..
Wim Angel Dinsdag, 29 mei 2018
28-05-2018 Online verkoop met een dynamische marketing, je klanten op een vasttijdstip en periode iets nieuws laten zien, hun nieuwsgierigheid vasthouden, klanten winnen, de markt is nu heelveel groter als zonder online promotie. Online gaat nooit meer weg wordt alleen maar groter. De omzet zal dus steeds meer via online verkoop gaan, de winkel houdt op te" bestaan" maar wordt meer en meer de showroom met voorraad,en, waar ook uit verkocht kan worden. Het lijkt het zelfde maar een showroom is echt anders als een winkel. Er is 1 probleem, men bestelt, draagt en stuurt retour, als we dat weten te voorkomen is online verkoop een winstgevend succes.
annemiek van de Laak Maandag, 28 mei 2018
Herkenbaar he... en Dennie wij zitten letterlijk in hetzelfde schuitje. Ik zie het ook gebeuren en heel weinig winkels vragen zich af waarom ze er zijn en wat hen onderscheid van anderen, van het internet, van....
Frits geldensnatu Maandag, 28 mei 2018
samenwerken en Valkenswaard positief "vermarkten" berichten over leegstand vervelend maar 'n landelijk probleem en nauwelijks te beïnvloeden. ook valkenswaard heeft ermee te maken en zal het aantal vierkante meters winkelvloeintusseroppervlak nog verder terug moeten brengen.intussen is Valkenswaard nog altijd de moeite waard en in trek vooral ook bij de zuiderburen. Valkenswaard bloeit ook door de supergezellige echt Valkenswaardse evenementen
Dennie van Herwijnen Maandag, 28 mei 2018
Jeetje Jan, wat een sterke column! Helaas moet ik erkennen dat dit toch echt wel het beeld om mij heen is. Ik loop er al een tijdje mee in mijn hoofd en wordt er soms echt radeloos van. Hoe krijg je mensen in beweging? Dit kun je niet alleen realiseren, maar daar moet je voor samenwerken. Steeds maar weer in die slachtofferrol en maar wijzen naar anderen. Ik ben het al een tijdje zat hiermee. Soms denk ik dat wij de enigen hierin zijn, maar 'gelukkig' is dit dus een landelijk probleem. Maar hoe nu verder? Hoe kun je ze wakker schudden? Ik weet het echt niet meer. Wellicht middels deze sterke column van jou? Mag ik deze doorsturen? (in het kader van die belachelijke AVG wetgeving toch maar voor de zekerheid vragen....)

Reageer