Geen vraag te gek
088 973 06 00

Keihard raak

De week van Jan Meerman | week 39

De week van Jan Meerman | week 39

De column vorige week was keihard raak. Een golf aan reacties kwam op gang. Ook heel veel tips en ideeën. Geweldig! Dat gebeurt als je hét probleem waarmee de sector kampt aan de kaak stelt. Het is natuurlijk niet niks als je het businessmodel, waarmee de sector al jaren het geld moet verdienen failliet verklaart. Tegelijk heeft het mij alleen maar meer gemotiveerd om iedereen te mobiliseren.

De toon van de reacties varieerde tussen furieus en fantastisch. Dat het echt anders moet, daarmee is iedereen het hartstikke eens. We moeten nu doorpakken en aan oplossingen werken.

Een aantal ondernemers reageerde kritisch.
‘Jij hebt makkelijk praten.’
‘Als het te laat is, kom je in actie.’
‘Lekker lullen, maar ik heb de winkel en moet het gaan doen.’

Ik snap dat helemaal. Zo’n boodschap kun je er niet bij hebben als je voor je gevoel met de rug tegen de muur staat en hersens breekt over oplossingen om een seizoen te redden. En toch moeten we het erover hebben. Wil het anders worden, dan moet de keten op zijn kop. Van aanbod gericht naar volkomen vraag gericht.

Uit de reacties haal ik ook hele stimulerende, positieve dingen.

De sector neemt het heft ook al wel in eigen handen. Veel ondernemers laten zich niet langer leiden door excuses. Dat is de juiste mentaliteit.

Mijn motivatie om nog meer werk te maken van andere businessmodellen is er door gesterkt. En ik weet dat andere retail- en leveranciersvertegenwoordigers als Euretco, MODINT, Deco en ANWR-Garant dat ook zo zien.

De komende weken zijn cruciaal. We moeten nú doorpakken. Vrijblijvendheid kunnen we niet langer gebruiken als de keten moet keren. Er is een agenda nodig en een stappenplan over jaren. En jij bepaalt hoe die gaat luiden en wat er gaat gebeuren.

Geef het mij mee. Namens de leden van INretail leg ik het op tafel.

Benut die kans en pak je moment. Mail, app of reageer hieronder!

Jan Meerman

Delen

Reacties

Arjen Vrijdag, 30 september 2016
Of we nu groot zijn of klein. Als we zelf ons seizoen verschuiven hebben we daar zelf al direct baat bij. (toenemende liquiditeit)!! Anderen zullen volgen als ze zien hoeveel het oplevert! En komen we niet in de problemen doordat we volgas zoveel mogelijk (voor) orderen tegen de hoogste marge? Ik zeg: Van push naar pull en van aanbod naar vraag. Dan verschuiven we vanzelf van prijsprikkel naar unieke proposities!
Pieter de Greef Donderdag, 29 september 2016
Er wordt nog teveel gekeken wat de buurman doet, maak beslissingen die bij jou passen, het is immers maatwerk geworden. Wat voor de een goed is kan voor de ander totaal anders zijn. Veel van mijn mannen collecties zijn dit seizoen op 1 sept binnen gekomen, wij communiceren dit naar onze klanten, die anticiperen hierop. Ben niet bang om verkoop mis te lopen, de voordelen van het juiste artikel op het juiste moment tegen de juiste prijs zijn vele malen groter.
Catwalk by Alice Kenter Almere Woensdag, 28 september 2016
Beste Jan en collega-ondernemers, Wij hebben een bijzondere merken mix en werken zowel met grotere als kleinere leveranciers. Mijn ervaring is dat met name de grotere leveranciers niet echt bereid zijn om te veranderen en mee te denken. Als kleinere ondernemer krijg je tevens weinig voor elkaar bij de grotere (arrogante) merken. Indien een merk onder de maat presteert, ga ik direct op zoek naar iets anders. Ik bespreek direct bij de eerste kennismaking wat ik nodig heb om een samenwerking aan te gaan. Ikzelf ben inmiddels opgeleid tot imagostylist en een van mijn drie stijladviseurs is tevens styliste. Wij geven kleur- en stijladvies in de winkel; ik heb daar een speciaal hoekje voor ingericht. Workshops, modegerelateerd staan voor dit seizoen op het programma en we organiseren tevens een modeshow in eigen huis. Kortom je onderscheiden is een absolute must in deze tijd. Maar nog is dit niet genoeg. De klant is verwend met de retail-prijzenoorlog en dat moeten we met z'n allen ombuigen. Voor mijn eigen trouwe vaste klanten doe ik alles, Aan de klanten die bij binnenkomst al vragen wanneer de uitverkoop begint (dat gebeurt soms nu al), probeer ik niet teveel aandacht te besteden. Zonder uitverkoop kan naar mijn mening geen enkele winkel, maar betere voorraadbeheersing kan een eerste stap zijn. Wij blijven eraan werken, want mijn winkel Ik hoop dat deze lobby structureel succes zal opleveren, al hebben we nog een lange weg te gaan. Veel succes iedereen. M.v.g. Alice Kenter
Lisett Woensdag, 28 september 2016
Wat me vooral verbaasd is de afwachtende houding tot dat een ander het roer om gooit. Gewoon doen. Ik heb het hele jaar geen sale gehad en mijn marge kunnen behouden. Daarnaast bepaal zelf wat je inkoopt, worden er regels gesteld vraag jezelf dan af of het echt nodig is om met het merk te gaan werken, WAT heeft het te bieden en HOE ga je er mee aan het werk? Als je niet serieus genomen wordt, wat THE fuck heb je dan nog aan een samenwerking. Laten we met z'n allen opstaan, strijd voeren en ervoor zorgen dat het business model nog voor een faillissement een wending tot een succesmodel krijgt.
Lisett Woensdag, 28 september 2016
Wat me vooral verbaasd is de afwachtende houding tot dat een ander het roer om gooit. Gewoon doen. Ik heb het hele jaar geen sale gehad en mijn marge kunnen behouden. Daarnaast bepaal zelf wat je inkoopt, worden er regels gesteld vraag jezelf dan af of het echt nodig is om met het merk te gaan werken, WAT heeft het te bieden en HOE ga je er mee aan het werk? Als je niet serieus genomen wordt, wat THE fuck heb je dan nog aan een samenwerking. Laten we met z'n allen opstaan, strijd voeren en ervoor zorgen dat het business model nog voor een faillissement een wending tot een succesmodel krijgt.
Jaspers Eindhoven Woensdag, 28 september 2016
Beste allemaal, Laat je niet gek maken, maar vaar vooral je eigen (uitgezette koers). Dat wat de buurman doet hoef jij helemaal niet te doen. Immers staat er bij hem een andere naam op zijn gevel. Geef je eigen klanten het vertrouwen dat ze verdienen. En geloof me; dat is niet door het geven van korting! Jij geeft hen vertrouwen door juist niet met acties en vervroegde afprijzingen en opruimingen te beginnen. Ze komen kopen wanneer ze het nodig (denken te) hebben. Niet omdat het hen alsmaar goedkoper wordt aangeboden. Geef hen vertrouwen en zij geven het je terug. Ze komen voor jou, je medewerkers, je winkel, en je collectie. En niet omdat ze vinden dat je je buurman moet nadoen. Er staat daar immers een andere naam op de gevel!
Veurink Mode Woensdag, 28 september 2016
28 september 2016 Om een goede boterham te kunnen blijven verdienen, moeten de winkelier toch een bepaalde marge maken. Valt het siezoen zoals nu met het warme weer in september tegen, gebruik dan niet het prijswapen, want dan moeten collega's dit ook doen. Met het gevolg data niemand nog een goede boterham kan verdienen, alleen de consument! profiteerd van het prijswapen. Leveranciers zouden hier een grote en goede rol in kunnen spelen, zwart op wit afspraken maken met de winkelier, dat zij voor een bepaalde datum hun artikelen niet mogen afprijzen. Dit is goed de winkelier en de leverancier. De winkelier kan nog altijd beter minder verkopen met normale marge dan veel omzet met te lage marge. Ook wordt de winkelier dan weer geloofwaardig voor de consument. Meer samenwerken met de leverancier is heel belangrijk, kijk samen naar de klant. Met vriendelijke groet Bertus Veurink
Lisett Woensdag, 28 september 2016
Wat me vooral verbaasd is de afwachtende houding tot dat een ander het roer om gooit. Gewoon doen. Ik heb het hele jaar geen sale gehad en mijn marge kunnen behouden. Daarnaast bepaal zelf wat je inkoopt, worden er regels gesteld vraag jezelf dan af of het echt nodig is om met het merk te gaan werken, WAT heeft het te bieden en HOE ga je er mee aan het werk? Als je niet serieus genomen wordt, wat THE fuck heb je dan nog aan een samenwerking. Laten we met z'n allen opstaan, strijd voeren en ervoor zorgen dat het business model nog voor een faillissement een wending tot een succesmodel krijgt.
Albert Mannenzaken Woensdag, 28 september 2016
Tijd voor echte actie ! Alles een maand opschuiven (om te beginnen) Dit moet ondersteund worden door ALLE inkoopcombinaties en andere belangenverenigingen zoals INRETAIL. De grootste stugheid zit bij de fabrikanten die zeggen dat ze zoveel tijd nodig zijn om te produceren! Heeft de tijd daar 20 jaar stilgestaan ? Er moet dwang worden uitgeoefend anders gaan ze nooit om !!!
Josea Brakenhoff Woensdag, 28 september 2016
Ik ben het helemaal eens met mijn collega's . Een vast gestelde datum voor de uitverkoop en geen fabrikanten die je vol stoppen met goederen zij verkopen en wij betalen en moeten het per stuk weer verkopen. De risico's leggen ze bij de ondernemer zij kunnen ook best eens hun nek uitsteken door artikelen die niet lopen terug te nemen of om te ruilen. Allemaal een goede verkoop !
Nico Klerx Woensdag, 28 september 2016
zeker niet 'het weer' als excuus , maar klimatologisch is er toch ook een verandering gaande..? Dus waarom niet het seizoen, voor zover daar nog sprake van is, met 2 maanden opschuiven om toch vaker bij actuele weersomstandigheden meer kans te hebben de juiste collectie in de winkel aan te treffen.. (en dus niet pas tijdens de uitverkoop!) Zou de detailhandel ook in financieel opzicht (cash-flow) goed van pas kunnen komen. De consument komt écht pas in beweging, ook richting de fysieke detailhandel, als er een behoefte ontstaat, als de omstandigheden hem/haar ertoe dwingen. En daar spelen 'stemming' en 'het weer' nog steeds een belangrijke rol in. Plús een aantal argumenten die al eerder genoemd zijn.
Bram Quist (Krisman Schoenmode, Zwolle) Woensdag, 28 september 2016
Afgelopen zaterdag hadden we in onze schoenenwinkel een wachttijd voor onze klanten van 30-45 minuten. De klanten bleven geduldig wachten tot ze werden geholpen door ons deskundig personeel. Het grote probleem is m.i. het onderscheidingsvermogen van de winkeliers t.o.v. hun concurrentie. Er is teveel van hetzelfde, waardoor er te snel naar het prijswapen gegrepen wordt. Kijk dus nog eens goed naar je assortiment en vraag je af waarin je jezelf onderscheid van je concurrent die hetzelfde aanbied, maar een grotere inkoopkracht heeft. Maar stel jezelf bovenal onafhankelijk op. Werk vanuit je eigen kracht. Gun die klant waar niets op verdient wordt aan je concurrent en focus je op die klanten die wel willen betalen. Ze zijn er echt! Ze staan te springen om je aandacht, advies en je excellente service. Ze hebben een reis over voor een goede kleding- of schoenenzaak, want waar vinden ze die nog? Wij hebben onze kracht herontdekt toen we de opruiming hebben afgeschaft. De goede merken kwamen bovendrijven. Minder goede merken hebben we de deur uitgedaan. Inkoopvolume's zijn aangepast op de nieuwe realiteit. Onze marge weten we te behouden. We houden ook weleens wat over. Vaak kan dit nog wel een seizoen mee. Veel succes en goede zaken toegewenst
Eric faber Dinsdag, 27 september 2016
Zou schaarstse niet de oplossing zijn ? Hoeveel kledingstukken worden er niet "doorgedraaid", hoeveel paar schoenen worden er niet gedumpt op de markt voor afbraak prijzen of gaan naar "ontwikkelings landen" voor reclycling ? Minder produceren geeft een kleiner aanbod en hogere verkoopprijzen. Minder produceren van 1 model in verschillende kleuren, immers teveel keuze maakt het koopbesluit niet eenvoudiger. Misschien wel minder modellen/styles.... Minder strooien met kortingen door fabrikanten om een grote afname te bewerkstelligen ( die toch onverkoopbaar blijkt op een normale manier, dus gaat het in de sale) Winkeliers gaan minder inkopen en hoeven dus niet veel restanten in de sale te doen. Gevolg blijft meer marge over om te investeren in goed lopende artikelen. Geen hele collectie's in de sale, alleen de enkele overgebleven stuks. En zo kunnen we nog wel meer dingen bedenken om schaarstse te bewerkstelligen." Een betere sturing van inkopen en leveringen ivm verschuiven van de seizoenen. Als we nu gewoon eens een maand later gaan inkopen en later leveren. Nee, fabrikanten niet zeggen dat het onmogelijk is. Eind september gaat de warmste maand ooit worden. Dus de volgende jaren kunnen we ervan uit gaan dat de september maand weer warm is. En sneeuw in maart is er ook al een keer geweest.... En neven aspect is dat schaarste ook betekend dat het milieu er wel bij vaart. Belangrijk voor onze kinds kinderen en kun kinderen :-)
Martein Dinsdag, 27 september 2016
Ik ben blij dat het eindelijk begint door te dringen. Maar ik vrees dat het probleem vooral bij het grootwinkel bedrijf (ketens) zit. Die zijn allemaal gefinancierd met geleend geld en moeten op tijd aflossen. En zijn daardoor snel in paniek als het weer tegen zit en beginnen daarom met de uitverkoop terwijl wij net de spullen binnen hebben. Maar begin eens met de beurzen te verplaatsen, het is natuurlijk te zot voor woorden dat ik eind juli terwijl we 1 mooie week gehad hebben m'n badkleding in moet gaan kopen voor het volgende seizoen en ik hoor hetzelfde van al mijn collega's, schuif die beurzen op naar eind augustus/begin september en beurs voor de winterkleding naar eind februari begin maart. En dat wordt allemaal een stuk makkelijker realiseerbaar als we weer naar vaste uitverkooptijden gaan.
Lisett Dinsdag, 27 september 2016
Wat me vooral verbaasd is de afwachtende houding tot dat een ander het roer om gooit. Gewoon doen. Ik heb het hele jaar geen sale gehad en mijn marge kunnen behouden. Daarnaast bepaal zelf wat je inkoopt, worden er regels gesteld vraag jezelf dan af of het echt nodig is om met het merk te gaan werken, WAT heeft het te bieden en HOE ga je er mee aan het werk? Als je niet serieus genomen wordt, wat THE fuck heb je dan nog aan een samenwerking. Laten we met z'n allen opstaan, strijd voeren en ervoor zorgen dat het business model nog voor een faillissement een wending tot een succesmodel krijgt.
Yvonna Janssen Dinsdag, 27 september 2016
Sowieso de vaste uitverkoop weer terug zoals vroeger. Daarnaast de seizoenen terug op hun plek, februari de zomermode, augustus de wintermode. En bij de leveranciers het aantal MOETEN orderen, dat kan ik bij mijn klanten ook niet doen. Verder veel succes!
Piet Hein Dinsdag, 27 september 2016
Een mooi moment om te reageren. Een (zeldzame) klant heeft net gevraagd naar een bermuda en polo. De chauffeur komt 12 warme jacks brengen en loopt in z'n korte broek. September blijft bij ons tot nu toe 25% achter.( en misschien lieg ik nog wel een paar procent) Jazeker het roer moet om en ik ben het met Jan eens, dat we dat samen moeten doen. Maar mijn grootste zorg is de consument. Onder aanvoering van het GWK zijn we in een ritme gerold, waarin er een lachende derde was: De consument.! En als we het voor elkaar krijgen, wie is dan de eerste "slimmerik" die het weer doorbreekt? Het moet anders, maar het zal niet van vandaag op morgen gebeuren.
Jeroen van den Akker Mannenmode Dinsdag, 27 september 2016
Beste Jan, Eens eens eens! Start bij de grote landelijke kledingketens en de onebrand stores. Als zij de omslag kunnen/willen maken is de winkelstraat al erg geholpen! Succes, ik besef dat je het heel hard nodig zult hebben.
Tessa van Lieshout Dinsdag, 27 september 2016
Beste Jan Echt super dat er eindelijk eens initiatief getoond wordt over hoe we de markt kunnen veranderen, en in wezen hoeft het niet zo moeilijk te zijn naar mijn inziens. Het grote probleem wat ik als kleine ondernemer ondervindt is het veranderen van de seizoenen waardoor de verkoop periode tot de uitverkoop te kort wordt. Helaas hebben we in juli de dikke truien in de winkel liggen en is het 30 graden buiten en in januari komen de korte broeken binnen, erg raar. Alles mag van mij 1 tot 2 maanden verschuiven zodat de kleding die er in de winkels hangt ook klopt met de temperaturen buiten en als het dan even kan ook allemaal tegelijk met de uitverkoop beginnen ( terug naar vroeger zullen we maar zeggen ) Vaak spreek ik hierover met collega ondernemers en leveranciers en iedereen zegt hetzelfde, helaas is het op dit moment zo dat we te klein zijn er iets aan te doen. Ik hoop echt dat inretail de kracht heeft om verandering te brengen in de problemen die er nu ontstaan. Succes en ik blijf het volgen. Met vriendelijke groet, Tessa

Reageer